پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۱۴۹۵
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۴
در پی انتقاد برخی کارشناسان محیط زیست به برنامه سازمان جنگل‌ها و مراتع در راستای کودپاشی در برخی استان‌ها برای گسترش پوشش گیاهی و تولید منابع غذایی برای دام، مدیرکل مرتع سازمان جنگل‌ها و مراتع اثرات سو این طرح را تکذیب کرد، اما به دنبال آن کارشناسان این عرصه وجود نمونه‌هایی از مرگ و میر جانوران را در برخی استان‌ها گزارش کردند. قطعا اثرات سو این طرح بر طبیعت بر هیچکس پوشیده نیست، اما برخی مسئولین معتقد هستند در زمان کنونی مسائل مهم تری وجود دارد که باید بدان هاتوجه کرد.
شعارسال:طرح کودپاشی از سوی سازمان جنگل‌ها در 6 استان انجام شده است که فعالین محیط زیست در خصوص این اقدام هشدار جدی داده‌اند. هشداری که از سوی مجلس مورد توجه قرار نگرفته است.
 
در پی انتقاد برخی کارشناسان محیط زیست به برنامه سازمان جنگل‌ها و مراتع در راستای کودپاشی در برخی استان‌ها برای گسترش پوشش گیاهی و تولید منابع غذایی برای دام، مدیرکل مرتع سازمان جنگل‌ها و مراتع اثرات سو این طرح را تکذیب کرد اما به دنبال آن کارشناسان این عرصه وجود نمونه‌هایی از مرگ و میر جانوران را در برخی استان‌ها گزارش کردند. قطعا اثرات سو این طرح بر طبیعت بر هیچکس پوشیده نیست اما برخی مسئولین معتقد هستند در زمان کنونی مسائل مهم تری وجود دارد که باید بدان هاتوجه کرد.
 
اجرای طرح کودپاشی در 6 استان
 
ترحم بهزاد، مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری برنا از اجرای طرح کودپاشی خبر داد و گفت: به استناد سیاست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کل کشور، در راستای حفاظت از خاک و تقویت پوشش گیاهی در طرح‌های مرتع داری در خصوص لزوم پیش بینی و اجرای پروژه‌های کودپاشی در سطح مراتع، با توجه به اهمیت و نقش عملیات کودپاشی در رشد گیاهان علوفه‌ای و گسترش پوشش گیاهی و بالارفتن کیفیت این منابع غذایی برای دام و تسریع در رشد گیاهان پوششی، با توجه به دستورالعمل‌های مربوطه در مناطق چمن‌زار و مراتع کوهستانی و سردسیر این طرح اجرایی شد.
 
او افزود: طرح مذکور در جهان سابقه قبلی دارد و بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد اجرای آن سبب می‌شود تا پوشش گیاهی در مناطق گسترش یابد.
 
این مقام مسئول در سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور با تاکید بر اینکه این طرح در سراسر کشور اجرا نمی‌شود، گفت: طرح کودپاشی در استان‌های کردستان، چهارمحال و بختیاری، گلستان، گیلان، همدان و مازندران اجرایی شده و در ادامه در برخی استان‌های دیگر نیز عملیاتی خواهد شد.
 
کبک‌ها در خطر مرگ/ هجوم ملخ‌ها در پی کودپاشی/ طرح جدید سازمان جنگل‌ها عواقب بسیار خطرناکی دارد
 
محمد درویش، کنشگر محیط زیست، در گفتگو با خبرگزاری برنا ضمن انتقاد از برخی اقدامات سازمان جنگل‌ها  گفت: در این برهه زمانی طرحی از سوی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در دستور کار است. در این طرح بنا بوده تا کودهای شیمیایی در مراتع کشور توزیع شود.
 
او افزود: این اقدام در وهله اول موجب مسمومیت خاک می‌شود و نخستین آسیبی که این طرح در پی خواهد داشت این است که موجب مرگ بسیاری از پرندگان از جمله کبک‌ها خواهد شد.
 
درویش اظهار کرد: مرگ پرندگان سبب می‌شود تا آفت‌های خاک زیاد شده و گیاهان نیز به وسیله شیوع انواع آفت‌ها عمرشان کوتاه خواهد شد و خسارت‌های جبران ناپذیرتری به کشاورزی کشور وارد می‌کند.
 
او افزود: پاشیدن کود شیمیایی در این مناطق در کوتاه مدت منجر به تولید علوفه برای دام‌ها می‌شود که هدف از این اقدام نیز تولید منابع غذایی بیشتر برای دام است اما در بلند مدت عواقب بدی خواهد داشت.
 
محمد درویش اظهار کرد: پرندگانی که به موجب این اقدام جان خود را از دست می‌دهند، گونه‌هایی هستند که تعداد ملخ‌ها را در طبیعت متعادل کرده و با از بین رفتن این پرندگان شاهد حمله ملخ‌ها به برخی مناطق خواهیم بود.
 
این کنشگر عرصه محیط زیست با اشاره به اینکه این اقدامات به بهانه افزایش تولید انجام می‌شود، گفت: این نوع دستکاری‌ها در طبیعت فوق العاده خطرناک است. به بهانه افزایش تولید روند طبیعی زیست بوم‌های کشور را مختل می‌کنیم و در بلندمدت متوجه خواهیم شد چه بلایی بر سر منابع طبیعی کشور آورده‌ایم.
 
درویش در پاسخ به اظهارات این سازمان گفت: در بسیاری از مزارع کشاورزی سطح کشور شاهد مرگ پرندگان به علت توزیع کودهای شیمیایی مشابه هستیم که تداوم این روش سبب شده آفات در فقدان حضور پرندگان در مزارع و مراتع گسترش پیدا کند.
 
او افزود: پرندگان به اشتباه دانه‌های کود شیمیایی را مصرف می‌کنند و جان خود را از دست می‌دهند. نخستین مورد این جان باختن پرندگان در استان مازندران توسط فعالان محیط زیست رویت شد.
 
درویش در پایان با اشاره به مصادیق نقاطی از کشور که در آن ها مرگ پرندگان بر اثر کودپاشی دیده شده است، گفت: این موارد در سپیدان واقع در استان فارس، نورآباد ممسنی و مازندران رویت و مرگ جانوران بر اثر این کودپاشی‌ها تائید شده است.
 
در این برهه زمانی مسائل کم ارزش‌تر را مورد توجه قرار ندهید
 
در همین راستا شمس‌الله شریعت‌نژاد، نماینده مردم عباس‌آباد، تنکابن و رامسر و عضو کمیسیون منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، گفت: یکی از نیازهای اساسی کشور در این برهه زمانی تولید دام و در پی آن ایجاد منابع غذایی برای آن است. این منابع غذایی و علوفه مورد نیاز دام نیز رابطه ای مستقیم با غنا و مواد آلی خاک دارد.
 
شریعت‌نژاد افزود: در برخی مناطق به علت اینکه غنای خاک به میزان کافی نیست و یا به دلیل برخی اتفاق‌ها میزان آن کاهش یافته است، دستگاه‌های مربوطه را مجبور کرده تا در راستای ارتقای این مواد آلی در خاک اقدام به کودپاشی در مراتع کنند.
 
او ادامه داد: کودهای شیمیایی قطعا بر زنجیره بیولوژیک تاثیر می‌گذارد اما در این برهه زمانی باید کار مهم‌تر را انجام داد.
 
عضو کمیسیون منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ظرفیت چرای مراتع کشور و تعداد واحد دامی در هکتار و حفظ مراتع کشور مقوله‌های مهمی هستند که امروزه بر تاثیر منفی کودهای شیمیایی بر زنجیره بیولوژیک اولویت دارند.
 
شریعت‌نژاد با تاکید بر اهمیت گسترش پوشش گیاهی گفت: نباید در این برهه زمانی مسائل کم ارزش‌تر را مورد توجه قرار داد. در توزیع این مواد شیمیایی نیز حدود و میزان دقیق آن‌ها رعایت می‌شود و اجازه توزیع بیشتر از آن داده نمی‌شود.
 
او اظهار کرد: عدم دسترسی به کودهای طبیعی به اندازه کافی سبب شده از کودهای شیمیایی در این طرح استفاده شود و من معتقدم اثرات سو این طرح به مراتب کمتر از اثرات سودبخش آن در زمان کنونی است.
 
لزوم انجام تحقیق در خصوص تاثیر آثار منفی کودپاشی/ برخورد مجلس با عدم توقف طرح‌های مضر
 
 نورمحمد تربتی‌نژاد، نماینده گرگان و عضو کمیسیون منابع طبیعی مجلس در این زمینه گفت: کودپاشی در بسیاری از نقاط جهان مرسوم است. شاید به علت اینکه تجربه‌های نخستین کشور در این زمینه است که اثرات سوء آن به خوبی شناسایی نشده است. اثرات سوء این امر اگر در تحقیقات آتی مشخص شود، می‌توان در اجرای آن بازنگری کرد.
 
تربتی‌نژاد اظهار کرد: در این عرصه محصولات ارگانیک می‌تواند جایگزین مناسبی برای اینگونه کودپاشی‌ها باشد زیرا این قبیل تولیدات نیازی به کودهای شیمیایی ندارد. استفاده از کودهای شیمیایی گریزناپذیر است و افزایش کمی تولیدات تا حدود زیادی وابسته به استفاده از این مواد است. وزارت جهاد کشاورزی نیز برنامه تولید ارگانیک را در دستور کار قرار داده تا استفاده از کودهای شیمیایی را کم کند.
 
نماینده مردم گرگان اظهار کرد: اثرات سوء استفاده از کودهای شیمیایی بر زندگی جانوران و محیط زیست بر ما مشخص نیست و در صورتی که اثبات شود باید از آن جلوگیری شود و در صورتی که این امر متوقف نشود، مجلس تذکرات لازم را خواهد داد.
 
آنچه که در این برهه زمانی قطعی است اثرات مضر این مواد شیمیایی بر طبیعت است اما گویا مسئولین این حوزه افزایش تولید و بهره‌وری کوتاه مدت را بر هر چیز دیگری ترجیح می‌دهند و عزم راسخی برای بررسی دقیق‌تر این امر وجود ندارد از این رو در آینده بنا به پیش‌بینی متخصصات شاهد مرگ پرنده‌ها، فرسایش خاک، هجوم ملخ‌ها و کاهش تولید خواهیم بود.
 


شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری برنا  ،تاریخ انتشار: 31 فروردین    1399،کدخبر:989944 ،www.borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین