پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۴۱۷۶
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹
از هفته گذشته پرواز‌های ماهان به کاراکاس به جنجال‌هایی همراه بوده است. برخی رسانه‌ها از کمک‌های ایران به صنعت نفت ونزوئلا در قبال دریافت طلا خبر داده‌اند. مقامات شرکت هوایی ماهان وجود این پرواز‌ها را رد نکرده‌اند، اما محتوای این پرواز‌ها هنوز به تایید مقامات رسمی ایران نرسیده است.

شعار سال: منابع آگاه به بلومبرگ گفته‌اند ونزوئلا در حال ارسال شمش طلا به ایران در ازای قطعات مربوط به تعمیر پالایشگاه‌های تولید بنزین است. هفته گذشته نیز خبر کمک‌های تهران به پالایشگاه‌های بنزین ونزوئلا از سوی برخی مقامات آمریکایی مطرح شده بود.
مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا از وجود پرواز‌های میان ایران و ونزوئلا انتقاد کرده و مدعی شده هواپیما‌های متعددی وابسته به شرکت ایرانی ماهان ایر در ونزوئلا مشاهده شده است. او درخواست کرده «این پرواز‌ها باید متوقف شود و کشور‌ها باید برای جلوگیری از عبور هواپیما‌های این شرکت از آسمان خود تلاش کنند.»
الیوت ابرامز مأمور ویژه دولت آمریکا برای پیکار با دولت چپگرای نیکولاس مادورو، روز پنجشنبه مدعی شده بود که در هفته‌های گذشته جمهوری اسلامی ایران «هواپیما‌های بیشتر و بیشتری» به ونزوئلا اعزام کرده است.
ابرامز درباره این پرواز‌ها توضیح داده بود که ونزوئلا می‌کوشد نیاز‌های فنی صنعت نفت خود را به کمک ایران برطرف کند، اما از آنجا که در بحران شدید ارزی فرو رفته است، هزینه آن را با طلا پرداخت می‌کند.
روز جمعه عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اظهارات الیوت ابرامز مسئول ویژه در امور ونزوئلا در دولت آمریکا را بی‌پایه خوانده و گفته آمریکا در پی زمینه‌سازی برای اعمال فشار بیشتر بر دولت ونزوئلا است.
سخنگوی وزارت خارجه ایران با بیان اینکه سیاست تحریم اقتصادی و تهدید نظامی علیه ونزوئلا شکست خورده، گفته «آمریکا سعی دارد در برنامه دولت ونزوئلا برای بازسازی پالایشگاه‌های آن کشور و تولید فرآورده‌های نفتی از جمله بنزین که هم اکنون بدلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا با کمبود روبروست، مانع تراشی کند.»
این بار بلومبرگ مدعی شده برخی مقامات دولتی ونزوئلا به این رسانه خبر داده‌اند که ۹ تن طلا که معادل ۵۰۰ میلیون دلار است از طریق هواپیما‌های وابسته به دولت ایران به تهران فرستاده شده و در ازای این پول ایران به پالایشگاه‌های ونزوئلا کمک کرده است.
این رسانه مدعی شده محموله‌های کمک ایران در واقع صندوق ذخیره ارزی ونزوئلای بحران‌زده را با ۶.۳ میلیارد دلار که کمترین میزان ذخیره ارزی در سه دهه اخیر است مواجه کرده است.
بلومبرگ در گزارش خود ایران و ونزوئلا را دو کشور در دو قطب متفاوت در عرصه بین المللی خوانده که با هم برای مقابله با تحریم‌های آمریکا و کرونا و همچنین مقابله با کاهش شدید قیمت نفت به عنوان اصلی‌ترین درآمد هر دو کشور تلاش می‌کنند.
به عقیده این رسانه روابط با ونزوئلا برای ایران منابع درآمدی جدیدی ایجاد می‌کند و برای ونزوئلا تضمین ادامه توزیع بنزین خواهد بود. بر اساس این گزارش ایران آخرین مقصد طلا‌های ونزوئلاست چرا که پیش از این آمریکا جلوی معاملات مشابه این کشور با روسیه، ترکیه و امارات را گرفته بود.
این رسانه همچنین به پرواز‌های متعدد ماهان ایر به آمریکای لاتین در هفته گذشته اشاره کرده و گفته بیشتر این پرواز‌ها حامل قطعات لازم برای صنعت پالایشگاهی و تعمیر پالایشگاه‌های ونزوئلا در سواحل شمال غربی بوده است.
به گفته منبع آگاه در ونزوئلا، ماهان ایر هواپیما‌های دیگری به فرودگاه‌های بین المللی خارج از کاراکاس نیز فرستاده و از آنجا شمش‌های طلا را بارگیری کرده و به تهران برگشته است.
منابع آگاه در کاراکس خبر داده‌اند که با توجه به اعمال قرنطینه خانگی، انتقال شمش‌های طلا به هواپیما‌های ایرانی توسط نیرو‌های مسلح انجام شده چرا که مقامات بانک مرکزی در دسترس نبوده‌اند.
سال گذشته خبری مبنی بر از سر گیری یک خط هوایی جدید میان تهران و کاراکاس توسط ماهان ایران منتشر شد، اما این پرواز تنها یک بار در فروردین ۹۸ انجام شد و خبری از استمرار این پرواز‌ها نبوده اما خبر‌ها نشان می‌دهد این پرواز‌ها به مقصد کاراکاس همچنان ادامه دارد. در این باره از مقامات ماهان سوال کردیم. روابط عمومی هواپیمایی ماهان برقراری پرواز‌ها بین دو کشور را تایید کرده و گفته نمی‌شود این پرواز‌ها را کتمان کرد. این شرکت هواپیمایی درباره جزییات این پرواز‌ها پاسخ نداد و گفت درباره جزییات و محتوای این پرواز‌ها باید از دولت سوال کنید.
علی ربیعی سخنگوی دولت درباره دریافت شمش طلا در ازای خدمات از طریق هواپیمایی ماهان به ایلنا گفته روابط ایران و ونزوئلا یک روابط قانونی بوده و برمبنای توافق دو دولت شکل گرفته است و به هیچ کشور ثالثی ارتباط ندارد.

پیشینه پرواز تهران کاراکاس چیست؟
درباره پیشینه پرواز‌های میان تهران و کاراکاس از احمد سبحانی سفیر پیشین ایران در ونزوئلا سوال کردیم. او  از وجود پرواز‌های منظم بین دو کشور در گذشته و وجود خط هوایی برای تبادلات تجاری در حال حاضر خبر داد.
او گفته پرواز منظم تهران-دمشق-کاراکاس قبلا هم وجود داشته است. در یک دوره‌ای در دولت آقای احمدی نژاد پرواز ایران ایر از تهران مسافر را سوار می‌کرد به دمشق می‌رفت و مسافر سوری برای ونزوئلا سوار می‌کرد. عمده مسافر‌ها از تهران به مقصد دمشق و از دمشق به مقصد کاراکاس بودند.
سبحانی با بیان اینکه این اولین پرواز منظم و هفتگی از خاورمیانه به آمریکای لاتین بود، گفت: آن زمان هیچ شرکت هواپیمائی پرواز مستقیم از خاورمیانه به آمریکای لاتین نداشت. در نتیجه این پرواز موفق بود، اما اشکال کار این بود که هواپیمای ایران ایر بوئینگ ۷۴۷ و قدیمی بود و سوخت زیادی مصرف می‌کرد و مجبور بود مسافر کمتر بگیرد همین مساله منجر به مذاکرات با ونزوئلا برای خرید هواپیمای مدرن‌تری توسط این کشور برای این خط هوایی شد.
او گفته همان زمان ونزوئلا یک هواپیمای ایرباس ۳۰۰ را در اختیار ما گذاشت و قرار شد ما از آن‌ها به صورت لیزینگ هواپیما را خریداری کنیم. اما بی‌تدبیری برخی مقامات کم‌سیاست ما و رسانه‌ای کردن اینکه موفق به خرید هواپیمای جدید ایرباس ۳۰۰ از طریق ونزوئلا شده‌ایم، باعث شد ایرباس به ونزوئلا فشار بیاورد که هواپیما را به ما ندهند.
سبحانی گفته برای حل این مشکل، هواپیمای ایرباس ۳۰۰ با مالکیت شرکت هواپیمایی دولتی ونزوئلا (کونویاسا) با خدمه پروازی ایرانی اقدام به پرواز منظم‌در مسیر تهران - کاراکاس کرد. زمانی که پرواز با نام ایران ایر انجام می‌شد با توجه به توافق ایران و سوریه امکان مسافرگیری در دمشق به مقصد کاراکاس وجود داشت. اما چنین توافقی با شرکت کونویاسا وجود نداشت و سوری‌ها امتیاز زیادی طلب می‌کردند تا این حق را به شرکت ونزوئلائی بدهند در نتیجه هواپیما با ظرفیت هشتاد درصد خالی رفت و آمد می‌کرد و به همین جهت پرواز توجیه اقتصادی‌اش را از دست داد و پس از یکسال در همان زمان آقای احمدی نژاد متوقف شد.
مدیر کل سابق آمریکای لاتین وزارت امور خارجه توضیح داده که قبل از شروع پرواز مستقیم تهران - کاراکاس می‌گفتند این این مسیر پروازی مسافر ندارد، اما بعد از پرواز موفق و سپس توقف پرواز به دلایلی غیر از نبود مسافر قطر ایرویز و ترکیش پرواز‌های منظم خود را در این مسیر شروع کردند بطوری که ترکیش قبل از شروع کرونا ۵ روز در هفته به کاراکاس پرواز داشت.
ماهان می‌گفت اول اجازه پرواز به چین و بیروت را بگیرید تا خط ونزوئلا را راه بیندازیم
او به برنامه پرواز ماهان به ونزوئلا اشاره کرده و گفته در آن زمان هم با پیشنهاد وزارت امور خارجه قرار بود ماهان به این کشور پرواز داشته باشد، اما ماهان می‌گفت اول اجازه پرواز من به چین و بیروت را بگیرید تا ما خط هوایی به ونزوئلا راه بیندازیم؛ لذا با حمایت وزارت امور خارجه، ماهان موفق به دریافت مجوز در این دو مسیر شد، اما پس از اولین‌پرواز به ونزوئلا و اختلاف با وزارت صنایع وقت، حاضر به ادامه پرواز به کاراکاس نشد.
سفیر پیشین ایران در ونزوئلا معتقد است این پرواز توجیه اقتصادی خوبی داشته چراکه بسیاری از مسافران از جمله چینی‌ها، سوری‌ها و لبنانی‌ها از طریق ایران (کانکشن) عازم کاراکاس می‌شدند.
سبحانی درباره روابط تجاری بین ایران و ونزوئلا گفته با وجود مشکلات فعلی ناشی از تحریم‌های آمریکا، ونزوئلا یکی از ثروتمندترین کشور‌های دنیا از نظر منابع زیرزمینی است. این کشور بیشترین نفت جهان را دارد به حدی که منابع نفتی سعودی بعد از ونزوئلاست. علاوه بر آن معادن غنی طلا، الماس و سنگ آهن بوکسیت آلومنیوم و ... ونزوئلا را به بهشت معادن تبدیل کرده و وجود رودخانه‌های عظیم آب شیرین پتانسیل بسیار بالائی برای کشاورزی و تولیدات آن به وجود آورده، اما خام فروشی و واردات به مشکل قدیمی و مزمن‌کشور تبدیل شده است؛ کاری که چاوز در صدد اصلاح آن بود.
او به فرصت‌های طلایی روابط تجاری دو کشور اشاره کرد و به عنوان مثال گفته کاتالیست ماده مصرفی پتروشیمی است و ما وارد کننده بزرگ آن بودیم، اما پس از تحریم‌ها، ایران به یکی از تولید کنندگان این ماده در جهان تبدیل شد بطوری که کیفیت آن از نوع وارداتی بهتر و قیمت آن هم بسیار ارزان‌تر است. ونزوئلا این ماده را نیاز دارد و این فرصت طلایی برای صادرات از ایران است.
شرکت کیسون ۳۰۰ میلیون دلار از قرارداد با ونزوئلا سود کرد
سبحانی با بیان اینکه آمریکایی‌ها هر دو کشور را تحریم کردند گفت: ایران به ونزوئلا خیلی راحت می‌تواند مراودات سودمند تجاری داشته باشد. ونزوئلا در زمینه صنعت برق و گاز دچار مشکل است و ما می‌توانیم کمک کنیم. از طرفی این کشور همیشه پول ایران را پرداخت کرده است. شرکت‌های خصوصی ما چندین میلیارد دلار در ونزوئلا خانه‌سازی کرده‌اند و پولش را هم گرفتند و حتی شرکت ایرانی کیسون ۳۰۰ میلیون دلار از خانه سازی در ونزوئلا سود کرد.
سفیر پیشین ایران در ونزوئلا گفته کارخانه خودروسازی مشترک ما در ونزوئلا، سمند و پراید تولید می‌کرد و مشتری زیادی داشت. الان به دلیل مشکلات ارزی ونزوئلا نمی‌تواند قطعه وارد کند وگرنه کارخانه موجود و مشتریان زیادی هم دارد. ما دستگاه‌های لبنیات، سردخانه، کارخانه تولید آرد ذرت شیر آلات صنعتی و .. به ونزوئلا صادر و چندین میلیارد دلار با این کشور کار کردیم. پیشینه روابط تجاری دو کشور در دولت آقای خاتمی شکل گرفت و این روابط در دوران آقای احمدی نژاد ادامه و توسعه یافت، ولی متاسفانه در دولت آقای روحانی تقریبا به صفر رسید. اما خوشبختانه در یک سال گذشته دوباره شاهد روند صعودی روابط دو کشور هستیم.
سبحانی در مورد مسیر‌های صادراتی ایران به ونزوئلا گفت: الان هم از راه دریایی هم هوایی امکان صادرات مهیا است. البته آمریکایی‌ها همواره مشکل آفرین بوده‌اند، اما همیشه راه‌هایی برای دور زدن تحریم وجود داشته است. مشکلاتی که برخی کشور‌های اروپائی با فشار آمریکا برای تحریم ماهان ایجاد کردند باعث شد چندین هواپیمای این شرکت آزاد شده و بتواند در مسیر تهران-کاراکاس پرواز کند و به فرصت طلایی روابط اقتصادی دو کشور و حمل بار و مسافر کمک کند. تحریم شرکت ماهان تهدیدی بود که از دل آن پرواز طولانی تهران - کاراکاس بیرون آمد.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی رویداد24،کد خبر: ۲۱۳۰۳۱، تاریخ انتشار:  ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹، www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین