پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۲۷۲۴۷۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۷
در حالی صادرات نفت خام ایران به دلیل تحریم به شدت کاهش پیدا کرده است که پیگیری های صورت گرفته حاکی از آن است که صادرات فراورده های نفتی ایران به دو کشور همسایه یعنی افغانستان و عراق نیز به دلیل بسته بودن مرز این دوکشور به دلیل شیوع ویروس کرونا تا اطلاع ثانوی متوقف شده است.

شعار سال: در حالی صادرات نفت خام ایران به دلیل تحریم به شدت کاهش پیدا کرده است که پیگیری های صورت گرفته حاکی از آن است که صادرات فراورده های نفتی ایران به دو کشور همسایه یعنی افغانستان و عراق نیز به دلیل بسته بودن مرز این دوکشور به دلیل شیوع ویروس کرونا تا اطلاع ثانوی متوقف شده است.

حمید حسینی سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفتی پیشتر اعلام کرده بود در کردستان عراق چند روز به دلیل شیوع ویروس کرونا واردات از ایران را محدود کردند اما بلافاصله قیمت‌ها افزایش و صف تقاضا ایجاد شد که مجبور شدند مجددا واردات از ایران را از سر گیری کنند.

به گفته این مقام مسئول کشورهایی مثل ترکیه، افغانستان، ترکمنستان و دولت مرکزی عراق تاکنون واردات فراورده های نفتی را از ایران متوقف کرده‌اند.

بنابراین گزارش، یکی از مهمترین و استراتژیک‌ترین بازارهای صادراتی ایران در بین کشورهای همسایه‌، عراق است که سال 2018 حدود 9 میلیارد دلار فرآورده به این کشور صادر شده اما اکنون با توجه به شیوع بالای کرونا در ایران صادرات به این بازار بزرگ دچار چالش شده است. 

پیشتر ابوالقاسم هاشمی یک مقام مسئول در اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفتی با بیان اینکه ۳۰ درصد از صادرات فرآورده‌های نفتی کشور را اعضای اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی انجام می‌دهند، گفته بود: ظرفیت صادراتی بخش خصوصی برای صادرات فرآورده‌های نفتی، سالانه ۱۰ میلیارد دلار است که البته هنوز به ظرفیت کامل نرسیده است.

هاشمی از کشور‌هایی نظیر پاکستان، ارمنستان، افغانستان و عراق و برخی کشور‌های آفریقایی به عنوان بازار‌های هدف صادرات فرآورده‌های نفتی ایران یاد کرد و افزود: یکی از اساسی‌ترین مشکلاتی که امروز در راه صادرات فرآورده‌های نفتی وجود دارد نبود یک نهاد تنظیم گری (رگلاتوری) است که اگر این نهاد در صنعت نفت ایجاد شود و در زمینه قیمت و مقدار خوراک واحد‌های تولیدکننده فرآورده‌های نفتی براساس یک فرمول مشخص عمل کند، این اطمینان به بخش خصوصی داده می‌شود تا برای بلندمدت برنامه ریزی و عمل کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی دانا، تاریخ 6 اردیبهشت 99، کد مطلب: 1602797: www.dana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United States of America
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
0
0
هر روز به اقتصاد کشور ضربه های مهلکتری داره وارد میشه واقعا از انتهای سال باید ترسید
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین