پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۷۵۱۶۶
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۰
دیلی بیست :دولت سوئیس تایید کرده کانال بشردوستانه‌ای که دولت ترامپ برای عرضه دارو و سایر تجهیزات پزشکی به ایران راه‌اندازی کرده است – یک نمایش سیاسی حساب‌شده از همدردی در میان تحریم‌های بیرحمانه آمریکا- در حقیقت برای انجام هیچ دادوستدی که بتواند جان انسان‌ها را نجات بدهد مورد استفاده قرار نگرفته است.

شعارسال:رییس اتاق بازرگانی ایران و سوئیس اظهار داشت: دولت ترامپ از کانال SHTA استفاده تبلیغاتی می‌کند و ادعای راه‌اندازی کانال بشردوستانه می‌کند اما در عمل اجازه استفاده را نمی‌دهد.
 
 کانال بشردوستانه موسوم به شتا SHTA که زیر نظر خزانه‌داری آمریکا است، از ۳۰ ژانویه ۲۰۲۰ در سوئیس آغاز به کار کرده تا دارو و تجهیزات پزشکی، اقلام کشاورزی و خوراکی مستثنی از تحریم‌های ایالات متحده به ایران صادر شوند. در آن هنگام سفارت سوئیس در تهران هم در توییتی با اعلام راه افتادن این کانال نوشت: "روز نقطه عطف مهم پس از اولین پرداخت موفق برای محموله دارویی، به طور آزمایشی، و آماده شدن بستر ساز و کار مالی جهت تحویل کالاهای انسان‌دوستانه، تامین اقلام کشاورزی، غذایی، دارویی و تجهیزات پزشکی. با تشکر از تمامی مقامات ایرانی، سوئیسی و آمریکایی."
 
 اما دیلی بیست اخیرا در گزارشی با عنوان « ایران از کانال بشردوستانه آمریکا هیچ چیز به دست نیاورده است » به بررسی آخرین وضعیت این کانال پرداخته است و براساس آن دولت سوئیس تایید کرده کانال بشردوستانه‌ای که دولت ترامپ برای عرضه دارو و سایر تجهیزات پزشکی به ایران راه‌اندازی کرده است – یک نمایش سیاسی حساب‌شده از همدردی در میان تحریم‌های بیرحمانه آمریکا- در حقیقت برای انجام هیچ دادوستدی که بتواند جان انسان‌ها را نجات بدهد مورد استفاده قرار نگرفته است.
 
 فابیان ماینفیش (Fabian Maienfisch)، سخنگوی دبیرخانه دولتی امور اقتصادی سوئیس که نظارت بر این کانال را برعهده دارد به دیلی بیست گفت: "هنوز هیچ داد و ستدی انجام نشده است. با توجه به همه‌گیری کووید-19، متاسفانه این روند کلی بسیار آهسته‌تر از انتظارات است."
 
شریف نظام مافی، رییس اتاق بازرگانی ایران و سوئیس، در مورد وضعیت این سازوکار بشردوستانه اظهار داشت: در واقع این کانال مانند یک قلک است و باید پولی در داخل آن باشد تا کاربردی شود، وقتی آمریکا اجازه نمی‌دهند پولی به این حساب واریز شود مشخص است که این سازوکار عملی نمی‌شود. متاسفانه دولت ترامپ از این کانال مالی استفاده تبلیغاتی کرده و ادعای راه‌اندازی کانال بشردوستانه می‌کند اما در عمل اجازه استفاده را نمی‌دهد.
 
وی در مورد احتمال ورود شرکت‌های غیر سوئیسی به این کانال مالی گفت: شرکت‌های سوئیسی و یا شرکت‌هایی خارجی که در سوئیس دفتر دارند و مالیات می‌پردازند، می‌توانند از این کانال استفاده کنند. باید توجه داشت بیشتر شرکت‌های بزرگ غلات جهان مانند کارگیل و بونگی در ژنو دفتر دارند که یک موضوع استراتژیک برای ما است و در واقع کفایت می‌کند. چون به غیر از اینستکس که برای شرکت‌های اروپایی است، کانال SHTA شرکت‌های بزرگ غلات جهان را نیز شامل می‌شود که می‌تواند در تامین ۲۰ میلیون تن نیاز غلات ما کمک کند، اما تمامی این مسائل در گرو واریز پول به حساب است.
 
نظام مافی تصریح کرد: وقتی تمام منابع بانک مرکزی در سراسر جهان قفل شده، بانک مرکزی نمی‌تواند این حساب را پر کند یعنی طرف ایرانی اصلا مقصر نیست، با وجود اینکه طرف مقابل تصویب کرده از این کانال برای کالاهای بشردوستانه استفاده کنند اما در عمل این اجازه را نمی‌دهد. برای اینکه پول‌های بلوکه شده بانک مرکزی در ژاپن، هند و چین وارد این کانال شود باید مجوز خزانه داری آمریکا را داشته باشد، آنها نیز مانع این می‌شوند و این کار را مشکل کرده است.
 
وی خاطرنشان کرد: در این موضوع عملاً سوئیسی‌ها به نوعی مظلوم واقع شدند چون آنها نیز زحمت کشیدند تا این کانال راه اندازی شود اما متاسفانه اجازه این کار داده نمی‌شود.
 
رییس اتاق بازرگانی ایران و سوئیس با بیان اینکه اقدامات آمریکا برخلاف تمام قوانین حقوق بشری است، افزود: وقتی اجازه ورود داروی بیماران سرطانی، پیوندی، قلبی و جذامی داده نمی‌شود، آیا این پیامی جز دشمنی با مردم ایران دارد؟ واقعا به غیر از آن نمی‌توان پیام دیگری دریافت کرد. حتی اگر شرکتی بخواهد وارد این سازوکار شود باید سه ماه کاغذبازی کند تا دارو به ایران ارسال کند. مگر یک شرکت چقدر منابع دارد؟ به هر حال این شرکت‌ها به دنبال سودآوری خود هستند اما این ساز و کار بگونه‌ای چیده شد که اگر شرکتی هم بخواهد، نمی‌تواند معامله‌ای انجام دهد.
 
نظام مافی موضوع FATF در این ساز و کار را بی‌تاثیر دانست و افزود: هدف آنها این است که تمام زیر و بم تجارت یعنی تمام اطلاعات خریدار، فروشنده، افراد و بیمارستانی که نهایتا از آن استفاده می‌کنند و بانکی که عملیات را انجام می‌دهد را بدانند و این فراتر از اطلاعات FATF است.
 
رییس اتاق بازرگانی ایران و سوئیس با اشاره به انتخابات پیشروی آمریکا گفت: البته در صورت پیروزی احتمالی آقای «جو بایدن» در انتخابات آذرماه، امکان پررونق‌تر شدن این کانال وجود دارد  چون ممکن است دولت جدید آمریکا کمی در مورد مسائل بشردوستانه اجازه همکاری بدهد. در آن صورت باید تا انتخابات آتی‌ امریکا منتظر ماند، از همین روی بنده تا آذرماه امیدوار نیستم. در نهایت می‌توان گفت تمام مشکلات به مسائل سیاسی گره خورده است.

 
شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  خبرگزاری    ایلنا،تاریخ انتشار:21  اردیبهشت   1399،کدخبر: 911189  ،www.ilna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین