پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۱۷۴۲
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۴
مقاومت مسئولین برابر نظرات کارشناسان در مورد تاثیر سوء مواد شیمیایی بر محیط زیست و تداوم طرح کودپاشی از سوی سازمان جنگل ها و مراتع لزوم پیگیری این موضوع را یادآور شد. طرحی که در دوران مدیریت گذشته سازمان جنگل ها ابلاغ شد و همچنان بر اجرای آن تاکید می شود.
شعارسال:یک فعال محیط زیست گفت: طبق بخشنامه‌ای که رئیس سابق سازمان جنگل‌ها ابلاغ کرده، ادارات زیرمجموعه مکلف شده‌اند در راستای گسترش پوشش گیاهی در مراتع کودپاشی انجام دهند.
 
 مقاومت مسئولین برابر نظرات کارشناسان در مورد تاثیر سوء مواد شیمیایی بر محیط زیست و تداوم طرح کودپاشی از سوی سازمان جنگل ها و مراتع لزوم پیگیری این موضوع را یادآور شد. طرحی که در دوران مدیریت گذشته سازمان جنگل ها ابلاغ شد و همچنان بر اجرای آن تاکید می شود.
 
در همین زمینه سهیل اولادزاد، فعال محیط زیست، گفت: واحدهایی از سوی اداره منابع طبیعی به برخی مراتع مراجعه کرده و به ساکنین این مناطق اعلام کردند قصد کودپاشی در این مناطق را دارند که از این اقدام ممانعت شد اما سایر مراتع جنبی مشمول این طرح شده و کودپاشی در آن‌ها انجام شد.
 
او افزود: در این رابطه صحبت‌هایی با مدیرکل منابع طبیعی مازندران انجام شد و ایشان نیز مخالفت خود را با این طرح اعلام کرد اما اذعان داشت بخشنامه‌ای از سوی رئیس سابق سازمان جنگل‌ها و مراتع که چند ماه پیش به دلیل اخذ رشوه دستگیر شده است، وجود دارد.
 
اولادزاد گفت: طبق بخشنامه‌ای که رئیس سابق سازمان جنگل ها ابلاغ کرده، ادارات زیرمجموعه مکلف شده‌اند که در راستای گسترش پوشش گیاهی در مراتع کودپاشی انجام دهند.
 
این کنشگر عرصه محیط زیست اظهار کرد: طبیعت مازندران علاوه بر اینکه به این کودهای شیمیایی احتیاجی ندارد بلکه نتیجه معکوس گذاشته و آسیب‌هایی را نیز تحمیل می‌کند. در ادامه مدیرکل منابع طبیعی استان مازندران مانع اجرای این طرح شده و پس از تنش‌های فراوان اجرای این طرح در مازندران متوقف شد.
 
او خاطرنشان کرد: این قبیل کودهای شیمیایی علاوه بر اثرات سوء که بر خاک می‌گذارد به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم نیز موجب وارد کردن آسیب‌هایی به پرندگان می‌شود.
 
اولادزاد در رابطه با تداوم اجرای این طرح گفت: طبق شنیده‌ها، این طرح در حال حاضر در استان‌های گیلان و گلستان اجرا می‌شود و امیدواریم در این راستا و برای جلوگیری از این طرح اقداماتی صورت بگیرد تا مانع هدر رفتن منابع زیادی که خرج این طرح شده است، شود. با هزینه‌ای که صرف این طرح شده می‌توان اقدامات مفید دیگری در راستای حفظ مراتع انجام داد.
 
اولادزاد یادآور شد: این قبیل مواد شیمیایی بعضا تاثیرات بلند مدت دارند و برخی از پرندگانی که این مواد را به اشتباه بلع می‌کنند در هنگام تولید مثل به مشکل بر می‌خورند.
 
این فعال محیط زیست استان مازندران در پایان با تاکید بر در خطر بودن گونه های جانوری عنوان کرد: از یک سو پروانه های متعدد شکار و از سوی دیگر این طرح در دراز مدت حیات پرندگان این منطقه را با خطر جدی مواجه می کند. گونه جانوری کبک در این میان بیشترین آسیب را می‌بینند.
 
او در پایان تاکید کرد: برخی از پرندگان نیز صرفا به موجب خوردن این کودها جان خود را از دست می‌دهند و در سالیان گذشته چند مورد از این پرندگان رویت شده است.
 
 
شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری  برنا،تاریخ انتشار:  1 اردیبهشت   1399،کدخبر:990467 ،www.borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین