پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۹۲۴۴
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۴
هومان خاکپور، کارشناس محیط‌زیست، درباره تصاویر قطع درختان مربوط به کوه پیتک از استان کهگیلویه و بویراحمد دهستان کفشکنان که در فضای مجازی منتشر شده است، گفت: بی‌شک بروز اپیدمی کرونا، اقدامات منابع طبیعی و محیط‌زیست برای کاهش میزان قطع و تخریب درختان در ماه‌های اخیر بی‌تاثیر نبوده است. درضمن گزارش‌های متعدد درباره کاهش گازهای گلخانه‌ای، کاهش گازهای هوا و ... در ایام شیوع کرونا را شاهد هستیم. این امر در بهبود وضعیت محیط‌زیستی در کشورهای مختلف بی‌تاثیر نبوده است.

شعارسال: خاکپور با بیان اینکه فقط 10 درصد از میزان قاچاق‌ها در حوزه قطع درختان کشف می‌شود، افزود: 90 درصد قاچاق‌ها اصلا مشخص نمی‌شود. برخی از خانوارهای جنگل‌نشین به دلیل بضاعت اندک از طریق قطع درختان به امرار معاش می‌پردازند.
 
هومان خاکپور، کارشناس محیط‌زیست، درباره تصاویر قطع درختان مربوط به کوه پیتک از استان کهگیلویه و بویراحمد دهستان کفشکنان که در فضای مجازی منتشر شده است، گفت: بی‌شک بروز اپیدمی کرونا،  اقدامات منابع طبیعی و محیط‌زیست برای کاهش میزان قطع  و تخریب درختان در ماه‌های اخیر بی‌تاثیر نبوده است. درضمن گزارش‌های متعدد درباره کاهش گازهای گلخانه‌ای، کاهش گازهای هوا و ... در ایام شیوع کرونا را شاهد هستیم. این امر در بهبود وضعیت محیط‌زیستی در کشورهای مختلف بی‌تاثیر نبوده است.
 
 به گفته او هر ساله بخش قابل توجهی از مردم در عرصه‌های طبیعی وارد می‌شدند، اما در سال‌جاری به دلیل شیوع کرونا شاهد کاهش تردد در طبیعت بودیم. برای مثال در روزهای اخیر نیز به ویژه در روز طبیعت بسیاری از راه‌ها  به سوی مناطق جنگلی و گردشگری بسته شد. این اقدام در قالب مشارکت مردمی بروز کرد.
 
کرونا به داد طبیعت رسید
 
این کارشناس محیط زیست گفت: نباید بر این باور بود که همگان دوستدار طبیعت هستند، بلکه بخش قابل توجهی از  رفتارهای محیط زیستی به دلیل هراس از گستردش بیماری کرونا در ماه‌های‌ اخیر است.
 
تقویت رفتارهای محیط زیستی
 
این کارشناس محیط زیست تاکید کرد: باید از مسائل همچون شیوع کرونا کمک گرفت تا بتوان بروز اتفاقات ناگوار همچون قطع درختان در طبیعت را کاهش داد و در دوران پسا کرونا فضای موجود و  به هنجار در بین جوامع محلی را تقویت و پایدار کرد.
 
خاکپور تصریح کرد: باید بتوان با حداکثر برنامه‌ریزی از امکانات موجود به شکل مناسب بهره‌برداری کرد.
 
قطع درختان در روزهای کرونایی
 
او گفت: در کشور تمامی تخلفات محیط‌زیستی به دلیل شیوع کرونا متوقف نشده، بلکه قطع جنگل و خشکی درختان در تمامی استان‌ها را شاهد بودیم. در حوزه محیط زیست نباید دو واقعیت را فراموش کرد، یکی اینکه تخریب‌ها در حوزه جنگل به دلیل نیازهای معیشتی مردم بروز کرده است. بخشی دیگر نیز به دلیل سودجویی و  قاچاق است.
 
مافیا در حوزه قاچاق و قطع درختان جنگلی
 
این کنش‌گر محیط زیست گفت: در برهه‌ای از زمان جنگلبان فقط درختان را برای تامین سوخت قطع می‌کردند، در این شرایط می‌توان با تامین سوخت برای آنها نگرانی‌ها در این زمینه را کاهش داد.
 
خاکپور تاکید کرد: اغلب قطع درختان برای تامین معیشت اتفاق می‌افتد. به عبارت دیگر جنگل‌نشینان درختان را برای تامین معیشت خود قطع می‌کند، به این شکل درختان از طریق افراد سودجو از جنگل‌نشینان خریداری و در شهر به عنوان چوب به فروش می‌رسد.
 
به گفته او در حوزه قطع درختان شاهد قاچاق و مافیا هستیم که کاملا سازمان‌دهی شده انجام می‌شود. از سوی دیگر بضاعت‌های ماموران محیط‌زیست نیز نسبت به امکانات آنها اندک است.
 
این کارشناس محیط زیست گفت: حدود 10 درصد از میزان قاچاق‌ها در حوزه قطع درختان کشف می‌شود و 90 درصد قاچاق‌ها اصلا مشخص نمی‌شود. برخی از خانوارهای جنگل‌نشین به دلیل بضاعت اندک با رفتن به جنگل از طریق قطع درختان به امرار معاش می‌پردازند.
 
او تاکید کرد: به باور بنده این اقدامات جزو واقعیت‌های اجتماعی است، باید دانست در دوران پساکرونا با برخورد پلیسی می‌توان اقدامات مناسب در زمینه نگهداری از محیط زیست را رقم زد.
 
خاکپور تصریح کرد: تخریب‌ها با این رفتارهای فردی کنترل نمی‌شود، بلکه تا زمانی که شغل مناسب در جوامع محلی بروز نکند، همچنان شاهد چنین اقدامات هستیم. امید است در دوران پساکرونا به فکر توسعه مناطق روستایی متناسب با رشد جمعیت آنها باشیم تا زیرساخت‌ها گسترش و مردم حافظ طبیعت باشند.
 
 به گفته او اگر هزینه‌های مردم تامین و شغل برای‌شان ایجاد شود، طبیعتا بخش قابل توجهی از آنها  مدافع طبیعت می‌شوند. برای مثال در بسیاری مواقع برخی از زنان روستایی در ساعت 3 بامداد اقدام به قطع درختان می‌کنند، در بسیاری از مواقع نیز چوب و زغال ناشی از قطع درختان به فروش می‌رسد.
 
این کارشناس محیط زیست افزود: اگر مشکلات معیشتی حل شود، طبیعتا بخش قابل توجهی از میزان تخریب طبیعت کاهش می‌یابد.
 

 
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  خبرگزاری  برنا  ،تاریخ انتشار:    17 فروردین    1399،کدخبر  :  983872 ،www.borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین