پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۰۳۰۶
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۶
تأمین مالی یکی از چالش‌برانگیزترین مقولات در هر نظام بهداشت و درمان است. نظام بهداشت و درمان در مقطع روی کار آمدن دولت یازدهم در ایران، به یکی از بحرانی‌ترین شرایط خود به لحاظ هزینه‌های پرداخت‌شده توسط بیماران رسیده بود و ممانعت از بروز آسیب‌های جدی بر اثر فشار هزینه‌ها بر مردم، مداخله دولت در تأمین مالی را ضروری می‌ساخت. «طرح تحول جامع نظام سلامت» راهکاری بود که دولت یازدهم برای کاستن از شدت مشکل در این بخش از اردیبهشت 1393 اجرا کرد.

شعار سال:تأمین مالی یکی از چالش‌برانگیزترین مقولات در هر نظام بهداشت و درمان است. نظام بهداشت و درمان در مقطع روی کار آمدن دولت یازدهم در ایران، به یکی از بحرانی‌ترین شرایط خود به لحاظ هزینه‌های پرداخت‌شده توسط بیماران رسیده بود و ممانعت از بروز آسیب‌های جدی بر اثر فشار هزینه‌ها بر مردم، مداخله دولت در تأمین مالی را ضروری می‌ساخت. «طرح تحول جامع نظام سلامت» راهکاری بود که دولت یازدهم برای کاستن از شدت مشکل در این بخش از اردیبهشت 1393 اجرا کرد.

این طرح، بزرگ‌ترین طرح اجتماعی دولت یازدهم است و توانسته میزان بالایی از رضایت را نیز در بین مردم فراهم کند. این طرح کماکان مهم‌ترین پروژه اجتماعی دولت است و موفقیت یا ناکامی آن تأثیری سرنوشت‌ساز بر ارزیابی مردم از عملکرد دولت به‌جا خواهد گذارد. تحقق وعده‌های مهم این طرح نظیر «عدالت در دسترسی به خدمات»، «ارتقای کیفیت و ساماندهی خدمات» و «کاهش میزان سهم پرداختی مردم در بیمارستان‌ها» پیروزی بزرگی برای نظام جمهوری اسلامی ایران و دولت یازدهم خواهد بود. لذا ضروری است مشکلات این طرح بررسی شده و راهکارهای حل آن‌ها به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد.
 
تصویر اصلاح نظام تأمین مالی بهداشت و درمان گام‌به‌گام به سوی پایدارسازی طرح تحول جامع نظام سلامت 

نقطه آغاز آشکار شدن مسائل مرتبط با «طرح تحول جامع نظام سلامت» (از این به بعد، طرح تحول)، مناقشه پدید آمده میان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (از این به بعد وزارت بهداشت) و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (از این به بعد وزارت رفاه) و سازمان‌های بیمه‌گر مرتبط با وزارت رفاه (سازمان تأمین اجتماعی و سازمان بیمه سلامت ایرانیان) بر سر تأمین مالی طرح تحول جامع نظام سلامت بود.

مسأله تأمین مالی طرح تحول سلامت به تدریج در رسانه‌ها و فضای عمومی شدت گرفت و در قالب درخواست وزارت بهداشت برای تجمیع بیمه‌ها مطرح شد. این گزارش قصد ندارد به محتوای رسانه‌ای مدعاهای مطرح‌شده از سوی طرفین بپردازد، بلکه بیش از هر چیز بر ماهیت مسأله پدید آمده تمرکز کرده و آن را در سطحی راهبردی و به منظور تضمین پایدارسازی تأمین مالی نظام بهداشت و درمان و طرح تحول بررسی می‌کند.

گزارش حاضر بر مفروضات بسیار مهمی بنا شده است که عبارتند از:

1- مردم به مداخله دولت در نظام سلامت به منظور تعدیل فشارهای وارده بر ایشان احتیاج داشته‌اند.

2- طرح تحول بزرگ‌ترین پروژه اجتماعی دولت است که رضایتمندی مردم از نظام را به همراه داشته و ضروری است پایداری و تداوم آن تضمین شود.

3- ضروری است اصلاحات در طرح تحول به نحوی صورت گیرد که خدمات‌رسانی قطع نشده، به شکل محسوسی تضعیف نشود و درعین‌حال هزینه‌های اجرای طرح به نحوی تعدیل گردد که تأمین مالی طرح پایدار شود.

گزارش حاضر بر اساس مفروضات فوق، ابتدا به آسیب‌شناسی طرح تحول پرداخته و توضیح می‌دهد که چگونه مسأله تأمین مالی و مناقشه بروز کرده میان وزارت بهداشت و وزارت رفاه، بر اثر روند اجرای طرح پدید آمده است. سپس راهکارهای اصلاح طرح تحول به منظور پایدارسازی آن بررسی می‌شود. این گزارش در نهایت راهکارهایی گام‌به‌گام برای رفع مناقشه و حرکت به سوی ارتقای تأمین مالی پایدار نظام بهداشت و درمان ارائه می‌کند.

شعار سال،با اندکی تخلیص و اضافات برگرفته از مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری ، تاریخ 23 فروردین 1399، کد خبر:115113،wwwcss.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین