پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۴۲۶
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶
ریچارد انوشکوویچ هنرمند معاصر آمریکایی است که بهترین آشنایی رابا هنر نقاشی دارد، کارهای آنوشکوویچ شفاف با رنگ‌های پرجنب و جوش در زمینه اشکال هندسی بهم ریخته است.

شعار سال: ریچارد انوشکوویچ متولد 23 می 1930 در ازی فیلادلفیا است. او از هنرمندان سبک آپ‌آرت (هنر دیدگانی) است. دیدگاه جذاب او شاید از مطالعاتش تحت‌نظر رنگ‌شناس و نقاش معروف جوزف آلبرس در زمان تحصیل او در دانشگاه یا در سال‌های 1953 تا 1955 شکل گرفته است. آثار او در سال 1960 به نمایش درآمده است.

"میدان سرخ عمیق" معروفترین اثر این هنرمند است (1978) که در آن ترکیب‌بندی هیپنوتیزم را در خیال از نوسان حرکت رنگ‌های گرم و روابط آنها با هم معرفی می‌کند. انوشکوویچ به طور رسمی نور، رنگ، خط و آثار پدیده‌ها را روی ادراک انسان به نمایش درمی‌آورد.

امیر راد (مسئول بخش نئومدیای موزه هنرهای معاصر) درباره ریچارد انوشکوویچ می‌گوید: او از هنرمندان مکتب آپ‌آرت است و در سال 1930 در آمریکا به دنیا آمده است.

او ادامه داد: هنرمندان آپ‌آرت بواسطه کنار هم قرار دادن عناصر بصری، یک خطای باصره ایجاد می‌کنند این هنرمندان با چشم بیننده بازی کرده و در حقیقت ایجاد حرکت می‌کنند.

مسئول بخش نئومدیای موزه هنرهای معاصر افزود: انوشکوویچ به همراه ویکتور وازارلی از فرانسه و بریجیت رایلی از انگلستان از بزرگترین هنرمندان این مکتب هنری هستند.

راد با بیان اینکه انوشکوویچ بسیار تحت‌تاثیر جوزف آلبرس بود و در حقیقت مرید او محسوب می‌شده،‌ گفت: او از هنرمندان معروف سبک آپ‌آرت است که در بی‌ینال ونیز هم شرکت کرده است.

او تصریح کرد: آپ‌آرتیست‌ها در دهه 60 میلادی فعالیت گسترده‌ای داشتند و اثر انوشکوویچ با عنوان غور در قرمز که در موزه هنرهای معاصر نگهداری می‌شود محصول سال 1965 است که در زمان اوج کاری این هنرمند خلق شده است.

هنر دیدگانی (Optical Art) یا آپ‌آرت (Op Art) یک جنبش هنری بود که در سال‌های دههٔ شصت میلادی از هنر عامه مشتق شد و به‌صورت مکتبی مستقل درآمد. نقاشان این مکتب، مجموعه‌ای از خط‌ها، شکل‌های خُرد و سطح‌های رنگی درخشان را متقارن و متمرکز به نظم درمی‌آورند که لرزنده، پیش‌آینده و پس‌رونده جلوه کنند.

بسیاری از نمونه‌های مشهور هنر دیدگانی سیاه و سفید رسم شده‌اند، به این دلیل برخی آن را انتزاعی می‌دانند. بیننده‌ای که به آثار این سبک می‌نگرد، ممکن است حرکت، چشمک زدن، خاموش و روشن شدن، چرخش، لرزش یا جهش مشاهده کند.

واژه آپ‌آرت اولین بار در سال ۱۹۶۴ در مجله تایمز مطرح شد، اگر چه بسیاری از آثاری که امروزه به عنوان Op Art دسته‌بندی می‌شوند، پیش از این تاریخ آفریده شده‌اند.

در سالهای اخیر با گسترش و رشد گرافیک کامپیوتری انواع جدیدی از این آثار پدید آمد که نمونهٔ شاخص آنها، تصاویری‌ست که در سالهای دههٔ ۷۰ شمسی به نام تصاویر سه‌بعدی در جراید به چاپ می‌رسید.

از این هنرمند معاصر اثری با عنوان غور در قرمز محصول سال 1965 در گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری می‌شود.














با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری کار ایران «ایلنا»، تاریخ انتشار 10 شهریور 95 ، کد مطلب: 406464: www.ilna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین