پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۲۶۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۴
در سال ۱۳۶۰ روز ۱۴ مهر به عنوان روز دامپزشکی نامگذاری شد در تیر ماه امسال همین تاریخ به عنوان روز تهران نیز نامگذاری شده است که می تواند اثربخشی هر دو روز را کمتر کند.
شعارسال: در کشورهای مختلف دنیا بر حسب ظرفیت فرهنگی روزهایی از سال برای آشنایی و یا یادآوری جامعه به نام موضوعی نامگذاری می شود. به همین دلیل در سال ۱۳۶۹ شمسی به دنبال پیگیری و تلاش دکتر حسن تاج‌بخش چهره‌ ماندگار دامپزشکی و مؤلف کتاب‌های تاریخ دامپزشکی و پزشکی ایران، ماه مهر را به عنوان ماهی شایسته به خاطر آغاز سال تحصیلی و روز چهاردهم را به یاد «گوش روز» که در ایران باستان روز احترام به حیوانات بود و در منابع اسلامی هم به نیکی یاد شده است با مصوبه شورای انقلاب فرهنگی به عنوان روز دامپزشکی معین شد.

متاسفانه در تیر ماه سال جاری شورای شهر تهران ۱۴ مهر را به عنوان روز تهران، پایتخت ایران در تقویم عمومی کشور نامگذاری کرده است! ناگفته نماند که روزهای مختلفی از سال با دو عنوان مختلف نامگذاری شده­اند ولی از نظر نگارنده جدای از چرایی انتخاب چنین روزی برای کلان شهر تهران، همزمانی روز دامپزشکی و روز تهران سبب تضعیف اطلاع رسانی اهمیت هر دو موضوع برای جامعه شده و چون سال هاست که ۱۴ مهر به عنوان روز دامپزشکی اطلاع رسانی می شود سبب اختلال در امر معرفی و آشنایی جامعه با رشته مهم دامپزشکی خواهد شد.

آشنایی مردم با ابعاد مختلف حوزه سلامت امر مهم و غیر قابل انکار است. دامپزشکی نیز مهمترین رکن نظارتی بویژه در حوزه سلامت و امنیت غذایی محسوب می شود. فلسفه نامگذاری ۱۴ مهر به نام دامپزشکی ایجاد فرصتی برای آشنایی مردم با این رشته برای همکاری و توسعه بیشتر دامپزشکی به عنوان مهمترین رکن حوزه سلامت است. به عنوان مثال تهیه لبنیات و فراوده های گوشتی برای سفره ها از مراحل پرورش دام سالم، تهیه شیر و گوشت سالم، بسته بندی، حمل و نقل و توزیع سالم تماما با نظارت سیستم دامپزشکی کشور انجام می­شود. از طرفی دامپزشکان به عنوان بازیگران اصلی در حوزه تحقیقات و تولید واکسن، پیشگیری، درمان و مبارزه با بیماری های حیوانات اهلی و خانگی و همچنین بیمارهای مشترک بین حیوان و انسان رسالت خطیری را به دوش می کشند.

بدون شک اگر هر فردی به چگونگی تولید عناصر تشکیل دهنده سفره خود در هر وعده غذایی دقت کند به اهمیت نقش دامپزشکی پی خواهد برد! در پایان نگارنده با تاکید بر اشنایی مردم با نقش مهم دامپزشکی و همچنین شهر تهران به عنوان پایتخت ایران عزیز با چنین قدمت و هویت تاریخی اشتراک روز در نظر گرفته شده را بر خلاف فلسفه این کار دانسته زیرا علاوه بر کاهش تمرکز رسانه ها برای اطلاع رسانی سبب به هدر رفتن فرصت مناسب جهت آگاهی مردم نسبت به این دو موضوع خواهد شد. دامپزشکی و تهران دو موضوع کاملا مهم هستند ولی مهمتر از این دو افزایش سطح آگاهی جامعه نسبت به این دو است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: سه شنبه 9 شهریوز 1395، کد خبر: 3756340 ، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۰
0
0
باید به ستاد غفلت زده مربوطه تذکر جدی داد. همچنین باید به این فکر کرد که اگر بیش از 365 مناسبت داشته باشیم باید چکار کرد؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین