پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۵۱۷۵
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۱
طرح واگذاری استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی وارد فاز نهایی خود شده است. این موضوع سال‌ها مورد بحث و نقد و نظر بسیاری از کارشناسان بوده است. اگر خیلی کوتاه به گذشته بازگردیم خواهیم دید که برای اولین بار بحث واگذاری سهام استقلال و پرسپولیس در سال 85 و در دولت وقت آن زمان مطرح شد اما وقتی سازمان تربیت بدنی متوجه شد که با واگذاری این دو باشگاه امکان دارد اتفاقات پیش بینی نشده‌ای برای مدیریت آن زمان این سازمان رخ دهد اعطای این کار را به لقایش بخشید.
شعارسال:تصمیم مصمم وزارت ورزش و جوانان دیگر اجازه نخواهد داد دلالان در فوتبال ایران جولان دهند و استقلال و پرسپولیس را برای همیشه از مشکلات و گرفتاری‌هایی نظیر احکام فیفا راحت خواهند کرد.
 
طرح واگذاری استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی وارد فاز  نهایی خود شده است. این موضوع سال‌ها مورد بحث و نقد و نظر بسیاری از کارشناسان بوده است. اگر خیلی کوتاه به گذشته بازگردیم خواهیم دید که برای اولین بار بحث واگذاری سهام استقلال و پرسپولیس در سال 85 و در دولت وقت آن زمان مطرح شد اما وقتی سازمان تربیت بدنی متوجه شد که با واگذاری این دو باشگاه امکان دارد اتفاقات پیش بینی نشده‌ای برای مدیریت آن زمان این سازمان رخ دهد اعطای این کار را به لقایش بخشید.
 
همین طور سالها می گذشت و افراد خاص در این‌باره مسائلی را مطرح می‌کردند. حتی کار به جایی رسید که مجلس شورای اسلامی بنا به چند دلیل که یکی از آنها عدم واگذاری استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی در چارچوب اصل 44 قانون اساسی بود ترجیح داد برخلاف روند کوچک کردن دولت در جهت چابک‌سازی یک وزارتخانه جدید به نام وزارت ورزش و جوانان را به وجود بیاورد تا وزیر مربوطه برخلاف معاون رئیس جمهور وقت خود را ملزم به گزارش دادن به نمایندگان ملت بدانند.
 
بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، بحث واگذاری استقلال و پرسپولیس دوباره مطرح شد. این بار دولت و شخص رئیس جمهور نیز با این موضوع موافقت کرده بودند. کارهای بسیار زیادی انجام شد و قرار شد استقلال و پرسپولیس به دو شرکت خودروسازی معتبر ایران خودرو و سایپا که رنگ ورشکستگی را به خود ندیده‌اند و نخواهند دید واگذار شوند اما مجلس نهم در یکی از ضعیف‌ترین تصمیمات تاریخی خود در لحظه 90 با این موضوع مخالفت کرد.
 
مسئولان وقت مجلس می‌گفتند با این کار نگاه مردم به این شرکت‌ها رنگی می‌شود و در حالی که برعکس  ایران خودرو و سایپا  فرصت مردمی شدن را برای آخرین بار از دست دادند بعد هم بحث اهلیت واگذاری به میان آمد. ضمن اینکه برای واگذاری استقلال و پرسپولیس در بورس مشکلات بسیار زیادی وجود داشت که باید حل می‌شد. شاید به غیر از اطرافیان دکتر سلطانی‌فر کمتر کسی بداند وزیر ورزش از آن زمان بدنبال برداشتن مشکلات برای انجام بزرگترین جراحی فوتبال بود که قانون بر اجرای آن تاکید داشت اما در گذشته همه از تبعات این جراحی فرار می‌کردند.
 
به سال 98 برمی‌گردیم؛ وقتی که مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش‌ و جوانان از آغاز روند واگذاری استقلال و پرسپولیس در فرابورس خبر داد. از آن تاریخ بسیاری واگذاری این دو باشگاه را  واقعی نمی‌دانستند و معتقد بودنند مانند دفعات گذشته این بار نیز این طرح شکست خواهد خورد اما بعد از این که موضوع  آزادسازی سهام عدالت در کنار نامه تاریخی وزیر ورزش به وزیر اطلاعات درباره ورود به بحث دلالی فوتبال مطرح شد شاید بسیاری از پیشکسوتان به این نتیجه رسیدند که تغییرات زیادی در حال انجام است و یکی از آنها قطعی بودن واگذاری سرخابی ها است. صحبت‌های علی‌نژاد در اخبار شبانگاهی صدا و سیما نشان داد وزارت ورزش برای مبارزه با دلالی در فوتبال بسیار مصمم است.
 
در چند روز گذشته برخی رسانه‌ها به صورت هدفمند شروع به تخریب چهره وزارت ورزش و جوانان. شاید این حرکت زشت را بتوان احساس ترس آنهایی دانست که از حسابرسی و پرسیدن این که از کجا آورده‌اید باک دارند. آنهایی که درصد گرفتن در فوتبال زیر زبانشان مزه کرده بود. در عین حال نکته دیگر این است که وزارت ورزش در حال دادن تاوان تصمیم بزرگی هستند که برای فوتبال گرفته‌اند. تصمیمی که دیگر اجازه نخواهد داد دلالان در ایران جولان دهند و استقلال و پرسپولیس را برای همیشه از مشکلات و گرفتاری‌ هایی نظیر احکام فیفا راحت خواهند کرد.
 
اگرچه در حال حاضر نمی‌توان درباره بسیاری از مسائل از جمله اینکه در آینده چه افرادی دستگیر خواهند شد و چه افرادی باید برای همراهی و کمک به دلالان محاکمه شوند به راحتی صحبت کرد اما می‌توان به این نکته اشاره کرد که سلطانی‌فر و مجموعه وزارت ورزش و جوانان که در این برهه از وزارت اطلاعات کمک خواستند تا غده سرطانی فوتبال جراحی شود نیاز به حمایت دارند و هواداران بدانند تخریب چهره‌هایی که امروز انجام می‌شود از ترس‌هایی است که برخی دلالان در خود احساس کردند.
 
این اقدام شجاعانه وزارت ورزش و جوانان در کمک از وزارت اطلاعات و همچنین به پایان رساندن  پروژه واگذاری سرخابی‌ها باعث می‌شود که در تاریخ فوتبال ایران بنویسند که چه افرادی با خریدن تبعات ناشی از مبارزه با فساد برای خودشان در این دنیا صالحات ایجاد کرده‌اند. امیدواریم استقلال و پرسپولیس به عنوان شاخص‌های بزرگ فوتبال ایران با خصوصی‌سازی به آینده روشن امیدوار باشند و در کنار آن نیز زمینه خصوصی‌سازی در صنعت ورزش ایران مهیا و فراهم شود.

 
شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  خبرگزاری  برنا   ،تاریخ انتشار:  21اردیبهشت   1399،کدخبر: 999836 ،www.borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین