شعارسال: علیرضا رجبپور، در رابطه با حضور شرکتهای صاحب صلاحیت (برند) در مدیریت و ایجاد جایگاههای سوخت، اظهار کرد: کمبود جایگاه در کلانشهرها و پراکندگی نامتوازن آنها بسیار مشهود است و احداث جایگاهها در حال حاضر بیشتر معطوف به جادههای روستایی و مراکز کمتر مورد نیاز است.
وی افزود: الگوهای غلط، یکسان و سنتی در عرضه سوخت توسط جایگاههای بزرگ که نمیتواند هزینههای خود را با توجه به میزان درآمد پوشش دهند در کنار نیازسنجیهای سطحی و مسائل کلان همچون مسائل زیست محیطی و نگاه سنتی به این بازار دست به دست یکدیگر داده تا الگوهای جدیدی در زمینه توزیع سوخت، طراحی و ایجاد شود.
معاونت بازرگانی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، با اشاره به اینکه 95 درصد جایگاههای سوخت در اختیار بخش خصوصی است، بیان کرد: در موضوع برندینگ، موضوع ارائه درخواست توسط حقوقیها مد نظر است، زیرا این موضوع در دل خود، توان مالی قابل توجه، نیروی انسانی مناسب، امکانات حمل و نقل، امکانات آزمایشگاهی، فناوری به روز و استفاده از دانش تخصصی را جای داده است.
رجبپور با تاکید بر اینکه انتظارات در زمینه برندینگ سوخت رسانی از توان یک فرد خارج است، خاطرنشان کرد: به واسطه آنکه مخاطب سوخت و انرژی تمام افراد جامعه هستند، شرکتهای صاحب صلاحیت برای ورود به این موضوع استقبال خوبی صورت دادهاند.
وی گفت: با روی کار آمدن شرکتهای گسترده توزیع سوخت، میزان درآمد و سرمایه گذاری در این زمینه متناسب خواهد بود و از سوی دیگر اگر زمانی دولت نرخهای تکلیفی را بردارد و به دنبال آن باشد تا خدمات عرضه را در جایگاهها، جایگزین کند، با استفاده از امکانات برنامه توزیع سوخت توسط شرکتهای زنجیرهای صاحب صلاحیت، این موضوع امکان پذیر است.
معاونت بازرگانی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی در پاسخ به این سوال که در شرایط فعلی که جایگاههای سوخت توسط افراد مدیریت میشود با اجرای شرایط صاحبان جایگاهها چگونه خواهد بود، گفت: شبکه توزیع که در حال حاضر طراحی آن انجام شده، محور کار بر مبنای شبکه آتی خواهد بود و احداثهای آینده در قالب فعالیت شرکتهای زنجیرهای صورت خواهد گرفت.
وی تصریح کرد: همچنین این امکان وجود دارد افرادی که به صورت انفرادی جایگاهها را مدیریت میکنند، میتوانند مدیریت را به شرکتهای زنجیرهای بسپارند و مالکیت جایگاه را در اختیار داشته باشند و این در حالی است که باید نام و نشان شرکت صاحب صلاحیت در دید مردم قرار داده شود.
رجبپور افزود: طبیعتا زمانی که شرایط جدید فراهم شود، افراد به مدیریت و فعالیت زیرمجموعه شرکتهای زنجیرهای توزیع سوق پیدا میکنند زیرا آنها شرایط بهتری خواهند داشت.
معاونت بازرگانی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با بیان اینکه چارچوب تعاملات شرکتهای توزیع زنجیرهای با افراد و جایگاههای تحت پوشش تعریف شده است، بیان کرد: در نحوه و جزئیات مدیریت بخش خصوصی دخالتی از سوی دولت یا شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی صورت نخواهد گرفت زیرا این عقیده وجود دارد که مدیریت بخش خصوصی بسیار کارآمد است.
وی در رابطه با ارتقا سطح کیفی و یکسانسازی خدمات جانبی جایگاهها، خاطرنشان کرد: هدف اصلی توزیع فرآوردههای نفتی و در کنار آن رعایت مسائل ایمنی و زیست محیطی است و این در حالی است که در تمام جایگاهها موارد استاندارد و ایمنی رعایت میشود و هر جایگاه نسبت به شرایط محیطی خود امکانات جانبی همچون کارواش و تنظیم باد را ایجاد میکند.
رجبپور یادآور شد: شرکتهای زنجیره ای با توجه به بررسی محیطی و امکانات فضای جایگاه میتوانند امکانات جانبی به مشتریان ارائه کنند اما الزامی در این زمینه از سوی وزارت نفت وجود ندارد، اما لازم به ذکر است که در موضوع برندینگ، جایگاه باید با فناوری و تکنولوژیهای به روز مدیریت شوند و در کنار آن باید مدیریت جایگاه از شرایط سنتی به شرایط به روز تغییر یابد.
معاونت بازرگانی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، گفت: در این برنامه درآمدها تنها از یک نقطه حاصل نخواهد شد و ارائه خدمات شرکتها در نقاط بیشتری صورت خواهد گرفت، درآمدها تنها معطوف به جایگاههای بزرگ نخواهد بود و با جایگاههای کوچک اما با پراکندگی مناسب برآیند درآمد شرکتهای توزیع فرآوردههای نفتی مناسب خواهد بود.
وی تاکید کرد: شرکتهای دارای صلاحیت قدرت چانه زنی بالایی دارند و میتوانند نیازهای خود را از مبلمان شهری دریافت کنند.
رجبپور بیان کرد: ساعت کاری به صورت اجبار در اساسنامه فعالیت برندینگ جایگاههای سوخت نیامده است زیرا نگاه به این جایگاهها نگاه کاملا اقتصادی است، به طور معمول ساعت کار 24 ساعته است و با استفاده از فناوریهای نو و به روز شرایط کاری به سمتی خواهد رفت که نیاز به حضور 24 ساعته کارمندان نخواهد بود، از این رو ساعت کار در آینده نزدیک برای اکثر جایگاهها، 24 ساعته خواهد بود.
معاونت بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، گفت: هیچ محدودیتی در رابطه با جذب سرمایه خارجی وجود ندارد و در شرکتهای زنجیرهای توزیع شرکتهای خارجی میتوانند ورود کنند که تا به امروز درخواستهای قابل توجهی از سوی شرکتهای خارجی به وسیله نمایندگان خود در ایران مطرح شده است.
وی در رابطه با وضعیت فعلی برندینگ بیان کرد: بین 60 تا 70 شرکت تا به امروز درخواست ارزیابی برای ورود به موضوع برندینگ را ارائه دادهاند که کمیتههای ارزیابی از بین 5 پرونده مطرح شده 4 شرکت توانستهاند نمرات لازم را کسب کردهاند که در چند روز آینده معرفی خواهند شد.
رجبپور تاکید کرد: در راستای آنکه انحصاری در رابطه با توزیع سوخت ایجاد نشود، برای فعالیت شرکتها تعداد سقف و کفی در نظر گرفته شده است، در کل کشور نباید هر شرکت بیش از 10 درصد جایگاهها را در اختیار داشته باشد که در کنار آن در کل استان نباید بیش از 25 درصد و در شهرستانها نباید بیش از 50 درصد جایگاههای سوخت در اختیار یک شرکت صاحب صلاحیت توزیع سوخت باشد.
معاونت بازرگانی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، در انتها گفت: اولین تابلو شرکتهای توزیع سوخت انتهای شهریورماه نصب خواهد شد.
با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری میزان، تاریخ انتشار: 8شهریور1395، کدخبر: 215074: www.mizanonline.ir