پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۱۴۸۰
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۲
مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی میزان خسارت ناشی از شیوع کرونا در بخش کشاورزی را نزدیک به چهار هزار میلیارد تومان برآورد کرد و پیشنهاد کرد گسترش چتر بیمه‌ای همراه با پرداخت‌های مستقیم و ذخیره سازی کالا در دستور کار دستگاه‌های مسوول قرار گیرد.
شعار سال: دفتر مطالعات زیربنایی این مرکز در گزارشی درباره آثار اقتصادی شیوع ویروس کرونا بر بخش کشاورزی ایران آورده است: کرونا با تأثیر بر زنجیره تأمین، تقاضا و نقدینگی، بر بنگاه‌ها و با تأثیر بر عرضه نیروی کار، مصرف کالا‌ها و خدمات و به‌ویژه با کاهش درآمد مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در کوتاه‌مدت و بلندمدت بر اقتصاد خانوار‌ها و اقتصاد بخش کشاورزی تأثیرگذار است.

در بخشی از این گزارش آمده است: بازار برخی از محصولات درکشور‌های دیگر نیز بی‌رمق شده و بخشی از صادرات محصولات کشاورزی نیز هم به‌طور مستقیم و هم غیرمستقیم دچار اختلال شده است.

بر اساس این گزارش پس‌زدگی محصولات کشاورزی و عرضه آن به بازار داخلی، موجب افت قیمت این محصولات در کشور می‌شود که در کوتاه‌مدت موجب رضایت مصرف‌کنندگان می‌شود، ولی در ماه‌های بعد و سال آینده می‌تواند موجب کاهش تولید و آن‌گاه مشکل در عرضه و همچنین افزایش قیمت این محصولات در داخل شود.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس می‌افزاید: بررسی شواهد آماری حاکی از آن است که بخش مصرف و صادرات محصولات کشاورزی و غذا در ایران به‌ترتیب در حدود ۷/۸ درصد و ۱۰ درصد از ارزش خود را از دست بدهند که میزان خسارت آن در اسفندماه ۱۳۹۸ در حدود ۳۹۵۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

این نهاد مشورتی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اتخاذ بسته‌های حمایتی از تولید و تحریک مصرف در دوران بیماری ضروری است. ازاین‌رو گسترش چتر بیمه‌ای به همراه پرداخت‌های مستقیم باید در دستور کار سیاستگذاران قرار گیرد.

در این گزارش تاکید شده است: با توجه به احتمال افزایش قیمت‌ها در دوران پساکرونا، سیاست ذخیره‌سازی کالا‌ها برای مدیریت بازار محصولات کشاورزی و غذا ضروری به‌نظر می‌رسد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 30 فروردین 1399 ، کدخبر: 83755698 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین