پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۰۱۴۴
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۳
کارشناسان می گویند با مطالعه برنامه های وزیر جدید جهادکشاورزی، ایرادهای مفهومی زیادی در آن یافته اند؛ برنامه هایی که منجر به بحرانی تر شدن وضعیت خاک، آب و منابع طبیعی و ادامه واگذاری عرصه های ملی کشور خواهد شد.

شعار سال:کارشناسان می گویند با مطالعه برنامه های وزیر جدید جهادکشاورزی، ایرادهای مفهومی زیادی در آن یافته اند؛ برنامه هایی که منجر به بحرانی تر شدن وضعیت خاک، آب و منابع طبیعی و ادامه واگذاری عرصه های ملی کشور خواهد شد.

 نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ با 196 رأی موافق و 19 رای مخالف و 4 رای ممتنع از مجموع 215 نماینده حاضر در جلسه، کاظم خاوازی را برای نشستن بر صندلی وزارت جهاد کشاورزی انتخاب کردند.

حال مساله این است که نگاه وزیر جدید به مقوله منابع طبیعی، آب و خاک از چه زاویه ای است؟ آیا او نیز همانند وزرای پیشین، جنگل را مکانی می داند که می تواند با تغییر کاربری و تبدیل به اراضی کشاورزی، نقش و سهم به سزایی در بالا بردن سطح زیرکشت و تولید محصولات کشاورزی داشته باشد یا با داشتن آگاهی از ارزش های اکولوژیک و طبیعی، تاکید بر حفاظت آن از منظر بهره برداری پایدار دارد؟ کارشناسان می گویند با مطالعه برنامه های وزیر جدید جهادکشاورزی، ایرادهای مفهومی زیادی در آن یافته اند؛ برنامه هایی که منجر به نابودی طبیعت ایران می شوند.

مهدی کلاهی دکترای جامعه شناسی محیط زیست و عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد درباره برنامه های وزیر جهادکشاورزی در حوزه آب وخاک و منابع طبیعی  گفت:« فهرست برنامه‌های وزیر جدید جهادکشاورزی را مطالعه کردم؛ به نظرم ایرادهای مفهومی زیادی در آنها وجود دارد. برنامه هایی که وظیفه سازمان جنگل ها را در زراعت و کشت گیاهان دارویی و یا اجاره زمین ملی برای چنین فعالیت هایی می بیند. در حالی که توسعه روستایی و کشوری با تخریب زیستگاه های طبیعی میسر نخواهد شد.»

او افزود:« این برنامه ها ایرادهای مفهومی دارد؛ مثلا وظیفه سازمان جنگل ها ومراتع و آبخیزداری، زراعت چوب و کشت گیاهان دارویی نیست. وظیفه سازمان فروش یا اجاره زمین ملی برای چنین فعالیت هایی نیست. سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری فقط باید وزارت جهادکشاورزی را مجاب و همراهی کند که توسعه روستایی و کشت‌های جدید ( زراعت چوب و گیاهان دارویی و ...) را در اراضی زراعی موجود، جایگزین و پیش ببرد. توسعه روستایی یا کشوری با تخریب زیستگاه‌های طبیعی میسر نیست.»

کلاهی گفت:« همچنین متاسفانه در مقابل "سازمان امور اراضی" فقط یک صندوق‌دار شده ایم که راحت اراضی ملی واگذار می‌شود. مگر می‌شود جنگل را غنی کرد؟ این بیشتر یک بازی با کلمات است. حتی امروزه جنگلداری نزدیک به طبیعت، هر نوع نهال کاری یا درختکاری در جنگل را نفی می‌کند.»

این دکترای جامعه شناسی محیط زیست در ادامه با اشاره به اجرای "کاداستر" تاکید کرد:« طبق نظر کارشناسان، کاداستر با این وضعیت که پیش می‌رود، نه تنها دردی را دوا نمی‌کند بلکه خودش یک مصیبتی بر مصیبت‌های دیگر خواهد شد. پیشنهاد اجرایی زودهنگام هم در مورد مرتع که زیر فشار سه برابر ظرفیت چرا هست، ندارد.»

او هشدار داد:« متاسفانه باید سازمان جنگل ها، کل کشور را اقناع کند که راه پیشرفت از طریق کشاورزی ( زراعت، دامداری، دامپروری و ...) نیست؛ بلکه راه پیشرفت و اشتغال کشور از صنایع و کارآفرینی سبز می گذرد. به نظرم با این برنامه‌ها داریم به طبیعت و آب و خاک کشور، خیانت می‌کنیم.»

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی اسکان،تاریخ انتشار:23فروردین1399،کد خبر: 26762،www.eskannews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین