شعار سال: برخیها معتقدند قاچاق سازمانیافته و شبکهای چوب از عرصههای منابعطبیعی و جنگلی استان کهگیلویه و بویراحمد وجود ندارد؛ اما واقعیتها نشان میدهد، روند کشفیات چوب و زغال قاچاق در این استان رو به افزایش است.
باید گفت قاچاق سازمانیافته و شبکهای چوب درختان جنگلی در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود ندارد، بلکه عمدتاً قطع درختان برای گذران معیشت است. قاچاق چوب که یکی از مشکلات و دردهای جنگلهای زاگرس استان کهگیلویه و بویراحمد است، این روزها با استفاده از خودروهای سواری شوتی انجام میشود که مشکل را دوچندان میکند. چندی است که از منابعطبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد گزارشهای عجیبی از کاهش قاچاق چوب عمده و افزایش قاچاق چوب بهصورت خرده منتشر میشود که عمده آنها با استفاده از خودرو سواری شوتی انجام میشود. اینکه قاچاق چوب که بهشکل سنتی با استفاده از نیسان وانت یا انواع خودروهای وانت از جنگلهای استان کهگیلویه و بویراحمد صورت میگرفت، اکنون با استفاده از خودروهای سواری شوتی انجام میشود، مسألهای است که باید مسئولان و متولیان امر در این زمینه پاسخگو باشند و تا دیر نشده چارهای اساسی برای آن بیندیشند.
قاچاق چوب با خودروهای شخصی
پیش از این در جنگلهای کهگیلویه و بویراحمد بیشترین قاچاق از طریق خودروهای باری بود؛ اما با تنگتر شدن حلقه حفاظتی جنگل و تلاش نیروهای منابعطبیعی قاچاق چوب بهوسیله خودروهای شخصی و سواری که به خودروهای شوتی معروف هستند، انجام میشود. با توجه به این وضعیت سؤالاتی در ذهن هر فردی ایجاد میشود که آیا قاچاق چوب با خودرو سواری توجیهپذیر است؟ هر خودرو چه میزان توانایی حمل چوب دارد و روزانه چند بار چوب قاچاق حمل میکند؟ این افراد چرا دست به چنین اقدامی میزنند و این سرمایههای ارزشمند را زیر تیغ تیز اره سودجویان نابود میکنند؟
کشف ۴ تن زغال قاچاق از ابتدای سالجاری
تأسف اینجاست که میزان قاچاق چوب با خودروهای سواری شوتی به حدی افزایش یافته که براساس تازهترین اظهارات مدیر منابعطبیعی و آبخیزداری شهرستان بویراحمد از ابتدای سالجاری تاکنون چهار تن زغال و ۳۰۰تن چوب جنگلی تنها در این شهرستان کشف و ضبط شد.
یک جوان ۳۰ساله یاسوجی که با خودرو شوتی اقدام به قاچاق چوب جنگلی میکند به ایسنا میگوید: برای خرید چوب جنگلی قاچاق به مناطق روستایی میروم و هر سرویس چوب جنگلی را ۵۰هزار تومان خریداری میکنم و به استان همجوار فارس انتقال میدهم و به خریداران که در جای مشخصی و با خودرو وانت منتظر هستند، میفروشم.
وی بیان میکند: هر کیلوگرم چوب قاچاق جنگلهای بلوط را یکهزار و ۶۰۰ تومان از ما میخرند، چوبها باید اندازه خاصی داشته باشند و در قطعات نیم کیلوگرمی با قطری به اندازه کف دست باشند. این جوان که متأهل هم هست، عنوان میکند: برای اینکه نیروهای منابعطبیعی ما را شناسایی نکنند، پلاک خودرو خود را مخدوش میکنیم و یک رمزی داریم که بعد از ظهر نیروهای منابعطبیعی سر راه هستند و نباید در این موقع حرکت کرد؛ اما حدود ساعت ۲۴شب یا بامداد بهسمت استان فارس حرکت میکنیم.
برای تأمین معیشت خود دست به این کار میزنم
وی اضافه میکند: ۳۰سال سن دارم و بیکار، متاهل و دارای چند فرزند هستم که تنها برای معیشت خود و خانوادهام اقدام به این کار میکنم؛ درحالیکه میل باطنیام راضی به قطع درختان جنگلی نیست؛ اما مجبورم برای درآمد و معیشت خودم دست به این کار بزنم.
یکی دیگر از این رانندگان شوتی میگوید: ساعت ۱۶بعدازظهر به جنگلها میروم با اَرهبرقی که خریدم به اندازه حدود سهماشین چوب جنگلی خرد و آماده میکنم و از ساعت ۲۰شب تا چهار بامداد سهبار بهسمت شیراز حرکت میکنم و بدون دردسر حدود سهمیلیون تومان همین یک شب کار میکنم.
توقف برای شوتی ممنوع است
بهسراغ یکی دیگر از این رانندگان رفتم که میگوید: توقف برای شوتی در جاده ممنوع است، مگر اینکه با اسکورتها از قبل هماهنگ کرده باشد. آنها در مبدأ استارت میزنند و در مقصد ترمز میکنند و بار خود را از یاسوج بهسمت شهرستان بهبهان در استان خوزستان حرکت میدهند و حدود ۴۰۰کیلوگرم چوب خشک جنگلی با خود حمل میکنند.
وی ادامه میدهد: در مسیر آب خوردن، بنزین و چرتزدن نداریم؛ چراکه وقت بارگیری، بنزین ماشین باید تکمیل باشد و راننده شوتی پشت فرمان که مینشیند، موتور را به قصد۱۸۰ یا ۲۰۰ آتش میکند و میگوید ترمزی در کار نیست و کاری به پیچ، چاله یا سرعتگیر نداریم؛ شهرستان بویراحمد خودروهایی شوتی بیشتری در حمل قاچاق چوب دارد.
امکانات جوابگوی حجم بالای قاچاق نیست
عباس حسنزاده، رئیس اداره منابعطبیعی شهرستان بویراحمد در این رابطه میگوید: با توجه به افزایش قاچاق چوب جنگلی در سطح شهرستان اقدام به مسدود کردن راههای منتهی به جنگل در منطقه کبگیان کردهایم که بیشترین قاچاق چوب جنگلی را داریم.
وی افزود: مسدودکردن مسیرهای منتهی به جنگل در سایر مناطق شهرستان نیز با توجه به نیاز انجام میشود، البته سالانه این کار را انجام میدهیم، اما برخی افراد و بعضاً کشاورزان اقدام به بازگشایی میکنند.
رئیس اداره منابعطبیعی شهرستان بویراحمد اظهار کرد: همچنین در راستای مبارزه با قاچاق چوب و زغال جنگلی اقدام به ایجاد پنج ایست بازرسی در سطح شهرستان کردهایم.
حسنزاده خاطرنشان کرد: از ابتدای سالجاری تاکنون چهارتن زغال و ۳۰۰تن چوب قاچاق در این شهرستان کشف و ضبط شد. نیروهای منابعطبیعی درحال تلاش و مبارزه با قاچاق چوب جنگلی بلوط هستند و کوتاه هم نمیآیند، اما امکانات و نیروی ما جوابگوی حجم بالای قاچاق نیست.
وی تصریح کرد: طبق استاندارد باید بهازای هر پنجهزار هکتار جنگل یک نیروی قرقبان داشته باشیم، اما هماکنون هر نیروی قرقبان در این شهرستان حفاظت از ۲۰هزار هکتار را برعهده دارد.
رئیس اداره منابعطبیعی شهرستان بویراحمد ادامه داد: از رسانهها، دوستداران و فعالان محیطزیست و منابعطبیعی و تریبونداران انتظار داریم درجهت فرهنگسازی در این زمینه همکاری و مشارکت بیش از پیش داشته باشند تا از نابودی جنگلهای شهرستان جلوگیری کنیم.
به نظر میرسد که باید سه رویکرد آموزشی، ترویجی و فرهنگی، حضور و اقدامات فنی و جلوگیری، کشف جرم و کاهش عوامل تخریب جهت جلوگیری از قاچاق چوب و از بین رفتن جنگلهای استان کهگیلویه و بویراحمد را مسئولان و متولیان امر در دستورکار خود قرار دهند.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از سبزینه، تاریخ انتشار:۳۰ بهمن ۱۳۹۹، کد خبر:۱۳۹۹۱۱۳۰، www.sabzineh.org
باید گفت قاچاق سازمانیافته و شبکهای چوب درختان جنگلی در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود ندارد، بلکه عمدتاً قطع درختان برای گذران معیشت است. قاچاق چوب که یکی از مشکلات و دردهای جنگلهای زاگرس استان کهگیلویه و بویراحمد است، این روزها با استفاده از خودروهای سواری شوتی انجام میشود که مشکل را دوچندان میکند. چندی است که از منابعطبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد گزارشهای عجیبی از کاهش قاچاق چوب عمده و افزایش قاچاق چوب بهصورت خرده منتشر میشود که عمده آنها با استفاده از خودرو سواری شوتی انجام میشود. اینکه قاچاق چوب که بهشکل سنتی با استفاده از نیسان وانت یا انواع خودروهای وانت از جنگلهای استان کهگیلویه و بویراحمد صورت میگرفت، اکنون با استفاده از خودروهای سواری شوتی انجام میشود، مسألهای است که باید مسئولان و متولیان امر در این زمینه پاسخگو باشند و تا دیر نشده چارهای اساسی برای آن بیندیشند.
قاچاق چوب با خودروهای شخصی
پیش از این در جنگلهای کهگیلویه و بویراحمد بیشترین قاچاق از طریق خودروهای باری بود؛ اما با تنگتر شدن حلقه حفاظتی جنگل و تلاش نیروهای منابعطبیعی قاچاق چوب بهوسیله خودروهای شخصی و سواری که به خودروهای شوتی معروف هستند، انجام میشود. با توجه به این وضعیت سؤالاتی در ذهن هر فردی ایجاد میشود که آیا قاچاق چوب با خودرو سواری توجیهپذیر است؟ هر خودرو چه میزان توانایی حمل چوب دارد و روزانه چند بار چوب قاچاق حمل میکند؟ این افراد چرا دست به چنین اقدامی میزنند و این سرمایههای ارزشمند را زیر تیغ تیز اره سودجویان نابود میکنند؟
کشف ۴ تن زغال قاچاق از ابتدای سالجاری
تأسف اینجاست که میزان قاچاق چوب با خودروهای سواری شوتی به حدی افزایش یافته که براساس تازهترین اظهارات مدیر منابعطبیعی و آبخیزداری شهرستان بویراحمد از ابتدای سالجاری تاکنون چهار تن زغال و ۳۰۰تن چوب جنگلی تنها در این شهرستان کشف و ضبط شد.
یک جوان ۳۰ساله یاسوجی که با خودرو شوتی اقدام به قاچاق چوب جنگلی میکند به ایسنا میگوید: برای خرید چوب جنگلی قاچاق به مناطق روستایی میروم و هر سرویس چوب جنگلی را ۵۰هزار تومان خریداری میکنم و به استان همجوار فارس انتقال میدهم و به خریداران که در جای مشخصی و با خودرو وانت منتظر هستند، میفروشم.
وی بیان میکند: هر کیلوگرم چوب قاچاق جنگلهای بلوط را یکهزار و ۶۰۰ تومان از ما میخرند، چوبها باید اندازه خاصی داشته باشند و در قطعات نیم کیلوگرمی با قطری به اندازه کف دست باشند. این جوان که متأهل هم هست، عنوان میکند: برای اینکه نیروهای منابعطبیعی ما را شناسایی نکنند، پلاک خودرو خود را مخدوش میکنیم و یک رمزی داریم که بعد از ظهر نیروهای منابعطبیعی سر راه هستند و نباید در این موقع حرکت کرد؛ اما حدود ساعت ۲۴شب یا بامداد بهسمت استان فارس حرکت میکنیم.
برای تأمین معیشت خود دست به این کار میزنم
وی اضافه میکند: ۳۰سال سن دارم و بیکار، متاهل و دارای چند فرزند هستم که تنها برای معیشت خود و خانوادهام اقدام به این کار میکنم؛ درحالیکه میل باطنیام راضی به قطع درختان جنگلی نیست؛ اما مجبورم برای درآمد و معیشت خودم دست به این کار بزنم.
یکی دیگر از این رانندگان شوتی میگوید: ساعت ۱۶بعدازظهر به جنگلها میروم با اَرهبرقی که خریدم به اندازه حدود سهماشین چوب جنگلی خرد و آماده میکنم و از ساعت ۲۰شب تا چهار بامداد سهبار بهسمت شیراز حرکت میکنم و بدون دردسر حدود سهمیلیون تومان همین یک شب کار میکنم.
توقف برای شوتی ممنوع است
بهسراغ یکی دیگر از این رانندگان رفتم که میگوید: توقف برای شوتی در جاده ممنوع است، مگر اینکه با اسکورتها از قبل هماهنگ کرده باشد. آنها در مبدأ استارت میزنند و در مقصد ترمز میکنند و بار خود را از یاسوج بهسمت شهرستان بهبهان در استان خوزستان حرکت میدهند و حدود ۴۰۰کیلوگرم چوب خشک جنگلی با خود حمل میکنند.
وی ادامه میدهد: در مسیر آب خوردن، بنزین و چرتزدن نداریم؛ چراکه وقت بارگیری، بنزین ماشین باید تکمیل باشد و راننده شوتی پشت فرمان که مینشیند، موتور را به قصد۱۸۰ یا ۲۰۰ آتش میکند و میگوید ترمزی در کار نیست و کاری به پیچ، چاله یا سرعتگیر نداریم؛ شهرستان بویراحمد خودروهایی شوتی بیشتری در حمل قاچاق چوب دارد.
امکانات جوابگوی حجم بالای قاچاق نیست
عباس حسنزاده، رئیس اداره منابعطبیعی شهرستان بویراحمد در این رابطه میگوید: با توجه به افزایش قاچاق چوب جنگلی در سطح شهرستان اقدام به مسدود کردن راههای منتهی به جنگل در منطقه کبگیان کردهایم که بیشترین قاچاق چوب جنگلی را داریم.
وی افزود: مسدودکردن مسیرهای منتهی به جنگل در سایر مناطق شهرستان نیز با توجه به نیاز انجام میشود، البته سالانه این کار را انجام میدهیم، اما برخی افراد و بعضاً کشاورزان اقدام به بازگشایی میکنند.
رئیس اداره منابعطبیعی شهرستان بویراحمد اظهار کرد: همچنین در راستای مبارزه با قاچاق چوب و زغال جنگلی اقدام به ایجاد پنج ایست بازرسی در سطح شهرستان کردهایم.
حسنزاده خاطرنشان کرد: از ابتدای سالجاری تاکنون چهارتن زغال و ۳۰۰تن چوب قاچاق در این شهرستان کشف و ضبط شد. نیروهای منابعطبیعی درحال تلاش و مبارزه با قاچاق چوب جنگلی بلوط هستند و کوتاه هم نمیآیند، اما امکانات و نیروی ما جوابگوی حجم بالای قاچاق نیست.
وی تصریح کرد: طبق استاندارد باید بهازای هر پنجهزار هکتار جنگل یک نیروی قرقبان داشته باشیم، اما هماکنون هر نیروی قرقبان در این شهرستان حفاظت از ۲۰هزار هکتار را برعهده دارد.
رئیس اداره منابعطبیعی شهرستان بویراحمد ادامه داد: از رسانهها، دوستداران و فعالان محیطزیست و منابعطبیعی و تریبونداران انتظار داریم درجهت فرهنگسازی در این زمینه همکاری و مشارکت بیش از پیش داشته باشند تا از نابودی جنگلهای شهرستان جلوگیری کنیم.
به نظر میرسد که باید سه رویکرد آموزشی، ترویجی و فرهنگی، حضور و اقدامات فنی و جلوگیری، کشف جرم و کاهش عوامل تخریب جهت جلوگیری از قاچاق چوب و از بین رفتن جنگلهای استان کهگیلویه و بویراحمد را مسئولان و متولیان امر در دستورکار خود قرار دهند.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از سبزینه، تاریخ انتشار:۳۰ بهمن ۱۳۹۹، کد خبر:۱۳۹۹۱۱۳۰، www.sabzineh.org