پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۵۹۲۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۱
سیدامین قاسمی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان با اشاره به بررسی‌های باستان‌شناسی و مردم‌شناسی اخیر در شهرستان الیگودرز، گفت: عناصر معماری و تاریخی مهمی که شامل میل سنگی ایستاده و مربوط به دروازه‌های میدان چوگان هستند از نخستین میدان چوگان در لرستان و سومین میدان چوگان در کشور به دست آمده.

شعار سال: سیدامین قاسمی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان  با اشاره به  بررسی‌های باستان‌شناسی و مردم‌شناسی اخیر در شهرستان الیگودرز، گفت: عناصر معماری و تاریخی مهمی که شامل میل سنگی ایستاده و مربوط به دروازه‌های میدان چوگان هستند از نخستین میدان چوگان در لرستان و سومین میدان چوگان در کشور به دست آمده.

قاسمی با اشاره به این‌که یکی از این مکشوفات دارای کتیبه‌ای به زبان فارسی است، تاکید کرد: این میدان چوگان در روستا «خلیل‌آباد» در دامنه‌های «قالی‌کوه» و اشترانکوه قرار دارد که با توجه به قرارگیری این منطقه در محور گردشگری آبشار «آب‌سفید» و «شول‌آباد»، در آینده به نقاط توریستی استان اضافه خواهد شد.

یک کارشناس باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی لرستان نیز در این رابطه، بیان کرد: کتیبه‌ مکشوفه بر بدنه میل سنگی دروازه‌ی میدان چوگان، به صورت غنچه‌ای و قارچی شکل، شامل ۴ مصرع شعر فارسی است که تاریخ ۱۱۱۶ هجری قمری را بر خود دارد که با اواسط دوره‌یصفویه همزمان است.

عطا حسن‌پور گفت: متن کتیبه نشان می‌دهد «یحیی بن یوسف» نوه «خلیل خان سرلک»، از حاکمان سرشناس بختیاری در دوره‌ی صفوی، بنا عمارتی را در این منطقه بنیان نهاده که مشرف به میدان چوگان بوده است و سنگ‌های پاک‌تراش به جای مانده از این عمارت، که اکنون در اطراف پراکنده شده‌اند، حکایت از شکوه و عظمت این بنا دارد.
 
به گزارش روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان،  هر چهار میل سنگی از محل خود جدا و در سده‌های گذشته پس از تخریب میدان چوگان، به قبرستان «خلیل آباد» منتقل شده‌اند که از این تعداد سه میل سنگی که توسط سودجویان آثار فرهنگی-تاریخی در معرض تخریب و یکی از آنها را نیز شکسته بودند، به موزه مردم‌شناسی الیگودرز انتقال یافته‌اند.

حسن‌پور با اشاره به این‌که نمونه مشابه این میل‌های سنگی هم اکنون در میدان نقش جهان اصفهان که قدیمی ترین میدان چوگان در جهان است، وجود دارد، گفت: کشف این میدان بعد از اصفهان و قزوین، سومین میدان چوگان در ایران به شمار می‌آید که باب تازه‌ای در مطالعات دوره صفوی در لرستان و ایران باز کرده و به زودی اطلاعات تکمیلی و مفصل‌تری در این رابطه به سمع و نظر علاقمندان خواهیم رساند.

شعار سال، با اندکی تخلیص و اضافات برگرفته از سایت اسکان نیوز ، تاریخ 25 اردیبهشت 1399،کدخبر:27545،www.eskannews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Switzerland
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
0
0
کشور ما قدمت و تاریخ پرباری داره که اگر هر گوشه خاکش رو بگردی و کاوش کنی یک اثر از تاریخ و هنر پیدا می کنی .کاش فقط نگهداری و حفاظت بشن این آثار به دست اهل کار و فن.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین