پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۷۳۵۴
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۸
در پی مشکلات ناشی از بارندگی‌های شدید در کشور، استان‌های هرمزگان، فارس، بوشهر، قم، کرمان و سیستان و بلوچستان درگیر سیلاب و پیامد‌های آن شده و خسارات و تلفاتی را متحمل شده‌اند.
شعار سال: در پی مشکلات ناشی از بارندگی‌های شدید در کشور، استان‌های هرمزگان، فارس، بوشهر، قم، کرمان و سیستان و بلوچستان درگیر سیلاب و پیامد‌های آن شده و خسارات و تلفاتی را متحمل شده‌اند.
 
سال ۹۸ با سیلی ویرانگر آغاز شد. سیل‌هایی بی سابقه آن هم در چند استان و نقطه کشور، خسارتی به بار آمد و البته این بارش‌های سیل آسا و تبعات آن چند ماهی میهامان کشورمان بود. با همت گروه‌های جهادی و کمک نهاد‌های دولتی وغیر دولتی بخش قابل توجهی از آثار این ویرانی‌ها ترمیم شد و بخشی از مردم سیل زده در همان سال ۹۸ به خانه و کاشانه خود بازگشتند. هنوز خسارات سیل کاملا رفع نشده بود و مردم تبعات سیل را فراموش نکرده بودند؛ که نوروز ۹۹ نیز علاوه بر ویروس منحوس کرونا و درگیر شدن کشور با آسیب‌های این ویروس، باز هم ماجرای سیل سال گذشته تکرار شد. موضوعی که البته به واسطه اخبار کرونایی کشور شاید چندان به چشم نیامده است.

در پی مشکلات ناشی از بارندگی‌های شدید در کشور، استان‌های هرمزگان، فارس، بوشهر، قم، کرمان و سیستان و بلوچستان درگیر سیلاب و پیامد‌های آن شده و خسارات و تلفاتی را متحمل شده‌اند.

بارش‌ها از شب گذشته شدت بیشتری گرفته است

روز گذشته سیلاب راه ارتباطی ۹۱ روستا در شهرستان‌های تفتان و میرجاوه را در سیستان وبوچستان مسدود کرده بود. علاوه بر در محاصره بودن ۴۰ روستا توسط سیلاب، به ۴۰ کیلومتر راه روستایی و۲۵ کیلومتر راه فرعی نیز خساراتی وارد شد.

امروز از استان سیستان وبلوچستان خبر رسیده بارش باران سیل آسا در شهر چابهار به ویژه در روستای تیس تنها روستای محدوده منطقه آزاد چابهار برای مردم مشکلاتی به وجود آورده و موجب تخریب خانه‌ها و نفوذ سیلاب به داخل منازل شده است.

رحمدل بامری معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان چابهار در این باره می‌گوید: فعال شدن سامانه بارشی در ۴۸ ساعت گذشته سبب بارش باران بیش از ۶۴ میلیمتری باران از شب گذشته تاکنون در این شهرستان شده است.

وی در ادامه گفت: بارش بارش از دیشب تا کنون شدت بیشتری داشته و همراه با رعد و برق همچنان ادامه دارد.

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان چابهار گفت: اعضای ستاد مدیریت بحران شهرستان، دستگاه‌های اجرایی، شهرداری، راه و شهرسازی، بخشداران، دهیاران و شورا‌های اسلامی در آماده باش کامل هستند و باید تمام هشدار‌های ستاد بحران شهرستان و هواشناسی را جدی گرفته و وظایف محوله را به خوبی انجام دهند. شایان ذکر است تاکنون بر اثر سیل در روز‌های گذشته یک راننده غیر بومی در منطقه قصرقند بر اثر سیل جان خود را از دست داده است.
 
بازگشایی راه ۲۰ روستای محاصره در سیل/ توزیع سبد غذایی به سیل‌زدگان توسط سپاه

راه ۲۰ روستای در محاصره سیل در «جاسک» باز شد

در استان هرمزگان، هر ۳ سد مهم استان یعنی سد استقلال میناب، سد شمیل و نیان و سد جگین و صد‌ها آب‌بند و آبگیر روستایی سر ریز شده‌اند و بارش روز‌های اخیر در بالادست این سد‌ها به حدی بوده که برای جلوگیری از بروز خطر، دریچه این سد‌ها باز شده اند. شدت این بارش‌ها در حدی بود که روز گذشته راه ۴۰ روستا در بشاگرد و ۱۲ روستا در بندرعباس مسدود شده است.

محمد رادمهر بعد از ظهر امروز در گفتگو با خبرنگار فارس در بندرعباس اظهار کرد: راه مواصلاتی ۴۶ روستای شهرستان جاسک در اثر طغیان رودخانه‌های سدیچ، گابریک و جگین قطع شده بود با فروکش کردن سیلاب و تلاش بخش‌های مختلف، جاده ۲۰ روستا در حال حاضر بازگشایی و مناسب‌سازی شده است.

وی افزود: تلاش‌ها برای بازگشایی راه ۲۶ روستای دیگر همچنان ادامه دارد که این روستا‌ها ۲۰ روستای کوهستانی و ۳ روستا در بخش مرکزی و دو روستا در بخش لیردف شهرستان جاسک قرار دارند.
 
بازگشایی راه ۲۰ روستای محاصره در سیل/ توزیع سبد غذایی به سیل‌زدگان توسط سپاه

فرماندار جاسک با بیان این که ۴۰ خانواری که به منظور مصون ماندن از سیل تخلیه و اسکان اضطراری شده بودند نیز به تدریج به منازل خود باز گشته‌اند، عنوان کرد: منازل این عزیزان در اثر سیل اخیر آسیب جدی ندیده است و سیلاب به اندازه‌ای نبوده که به منازل این ۴۰ خانوار برسد و لذا از صبح امروز با بازدید از منازل آنان، به تدریج در حال برگشت به خانه‌های خود هستند. این سیل تاکنون موجب جان باختن ۳ نفر و اعلام مفقودی یک تن دیگر در استان هرمزگان شده است.

اعزام ۳۰ تیم امدادی هلال‌احمر به مناطق سیل‌زده

با توجه به بارش باران‌های شدید در سوم فروردین ماه، شهرستان‌های قلعه‌گنج، ریگان، رودبارجنوب و کهنوج دچار سیل شدند که از همان ساعات اولیه صبح، ۳۰ تیم امدادی هلال‌احمر از مرکز استان و سایر شعب به مناطق سیل‌زده در جنوب و شرق استان اعزام شدند.

رضا فلاح، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمان با اشاره به اینکه یک‌هزار و ۴۴۶ خانوار متاثر از سیل دچار حادثه شدند، افزود: نیرو‌های امدادی و داوطلب جمعیت هلال‌احمر استان کرمان طی دو روز گذشته به بیش از ۷ هزار نفر امدادرسانی و ۲۸۰ نفر اسکان دادند.

فلاح با اشاره به اینکه عملیات امدادرسانی در مناطق سیل‌زده همچنان ادامه دارد، خاطرنشان کرد: تاکنون در ۳۵ روستا امدادرسانی صورت گرفته و بیش از ۴ تُن اقلام غذایی در بین خانوار‌های درگیر سیل توسط جمعیت هلال‌احمر توزیع شده است.

وی با اشاره به اینکه در این عملیات امدادرسانی ۳۵ خودروی سنگین، نیمه سنگین و آفرود در منطقه به کار گرفته شده است، تصریح کرد: تاکنون یک هزار و ۶۹۵ تخته پتو، ۶۶۰ تخته موکت و ۵۶ دستگاه چادر امدادی در بین سیل‌زدگان توزیع شده است.

محمود قانعی فرماندار رودبار جنوب امروز در گفتگو با خبرنگار فارس در خصوص آخرین وضعیت این شهرستان و آبگرفتگی روستا‌ها اظهار داشت: آب تقریبا فروکش کرده و فقط ۱۰ تا ۱۱ روستا باقی مانده که اگر آب فروکش کند خدمات به روستا‌ها به صورت جدی ارائه می‌شود.

وی تصریح کرد: بخشی از کار بازگشایی راه زهکلوت به ایرانشهر از صبح امروز تا الان انجام و تا پایان امروز بازگشایی خواهد شد.

غضنفری پور، جانشین پلیس راه ریگان ایرانشهر از بارش شدید باران و جاری شدن سیلاب در مسیر ترانزیتی ریگان - چابهار خبر داده و گفت: این بارش باعث تخریب چندین دهانه پل شد که این امر باعث مسدود شدن این محور شده است. با توجه به این موضوع رانندگان مسیر ریگان چابهار می‌توانند تا اطلاع ثانوی از مسیر جایگزین فهرج زاهدان تردد کنند. تلاش‌ها برای بازگشایی این محور توسط نیرو‌های راهداری سیستان و بلوچستان و استان کرمان ادامه دارد.

شایان ذکر است روز گذشته ۳ نفراز اهالی ریگان مفقود شده بودند که هر سه نفر با تلاش نیرو‌های امدادی با سلامتی کامل به کانون خانواده باز گشتند.
 
تعداد بازدید : 8


۴۰ نفر از افراد گرفتار در سیل جنوب استان به مناطق امن منتقل شدند

سیدعلی پاک‌نژاد، فرماندار شهرستان کنگان دیروز در نشستی خبری گفته بود مشکلات اساسی در خصوص سیل رخ داده عمدتا ناشی از دست‌کاری انسان در طبیعت است و عده‌ای سودجو با دست‌کاری حوضه آبریز شهرستان در بالادست و تجمیع آبراهه‌های فصلی در سنوات گذشته باعث جاری شدن حجم زیادی آب به سمت آبراهه‌ها شدند که توان عبور این میزان دبی آب را نداشتند.

استاندار بوشهر درباره آسیب‌های سیل اظهار داشت: بیشترین بارندگی در جنوب استان و شهرستان‌های کنگان، جم، عسلویه و دیر گزارش شده و این بارش‌ها خساراتی را به اراضی کشاورزی، باغات و زیرساخت‌های شهری وارد کرده است.
 
تعداد بازدید : 7


عبدالکریم گراوند در مورد اقدامات صورت گرفته در ارتباط با وقوع سیل در استان بوشهر اظهار داشت: با کمک و همکاری هلال احمر و سازمان منطقه ویژه پارس جنوبی و با استفاده از ۲ فروند بالگرد، ۴۰ نفر از افراد گرفتار در سیل جنوب استان به مناطق امن منتقل شدند. در این زمینه حاجیانی مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان بوشهر جزئیات عملیات امداد ونجات ۴۰ نفر از افراد گرفتارشده را تشریح از فوت ۳ نفر از افراد گرفتار شده خبر داد. شایان ذکر است سیلاب دیروز در کنگان نیز منجر به فوت سه نفر شدند.
 
بازگشایی راه ۲۰ روستای محاصره در سیل/ توزیع سبد غذایی به سیل‌زدگان توسط سپاه

وضعیت ریگان بحرانی است/نیازمند حمایت استان هستیم

امین باقری فرماندار ریگان در ریگان اظهار کرد: سیلاب به ۸۶۰ واحد مسکونی ریگان خسارت ۳۰ تا ۱۰۰ درصدی وارد کرده است که نیاز به بازسازی و بهسازی دارند.

وی بیان داشت: ۱۵ موتور پمپ کشاورزی در منطقه ده‌رضا در زیر گل و لای مدفون و خسارت ۱۰۰ درصدی به مزارع کشاورزی وارد شده است.

فرماندار ریگان عنوان کرد: به‌دلیل تخریب راه‌های روستایی در ریگان هنوز برق ۳۰ روستای این شهرستان وصل نشده است که تلاش برای برق‌رسانی در این مناطق ادامه دارد.

باقری وضعیت ریگان را بحرانی عنوان کرد و از استان خواستار حمایت شد.

وی خاطرنشان کرد: با تلاش‌های صورت‌گرفته، راه اولیه تعدادی از روستا‌های ریگان بازگشایی شده است که به‌دلیل سیلاب مابقی روستا‌ها در ادامه بازگشایی خواهد شد.

باقری با اشاره به اینکه آب شرب روستا‌های شهرستان قطع است و آبرسانی به‌صورت سیار و با باکس‌های آب انجام می‌شود، تأکید کرد: این شهرستان نیاز به ماشین‌آلات سنگین دارد تا بازگشایی محور‌های شهرستان انجام شود.
 
بازگشایی راه ۲۰ روستای محاصره در سیل/ توزیع سبد غذایی به سیل‌زدگان توسط سپاه

توزیع سبد غذایی به سیل‌زدگان توسط سپاه ریگان

مصطفی دهقانیان فرمانده سپاه ریگان بیان داشت: سپاه شهرستان همزمان با وقوع سیلاب در منطقه حضور یافت و نسبت به حفظ جان اهالی روستا‌ها در کنار مردم حاضر شد.

وی تصریح کرد: در شهرستان ریگان بحران سیل وجود دارد که نواحی سپاه شهرستان‌های بم، فهرج و نرماشیر جهت خدمت‌رسانی به ریگان اعزام شدند و سبد غذایی در اختیار سیل‌زدگان شامل آب اشامیدنی ومواد غذایی گذاشته شد.

فرمانده سپاه ریگان گفت: با توجه به اینکه مشکل اصلی روستا‌های محاصره در سیلاب، راه است، ادامه داد: از اهالی روستای حسین‌آباد دامداری اطلاعی در دست نیست و چندین خانوار در این روستا با گل و لای دست و پنجه نرم می‌کنند.

فیلم| کمک‌رسانی بسیجیان به سیل‌زدگان جنوب کرمان

عملیات مردم‌یاری توسط گردان‌های لشکر ۴۱ ثارالله کرمان در منطقه سیل‌زده جنوب کرمان در حال انجام است.


تعداد بازدید : 8
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 5 فروردین 1399، کدخبر: 13990105000628 ، www.farsnews.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین