پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۹۷۰۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۵
با شیوع ویروس کرونا در چین در اواخر ژانویه و سرایت و شیوع آن در کشورهای اروپایی و خاورمیانه، بازارهای مختلف در سراسر جهان واکنش گسترده‌ای نشان دادند و به اغما رفتند. یکی از صنایعی که از تبعات کرونا دور نمانده، مرغداری است. شیوع کرونا و کاهش تقاضای خرید از یک‌سو و تعطیلی رستوران‌ها و تالارها سبب شده تا مرغ‌ها در مازندران روی دست تولیدکنندگان بمانند و وزن آن به سه تا چهار کیلوگرم افزایش یابد.
شعار سال: مازندران با تولید سالانه ۲۵۰ هزار تن مرغ سهم ۱۱ درصدی را در کشور دارا است و تا قبل از شیوع کرونا ۶۰ درصد تولیدات در استان مصرف می‌شد و مابقی روانه بازارهای پایتخت و دیگر استان‌ها می‌شد.

از بعد شیوع کرونا که به‌ناچار رستوران‌ها و مراکز اقامتی و پذیرایی تعطیل شدند و شمار مسافران ورودی به استان نیز کاهش ۸۰ درصدی داشته است؛ به همین دلیل درصد بالایی از مرغ تولیدی روی دست تولیدکنندگان ماند و افزوده‌شدن وزن آن ازجمله مشکلات برای فروش است. هرچند از هفته قبل خرید تضمینی مرغ از سوی پشتیبانی امور دام آغاز شد، اما بازهم چالش فربه‌شدن مرغ‌ها و عدم فروش تولیدات، سبب نگرانی و استرس فعالان صنعت مرغداری شده است.

یک تولیدکننده مازندرانی با اظهار این‌که در شرایط فعلی و با شیوع کرونا مصرف مرغ کاهش یافته است، افزود: انتظار می‌رود پشتیبانی امور دام استان اقدام به خرید مستقیم از مرغداران استان کند تا بخشی از مشکلات آن‌ها حداقل درفروش و ضرر نکردن برطرف شود.

محمد حسن‌زاده در گفت‌وگو با بازار یادآور شد: وضعیت فعلی با توجه به ظرفیت تولید هر دوره این مرغداری اکنون حدود ۱۵۰ میلیون تومان فقط ضرر مالی داشته و فقط برای یک مرغداری که چنین وضعیتی پیش‌آمده، درسطح استان رقم خسارت‌ها به‌مراتب بیش از این خواهد بود.

درعین‌حال مهدی‌نژاد نوری، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی مرغداران گوشتی مازندران، نیز می‌گوید: وظیفه اصلی این نهاد تولید و ساماندهی امور مربوط به تولید مرغ در سطح استان است و مسئولیت ساماندهی بازار با جهاد کشاورزی و سازمان صنعت، معدن و تجارت است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی مرغداران گوشتی مازندران با بیان این‌که بخش‌های مختلف صنعت با سامانه متحد و به هم‌پیوسته کار می‌کنند، گفت: با وجود این‌که هرساله صنعت مرغداری در کشور با چالش بیماری‌های مختلف، حوادث طبیعی و مواردی ازاین‌دست مواجه و ضررش برای تولیدکنندگان است، انتظار می‌رود که در این صنعت نیز ساماندهی زنجیره تولید تا حمایت از خرید و توزیع توسط نهادی‌های همسو شکل بگیرد و از تولید حمایت شود.



مرغداران تولیدات خود را کیلویی 6 هزار تومان به کشتارگاه‌ها می‌فروشند

به گفته متولیان امر، در حال حاضر به دلیل کاهش مصرف بر اثر شیوع کرونا، میزان وزن مرغ در مرغداری‌ها و واحدهای پرورش طیور به سه تا چهار کیلوگرم رسیده و این در حالی است که مرغداران مجبورند تولیدات خود را به قیمت حدود شش هزار تومان به کشتارگاه‌ها بفروشند. همچنین کاهش تقاضا برای خرید مرغ، قیمت این محصول را در بازار و فروشگاه‌های استان نیز کاهش داده و در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم مرغ در بازار مازندران بین 9هزار و 500 تا ۱۰ هزار تومان است.



خرید تضمینی مرغ از سوی پشتیبانی امور دام آغاز شده است

عزیزالله شهیدی‌فر، رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، با اشاره به این‌که خرید تضمینی مرغ از سوی پشتیبانی امور دام استان آغازشده است، افزود: کاهش تقاضا برای خرید و کاهش قیمت مرغ منجر به ضرر و زیان تولیدکنندگان شده است.

وی شیوع کرونا و به‌تبع آن تعطیلی مراکز اقامتی و پذیرایی، تعطیلی تالارها و مجالس و همچنین کاهش چشمگیر سفرهای نوروزی را سبب کاهش تقاضای خرید و کاسته شدن قیمت مرغ برشمرد و افزود: این مسأله نگرانی‌هایی برای تولیدکنندگان استان ایجاد کرده است.

وی با اشاره به حمایت‌های صورت گرفته از تولیدکنندگان استان یادآور شد: پشتیبانی امور دام در استان تاکنون اقدام به خرید تضمینی مرغ به قیمت بین ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان کرده است و روزانه ۲۰۰ تن مرغ مازاد از مرغداری‌ها و کشتارگاه‌ها خریداری می‌شود.

شهیدی‌فر با عنوان این‌که خرید مرغ مازاد در استان برای ساماندهی و تنظیم بازار و حمایت از تولیدکنندگان ادامه خواهد یافت، تصریح کرد: با توجه به شرایط پیش‌آمده با خرید تضمینی در تلاش هستیم بخشی از خسارت وارده به تولیدکنندگان و فعالان صنعت مرغداری را جبران کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران شمار واحدهای مرغداری استان را دو هزار و ۴۰۰ واحد با ظرفیت جوجه ریزی ۱۵ میلیون قطعه در هر دوره بیان کرد و گفت: این استان سهم ۱۱ درصدی از تولیدات مرغ در کشور دارد.

گفتنی است شیوع کرونا علاوه بر بازار و صنعت مرغ به بخش‌های دیگر تولیدی در مازندران نیز خسارت زده و شمار زیادی از فعالان تولیدی ازجمله کارگران مرغداری‌ها را در استان بیکار و خانه‌نشین کرده است. طبق اعلام سازمان تعاون مازندران، بیش از ۱۲ هزار کارگر استان برای دریافت بیمه بیکاری تاکنون ثبت‌نام کردند که بخشی از این افراد را کارگران مرغداری‌ها و کشتارگاه‌های استان تشکیل می‌دهند.

ارائه بسته‌های حمایتی، تسهیلات کم‌بهره، خرید تضمینی محصولات و حمایت‌های اصولی با برنامه‌ریزی مشخص ازجمله نیازها و خواسته‌های تولیدکنندگان و صنعت مرغداری در مازندران به شمار می‌رود و به گفته آنان، ضرر و زیان ناشی از شیوع کرونا بر صنعت مرغداری زیان‌بار بوده و جز با تدوین بسته‌های اصولی و هدفمند از فعالان این حوزه قابل جبران نخواهد بود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار: 19 فروردین 1399 ، شماره خبر: 1100  ، www.sabzineh.org

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
France
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
0
0
کرونا آسیب هاش همه جامعه اقتصادی رو گرفته و تقریبا به جز یکی دو صنف همه روزمینگیر کرده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین