پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۸۶۶۱
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۲
مدیر عامل اتحادیه سراسری دامداران ایران گفت: در پی شیوع کرونا پس از یک ماه به طور مجدد پلاک‌گذاری دام در حال اجراست اما به کندی انجام می‌شود.

شعار سال: «سعید سلطانی سروستانی» روز شنبه با بیان اینکه حدود پنج میلیون راس دام سبک و سنگین پلاک‌گذاری شده‌اند، افزود: طبق آمار‌ها جمعیت دامی کشور حدود ۸۰ میلیون راس دام سبک و سنگین است که طبق آمار‌ها حدود هشت میلیون راس دام سنگین و مابقی دام سبک هستند.

وی ادامه داد: تاکنون تنها ۶ درصد از این جمعیت هویت‌دار شده است.

مدیر عامل اتحادیه سراسری دامداران ایران با بیان اینکه پرداخت هزینه‌های پلاک‌گذاری توسط دامداران این طرح را با مشکل روبرو کرده است، اظهار داشت: با وجود اینکه در بحث بیمه‌گذاری باید دام‌ها هویت‌دار باشند، دامداران و دامپروران منتظرند تا بیمه به صورت رایگان عملیات پلاک گذاری را انجام دهد؛ همین امر باعث شده این طرح با کندی اجرا شود.

مدیر عامل اتحادیه سراسری دامداران ایران خاطر نشان کرد: در ابتدای طرح هویت‌دار کردن دام‌های کشور قرار شد دامداران در صورت اجرای پلاک‌گذاری و بیمه، از اتحادیه علوفه دامی دریافت کنند، اما پس از مدت کوتاهی با عرضه مستقیم علوفه در بازار دیگر اتحادیه اهرمی برای اجباری شدن طرح پلاک‌گذاری دام‌ها ندارد.

وی افزود: اکنون به دلیل نبود الزامات لازم طرح پلاک‌گذاری دام‌های سبک و سنگین کشور آنگونه که باید اجرایی نمی‌شود.

سلطانی درباره قیمت پلاک‌گذاری امسال گفت: از ابتدای سال تاکنون قیمت پلاک‌گذاری دام تغییری نداشته و همانند سال گذشته انجام می‌شود؛ به همین منظور اتحادیه با واحد‌هایی که پلاک را با قیمت سال گذشته در اختیار قرار دهند، کار می‌کند.

مدیر عامل اتحادیه سراسری دامداران ایران یادآور شد: طرح هویت‌دار شدن دام با کد ۱۵ رقمی در بهمن ماه سال ۹۷ مصوب و قرار شد که پلاک گذاری برای دام‌های سنگین طی مدت ۶ ماه و برای دام‌های سبک در طول مدت یکسال اجرایی شود.

وی با بیان اینکه این اقدام در خردادماه سال ۹۸ کلید خورد، اضافه کرد: همچنین صدور گواهی حمل بهداشتی و قرنطینه‌ای دام‌های پلاک شده از پانزدهم دی ماه سال ۹۸ اجرایی شد.

سلطانی گفت: کامل اجرا نشدن این طرح به دلیل پرداخت هزینه‌های پلاک‌گذاری توسط دامداران است؛ دامداران و دامپروران باید برای پلاک گوش، نصب پلاک و ثبت در سامانه هر راس دام سنگین مبلغ ۶ هزار و ۳۰۰ تومان و برای هر راس دام سبک مبلغ سه هزار و ۱۵۰ تومان هزینه کنند.

وی با بیان اینکه عملیات پلاک‌گذاری دام‌های سبک و سنگین در کشور در مجموع بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه در دارد، افزود: این در حالیست که طبق قانون نظام جامع دامپروری (سال ۸۸) دولت باید اعتبار لازم را جهت اجرای طرح هویت‌دار کردن دام‌های سبک و سنگین کشور در بودجه پیش‌بینی می‌کرد که این امر عملیاتی نشد.

مدیر عامل اتحادیه سراسری دامداران ایران با بیان اینکه در طول مدت یکسال اخیر حتی ۱۰ درصد دام‌های کشور هویت‌دار نشدند، گفت: در صورت حمایت دولتی باید طی این مدت بیش از ۵۰ درصد دام‌های کشور هویت‌دار میشدند.

به گفته وی، اکنون بخش عمده فرایند پلاک‌گذاری مربوط به جمعیت دام‌های سبک کشور است.

سلطانی بر این باور است که پلاک‌کوبی و هویت‌دار شدن دام موجب می‌شود علاوه بر جلوگیری قاچاق دام از کشور، دامداران و دامپروران از خدمات دامپزشکی، بیمه‌ای تسهیلات بانکی بهره گیرند.

طبق مصوبه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هرگونه جابجایی، نقل و انتقال دام (گاو، گاومیش، گوسفند، بز، اسب و ...) با صدور گواهی حمل بهداشتی و قرنطینه‌ای منوط به داشتن پلاک و هویت‌دار شدن از ۱۵ دی‌ماه سال ۹۸ اجرایی می‌شود.

فرایند پلاک‌گذاری و ثبت در سامانه هویت‌دار کردن دام از مرکز اصلاح نژاد دام به پنجره واحد وزارت جهاد کشاورزی متصل و انجام می‌شود.

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری جمهوری اسلامی ایرنا ، تاریخ انتشار 10خرداد    99، کد خبر:    83802140، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین