پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۸۴۹
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۸
معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه ۳۵۰ هزار زندانی سال گذشته علیه هپاتیت B واکسینه شدند، گفت: برای هر ۲۰ تا ۵۰ هزار نفر نیز یک مرکز جامع خدمات سلامت تأسیس کرده ایم.

شعار سال:

علی اکبر سیاری با اشاره به اینکه طرح تحول سلامت را با هفت برنامه و هشت پروژه آغاز کردیم، یادآور شد: مطالعات این طرح در حوزه بهداشت، اواخر سال 92 و اجرای آن در نیمه دوم سال 93 آغاز شد.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت با بیان اینکه اولویت اول ما روستاها بودند تصریح کرد: در شهرها نیز اولویت اول ما، حاشیه شهرها و شهرهای با جمعیت کمتر از 200 هزار نفر بود.

سیاری با تاکید بر اینکه 337 مرکز بهداشتی درمانی روستایی ساخته شده خاطرنشان کرد: 2590 پروژه جدید را در دست اقدام داریم که برای این تعداد پروژه، 1300 میلیارد تومان اعتبار لازم داریم که 800 میلیارد تومان آن را از طریق اعتبارات وزارت بهداشت و 50 میلیارد تومان آن را از طریق دانشگاه های علوم پزشکی استان ها و خیرین سلامت تامین می کنیم.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در حوزه شهری برای هر دو تا سه هزار نفر، یک کارشناس مراقبت سلامت در دولت یازدهم تامین شده است گفت: به ازای هر پایگاه سلامت، یک کارشناس تغذیه و یک کارشناس روان نیز تامین کرده ایم که کارشناسان تغذیه را به میزان 597 نفر و کارشناسان سلامت روان را به میزان 825 نفر تامین کرده ایم.

سیاری با تاکید بر اینکه جمعیت شهری که تا امروز از نظام خدمات سلامت شهری برخوردار شده اند، 45 میلیون نفر هستند، تصریح کرد: در نظام نوین شهری، در حاشیه شهرها 10 میلیون و 200 هزار نفر را تحت پوشش قرار داده ایم.

وی با اظهار اینکه جمع کل پایگاه های سلامت تاکنون به 3664 پایگاه افزایش یافته، اضافه کرد: تعداد پایگاه های سلامتی که در دولت یازدهم ساخته و به بهره برداری رسیده، 406 مرکز بوده است.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت با بیان اینکه برای هر 12 هزار و 500 نفر جمعیت، یک پایگاه سلامت راه اندازی کرده ایم خاطرنشان کرد: برای هر 20 تا 50 هزار نفر نیز یک مرکز جامع خدمات سلامت تاسیس کرده‌ایم.

سیاری با توضیح اینکه چرا جمعیت شهری در اولویت قرار دارد، عنوان کرد: سلامت مردم از ناحیه رفتاری و بیولوژیکی در خطر است که مصرف دخانیات، تغذیه ناسالم، کم تحرکی و مصرف الکل در زیرمجموعه خطرات رفتاری و فشار خون بالا، قند خون بالا، چاقی و اضافه وزن نیز در زیرمجموعه خطرات بیولوژیکی قرار دارند.

وی ادامه داد: این عوامل باعث 76 درصد مرگ ایرانیان هستند که همگی در ذیل بیماری های و ریسک فاکتورهای غیرواگیر دسته بندی می شوند و در دنیا برنامه ریزی شده که تا سال 2025، 25 درصد این مرگ ها کاهش یابند.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت با اشاره به اینکه می خواهیم برای همه مردم کشور، پرونده الکترونیک سلامت راه اندازی کنیم افزود: اطلاعات سلامت 41 میلیون و 500 هزار نفر از مردم روستا و شهر در این سامانه الکترونیک درج شده که البته در مورد بعضی افراد، اطلاعات به کد ملی، نام، نام خانوادگی و بخشی از اطلاعات سلامت شان منحصر است اما در بسیاری دیگر، اطلاعات کامل است که این مسئله بیشتر در مورد سه استان فارس، قم و اردبیل مصداق دارد که به ترتیب، 93، 91.4 و 87 درصد اطلاعات مردم این استان ها به سامانه الکترونیک وارد شده است.

سیاری با تاکید بر اینکه 10 هزار کاربر در حال حاضر با این سامانه کار می کنند خاطرنشان کرد: 167 میلیون خدمت در این سامانه ثبت شده است و در نظر داریم، دسترسی به اطلاعات 90 درصد مردم را در این سامانه میسر کنیم، عوامل خطرساز سلامت آنها در حد 90 درصد جمعیت تحت پوشش شناسایی کرده و برای 90 درصدشان، ایراپن را اجرا کنیم.

وی با توضیح اینکه سازمان ملل، برنامه ای جهانی را به نام «پن» تدوین کرده افزود: ایران نیز در قالب این برنامه چهار ریسک فاکتور اعتیاد، سلامت روان، حوادث ترافیکی و روغن ترانس را در برنامه مخصوص خود گنجانده که تحت عنوان «ایراپن» اجرا می‌کند.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت با بیان اینکه ایراپن به طور پایلوت در چهار شهر شهرضای اصفهان، نقده و مراغهآذربایجان شرقی و بافق کرمان اجرا می شود اضافه کرد: برنامه داریم که کل جمعیت شهری 30 تا 70 ساله تحت پوشش این برنامه قرار بگیرند و باید پوشش این برنامه نیز به سطح 90 درصد برسد.

سیاری با تاکید بر اینکه مردم در این طرح پایش سلامت می شوند گفت: به افراد کارت های رنگی داده می شود که افرادی که نمره بالای 30 بگیرند کارت قرمز، نمره های زیر 10، کارت سبز، نمره های 10 تا 20 کارت زرد و نمره های 20 تا 30 نارنجی می گیرند.

وی با اظهار اینکه از سازمان بهداشت جهانی 10 نفر برای بازدید از این طرح به ایران آمدند و نسبت به کیفیت اجرای آن در ایران، ابراز رضایت کردند گفت: قرار شد در سال 2017، ایران در ردیف کشورهایی قرار بگیرد که باید به سازمان ملل گزارش طرح «پن» را ارائه کنند که این یک موفقیت بزرگ برای کشور ماست.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت با اشاره به تلاش های این معاونت برای اجرای سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در رابطه با جمعیت عنوان کرد: کارگاه های آموزشی متعددی را برای تشکیل و تحکیم خانواده برای 95 درصد زوجین برگزار کرده ایم.

سیاری با اشاره به اینکه در جهت ناباروری، فرزندآوری و تک فرزندی هم کارگاه های بسیاری را برگزار کرده ایم تصریح کرد: کارگاه های زایمان زنان باردار را نیز برگزار کرده ایم که نتیجه اش، کاهش پنج درصدی زایمان در میان مادران باردار بوده است.

وی عنوان کرد: رشد فرزندآوری به 1.9 افزایش یافته و باید به 2.1 افزایش یابد.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت با اظهار اینکه یک میلیون سفیر سلامت تربیت کرده ایم ،خاطرنشان ساخت: 500 هزار سفیر سلامت دانش آموزشی در مقطع متوسطه و 500 هزار سفیر سلامت خانواده تربیت کرده ایم که به 200 هزار سفیر سلامت قبلی اضافه شده و در مجموع به یک میلیون و 200 هزار سفیر سلامت می رسد.

سیاری با تاکید بر اینکه برنامه پنجم استراتژی HIV ایدز کشور را در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور تصویب کرده ایم گفت: 170 پزشک را به طور ویژه در زمینه مبارزه با ایدز آموزش داده ایم که این برنامه را به مدت پنج سال اجرا کنند.

وی با در مورد مبارزه با بیماری زندانیان توضیح داد: 350 هزار زندانی در سال 94 علیه هپاتیت B واکسینه شدند.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت با اشاره به جایزه ای که ایران در سال 2014 از سازمان جهانی FAO گرفت، افزود: ناامنی غذایی در ایران کمتر از پنج درصد است که این عدد در مورد کشورهای آمریکای شمالی، استرالیا و اروپا نیز صدق می کند.

سیاری با اظهار اینکه کم خونی مادران باردار به علت فقر آهن در ایران کمتر از بعضی کشورهای پیشرفته است، اضافه کرد: این نرخ در ایران 14 و در عین حال در آمریکا 17، فرانسه 25 و استرالیا و آلمان 24 درصد است.

وی در مورد میزان تعداد پزشکان خانواده در روستاها و شهرهای کشور گفت: در روستاها 6852 پزشک عمومی خانواده و 5285 ماما داریم که باید گفت، طرح پزشک خانواده در دو استان فارس و مازندران و برای 28 میلیون جمعیت روستایی و عشایری و شهرهای با جمعیت کمتر از 20 هزار نفر اجرا می شود.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت در پاسخ به سوال دیگر درباره امکانات تهیه شده برای پزشکان خانواده در مناطق محروم تصریح کرد: در روستاها 20147 محل زیست پزشک خانواده داریم.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار 6 شهریور95 ، کد مطلب:13950606001322: www. farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین