پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۸۵۶
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۵
جنوب شرق، به‌ویژه استان سیستان و بلوچستان از آغازین روزهای پس از پیروزی انقلاب، دستخوش توطئه‎ها و حوادثی بود که دشمنان این نظام نوپا آن را طراحی و اجرا کرده بودند.

شعار سال: امروز که حدود چهار دهه از آغاز جنگ تحمیلی می‌گذرد، هنوز مؤلفه مهم مقاومت در رگ و خون مردم ایران‌زمین جریان دارد و با تقدیم زیباترین گل‌ها در دفاع از حریم اهل بیت (ع) در محور مقاومت به‌شیوایی این نهضت ناب عاشورایی تفسیر شد.

یکی از مهم‌ترین راه‌های اشاعه فرهنگ مقاومت نگاهی عالمانه به رویدادهای روزهای دفاع و احوالات و مناسک شهداست؛ از این روز طی روالی ثابت گزارش‌هایی را در همین زمینه با نشستن پای صحبت‌های اهالی دفاع مقدس و خانواده‌های شهدا تولید می‌کند که در ادامه نسخه‌ای دیگر از این میراث ماندگار که از زبان سردار عباس ییلاقی که مدتی را در جنوب شرق سیستان در درگیری‌ها حضور داشته و مازندران نیز شهدای زیادی را در آن منطقه تقدیم کرده است، از نظرتان می‌گذرد.

جنوب شرق، به‌ویژه استان سیستان و بلوچستان از آغازین روزهای پس از پیروزی انقلاب، دستخوش توطئهها و حوادثی بود که دشمنان این نظام نو پا آن را طراحی و اجرا کرده بودند، اقداماتی که هنوز هم به اشکال مختلف با آن درگیر هستیم، ازجمله توطئهها و اقدامات دشمنان در این منطقه که با پشتیبانی شیطان بزرگ و عوامل آن رقم می‌خورد.

* توطئه وسیع

فعالیت طیف سلطنت‌طلب و خوانین وابسته به رژیم طاغوت در قالب تشکل جبهه وحدت بلوچ و ... خوانین و عوامل وابسته به رژیم گذشته که ذره‌ای از مشکلات و رنجهای مردم محروم منطقه را نچشیده و بلکه خودشان باعث بروز محرومیتها و ظلمهای بسیار به مردم بودند تحت عنوان نجات مردم بلوچ دست به توطئه زدند.

این هجمه از همان اوایل پیروزی انقلاب و با حمایت دولت وقت در شرایطی شروع شد که سپاه هنوز در منطقه شکل فعالی نیافته بود و در بعضی از شهرها برادران مهاجر از سراسر کشور توانسته بودند اماکنی را به نام سپاه پاسداران تأسیس کنند، ازجمله برادران اصفهان در زاهدان، مازندران و گلستان در چابهار و پیشین، یزدیها در خاش و سراوان و ... .

این توطئه وسیع که با وجود کم‌تجربگی برادران در نبردهای چریکی اتفاق افتاد ولی از همان ابتدا با دخالت و حمایت طیفهای محروم و مظلوم منطقه با شکست مواجه شد.

در این راستا شهدای عزیز و گمنامی‌ را ازجمله سرداران شهید اسفندیاری، نجفی، حسینی و ... را در کنار شهدای عشایر محلی همانند شهید کریم نظرزهی، مولوی فیض محمد حسینی‌بر و ... خونهای پاک‌شان بر زمین ریخت و نظام نوپای اسلامی توانست دشمن را ناکام کند.‏

* به‌کارگیری عناصر باقیمانده ضد انقلاب منطقه و کشورهای همجوار

جنبش مجاهدین بلوچستان: دشمنان نظام اسلامی خصوصاً رژیم اشغالگر صدام که در جبهههای دفاع مقدس نتوانسته بود به اهدافش دست پیدا کند و بلکه متحمل سیلیهای سنگین مردم قهرمان ایران و رزمندگان اسلام که از همه طیفها و قبایل بودند، شده بود با پشتیبانی کشورهای منطقه و حمایت قدرتهای استکباری بین‌المللی با حربه ایجاد جنگ مذهبی و قبیله‌ای در اقصی نقاط کشور از جمله سیستان و بلوچستان دست به توطئه تازه‌ای زده بودند.

عناصر اطلاعاتی دولت بعثی عراق با به‌کارگیری عناصر باقیمانده ضد انقلاب منطقه و کشورهای همجوار و سازماندهی مجدد آنها، تشکیلاتی را با عنوان جنبش مجاهدین بلوچستان شکل داده و دست به اقدامات خرابکارانه و ضد انقلابی می‌زدند.

این حرکت دشمن نیز از همان ابتدا با بسیج طوایف سلحشور استان و یگانهای سپاه پاسداران با انجام عملیاتهای مختلف داخلی و خارجی خنثی شد که در این حرکت عظیم هم شهدای ارزشمند و گمنامی‌ همانند سرداران شهیدی چون میرزایی، شهربندی و ... شهدای عشایری از جمله شهیدان سید محمد بلوچی، پیربخش عبدالهی، باب‌الدین ریگی و ... تقدیم انقلاب اسلامی‌ شد.‏

* تشکیل گروهها

بعد از پیروزی نظام جمهوری اسلامی در جبهههای جنوب و غرب، دشمن در داخل هم با تحمل شکستهای پی در پی در کردستان، سیستان و بلوچستان و ... دریافت که دیگر نمی‌تواند با تحمیل جنگ، کودتا و ... این نظام را از پای درآورد، در این مقطع، همه توان دشمنان قسم‌خورده خارجی و عناصر داخی و دستگاههای اطلاعاتی متخاصم، به دسیسه جنگ مذهبی میان شیعه و سنی و برافروختن آتش طایفه‌گرایی معطوف شد.

در استان سیستان و بلوچستان نیز با تشکیل گروههایی از جمله جندالشیطان (جندا...)، فرقان و ... پروژه جذب نیروهای جوان به‌ویژه طیف طلبههای جوان اهل سنت که در حوزههای علمیه داخلی و خارجی با حمایت همه‌جانبه عربستان و کشورهای وهابی منطقه پشتیبانی می‌شدند، را آغاز کرد که البته با بی‌اقبالی مردم منطقه مواجه شد.

این جریانها با اندک نیروهای خود و با جذب عناصری که از اتباع پاکستان، اقداماتی از جمله بمب‌گذاری در اماکن مذهبی و عمومی ‌و عملیاتهای انتحاری را در پیش گرفتند، این تحرکات که در مساجد و هیأتهای مذهبی انجام می‌شد و به کشتار مردم بی‌گناه شیعه و سنی در استان منجر می‌شد، نتوانست توفیقات چندانی را برای این گروهکهای مزدور در پی داشته باشد و نظام اسلامی با اتکا به پشتوانه وسیع مردمی‌ و دستگاههای مقتدر نظامی ‌و امنیتی توانست ضربات سنگینی را به گروهکهای فوق وارد کرده و با موفقیتهایی چون دستگیری یکی از سرکردگان این گروهکها همانند عبدالمالک ریگی آن هم در بیرون سرزمینهای جمهوری اسلامی، توان و قدرت خود را به رخ دستگاههای جاسوسی و اطلاعاتی دنیا بکشاند.

این موفقیتها و پیروزیها که در سی و چند سال گذشته در کشور و خصوصاً در استان سیستان و بلوچستان حاصل شد، چیزی نبود جز عوامل تعیین‌کننده‌ای از جمله:‏

* هدایت و فرماندهی صحیح نظام در تمامی ‌این دسیسهها توسط حضرت امام خمینی (ره) و امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) یعنی رهبری درست‏.

* وحدت مردم با مسؤولان نظام در همه سطوح و وحدت دستگاههای نظامی ‌و امنیتی در منطقه.

* معرفت قلبی مردم به نظام، انقلاب و رهبری؛ این معرفت با نثارشهدای ارزشمند در منطقه و حضور در غالب گروههای عشایری و مقاومت مردمی‌ بروز و ظهور کرده و امروزه ما در استان شاهد حضور مسلحانه و آگاهانه همه عشایر جهت دفاع از استان و نظام اسلامی‌ هستیم.

شهدای وحدت در چابهار، زاهدان و دیگر مناطق شرقی و خون پاک سرداران شهیدی همچون شهیدان شوشتری، محمدزاده و ... گویای این واقعیت است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار 6 شهریور 95 ، کد مطلب: 13950605000881: www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین