پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۸۴۸۰
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۸
گلاله اصغری بی‌تحرکی و مصرف غذاهای پرکالری را سبک تغذیه کودک و نوجوان امروز دانست و افزود: این سبک زندگی سوء تغذیه و بیماری به دنبال دارد.

شعار سال: با شیوع کرونا کودکان در خانه ماندند و با کم تحرکی زمینه افزایش وزن‌شان فراهم شد، اما این امر چه مشکلاتی را به دنبال خواهد داشت؟

شیوع اضافه وزن و چاقی در بین کودکان و نوجوانان

گلاله اصغری، پژوهشگر تغذیه و استاد دانشگاه، درباره نوع تغذیه در بین کودکان نوجوانان گفت: شاهد شیوع اضافه وزن و چاقی در بین کودکان و نوجوانان هستیم. این قضیه به‌دلیل شهرنشینی و کاهش فعالیت بدنی کودکان بروز کرده است. در حالی که در اوقات فراغت نیز کودکان و نوجوانان آن‌طور که باید فعالیت بدنی ندارند.

او تاکید کرد: در سبک زندگی فعلی، کودکان و نوجوان چندان رغبتی به فعالیت بدنی ندارند. برای مثال دانش‌آموز امروز از سرویس برای رفتن به مدرسه استفاده می‌کند و شاهد کاهش پیاده‌روی و تحرک در بین آن‌ها هستیم. در ضمن کودک امروز بجای فعالیت بدنی بیشتر از بازی‌های رایانه‌ای استفاده می‌کنند.
بیشتر بخوانید:

مصرف فست فود و نوشابه‌های گازدار به سطح هشدار رسید

اصغری با بیان اینکه نوع غذا برای کودکان و نوجوانان اهمیت دارد، افزود: فست فود‌ها کالری زیاد و سیرکنندگی اندک دارند، همین نوع سبک تغذیه نیز باعث بروز اضافه وزن و چاقی می‌شود.

این مختصص تغذیه عنوان کرد: با بررسی تبلیغات تلویزیون شاهد ترویج غذا‌های فست فود و غذا‌های پرکالری هستیم. کودکان و نوجوانان امروز علاوه‌بر فست فود، نوشیدنی‌های شیرین، آب‌میوه، نوشابه‌های صنعتی، اسنک‌های شور و شیرین را مصرف می‌کنند. این سه بخش از تغذیه حجم قابل توجهی از میزان تغذیه کودکان را تامین می‌کنند.

مادران تاثیرگذار در سبک تغذیه‌ای کودکان

این استاد دانشگاه گفت: با تغییر سبک تغذیه می‌توان به جای نوشابه‌های صنعتی از آب یا شیر استفاده کرد. در حالی که کودکان نسبت به این سبک تغذیه رغبتی ندارند.

به گفته او در فرهنگ ایرانی میان وعده‌های سالم همچون نان و پنیر، خشکبار و... از اهمیت برخوردار بود، در حالی که هم اکنون کمتر از این سبک تغذیه‌ای استقبال می‌شود. شاید در این شرایط انتظار می‌رود تا مادر خانواده ذائقه کودک را تربیت کند، چون وقتی فرد در سنین کودکی اسنک و فست فود مصرف می‌کند، در سنین بزرگسالی تغییر سبک تغذیه‌ای او دشوار است.

وقتی بخور و بخواب عوارض دارد

اصغری درباره عوارض چاقی و سبک تغذیه‌ای فست فودی در بین کودکان تاکید کرد: اولین عارضه دریافت بیش از حد کالری اضافه وزن و چاقی است. این مقوله با بیماری‌های دوره کودکی و نوجوانی در ارتباط است.

این استاد دانشگاه افزود: اضافه وزن و چاقی باعث بروز بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت، پرفشاری خون، اختلال چربی خون بالا، کبد چرب و ... می‌شود و با افزایش وزن شاهد این عوارض در سنین کودکی و نوجوانی و بزرگسالی هستیم.

او اضافه کرد: در جامعه تعداد مبتلایان به دیابت نوع ۲ در حال افزایش و منشا آن هم کم تحرکی است. از سوی دیگر شاهد افزایش کبد چرب، کلسترول خون بالا، درد‌های اسکلتی و عضلاتی، مشکلات تنفسی در هنگام خواب و... هستیم که از جمله عوارض اضافه وزن و چاقی است. این سبک زندگی بار سنگین را به سیستم بهداشتی کشور وارد می‌کند و امید به زندگی را کاهش می‌دهد.

سوءتغذیه در کمین فست‌فودخور‌ها

این استاد دانشگاه فست‌فود خوردن را منشا بروز سوءتغذیه دانست و افزود: در گام نخست افرادی که دریافت تغذیه‌ای باکفایت ندارند، به سوء تغذیه مبتلا می‌شود. در این شرایط متخصصان تغذیه می‌توانند با یک برنامه تغذیه‌ای مناسب فرد را درمان کنند.

اصغری تاکید کرد: در گام بعدی از طریق آزمایشات و علائم بالینی می‌توان وضعیت سلامتی فرد را بررسی و برایش مکمل تجویز کرد.

او با بیان اینکه سوء تغذیه دو تعریف دارد، گفت: در سوء تغذیه اولیه مواد مغذی به بدن نمی‌رسد. هرچند در تعاریف جدید سوء تغذیه با وجود اینکه فرد تغذیه کافی مصرف می‌کند متفاوت است چرا که باید تغذیه او با کیفیت باشد تا باعث سوء تغذیه سلولی نشود.

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری برنا ، تاریخ انتشار 9 خرداد    99، کد خبر:    1007001، www.borna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین