پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۳۱۴۸
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲
یوسف مولایی گفت:شورای امنیت تا حدود زیادی به تشریفات حقوقی پایبندی ندارد. وقتی یکی از اعضای دائم شورای امنیت، بتواند موضوعی را مطرح کند که نظر موافق چهار عضو دیگر دائم شورای امنیت را جلب کند، می‌تواند آن موضوع را به یک قطعنامه تبدیل کند.

شعار سال:«یوسف مولایی»، کارشناس حقوق بین الملل، درباره تلاش آمریکایی ها برای تمدید تحریم های تسلیحاتی با فشار آوردن به شورای امنیت گفت:  شورای  امنیت تا حدود زیادی به تشریفات حقوقی پایبندی ندارد.  وقتی یکی از اعضای  دائم شورای امنیت، بتواند موضوعی را مطرح کند که نظر موافق چهار عضو دیگر دائم شورای امنیت را جلب کند، می‌تواند آن موضوع را به یک قطعنامه تبدیل کند. 

این استاد دانشگاه تهران افزود: بنابراین اینکه از نظر حقوقی، شورای امنیت در چه موقعیتی قرار دارد باید گفت که خود شورای امنیت نیز تا حدود زیادی تابع الزامات حقوقی نیست. چراکه یک نهاد سیاسی است که نمایندگان دولت‌ها بر پایه معیارها و ملاحظات سیاسی خودشان در آن شورا، اظهار نظر می‌کنند. 

او به اقدامات آمریکا در این شورا اشاره کرد و گفت: اگر آمریکا تلاش می کند، تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را به یک نحوی به توافقنامه برجام ارتباط دهد بیشتر به این دلیل است که قادر باشد به جلب نظر بقیه اعضای شورای امنیت، دست پیدا کند در غیر این صورت خود شورای امنیت نیز آن چنان به ملاحظات حقوقی و قانونی، پایبند نیست.

یوسف مولایی با اشاره به تلاش آمریکا برای همراه کردن روسیه و چین با خود تصریح کرد: تاکنون هیچ نشانی از اینکه روس‌ها و چینی‌ها بخواهند با آمریکایی ها همراهی کنند، وجود ندارد زیرا مواضع آنها رسما اعلام شده است. به نظر می رسد که چین و روسیه در مسیری نیستند که بتوانند، وقفه‌ای در اجرای برجام از جمله رفع تحریم های تسلیحاتی ایجاد کنند. به ویژه اینکه این تحریم در ماه اکتبر(27مهرماه سال جاری)پس از دوره 8 ساله به پایان می رسد.

 

این کارشناس حقوق بین الملل درباره افزایش فشارهای آمریکا علیه ایران به ویژه اینکه ترامپ در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر نیز قرار دارد، تاکید کرد: پیش بینی رویدادهای سیاسی واقعا مشکل است از این جهت که شاخصی برای اندازه‌گیری آن وجود ندارد. از این رو نمی‌توان اطمینان ایجاد کرد نظری که ارائه  می‌شود، علمی است. پیش بینی رویدادهای آینده بر اساس یک سری گمانه زنی هایی است که نمی‌توان در آن مورد اظهارنظر کرد. در حال حاضر، خوانش ذهن ترامپ برای خود آمریکایی‌ها و کارشناسان حوزه‌های مختلف علوم اجتماعی و سیاسی دشوار است چه برسد به اینکه  بتوان ذهن ترامپ را نسبت به اتفاقاتی که در آینده می‌خواهد رخ دهد، رصد کرد. بنابراین از هم اکنون نمی‌توان  به صورت جدی وارد بحث‌های تحلیلی شد. 

شعار سال، با اندکی تخلیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا،تاریخ 9 اردیبهشت 1399، کدخبر:994319،www.borna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین