پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۹۳۵۹
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷
مسئول انجمن علمی مهندسی کامپیوتر دانشگاه ازاد اسلامی واحد لاهیجان از عدم حمایت مالی به‌موقع انجمن ‌های علمی انتقاد کرد.
شعار سال: تولید علم یکی از مسائل مهم و راهبردی برای کشور محسوب می‌شود که عصاره آن می‌تواند از دلِ دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و تحقیقاتی بیرون بیاید؛ یکی از تشکل‌هایی که می‌تواند به موضوع تولید علم ورود جدی پیدا کند، انجمن‌های علمی دانشجویی است که فعالیت آن‌ها کمتر رسانه‌ای می‌شود.

با توجه به اهمیت نقش دانشجویان در توسعه علم و فناوری کشور و توجه کافی نکردن نهادهای متولی در پیشگیری از پرداخت سطحی به ترویج و توسعه علم در جایگاه حقیقی آن، خبرگزاری آنا را بر آن داشت تا در راستای سیاست ذاتی خود در سلسله گفتگوهایی پای صحبت رؤسای دانشگاه، اساتید، نخبگان و دانشجویان بنشیند و با ارائه راهکارهایی به مسائل و چالش‌های انجمن‌های علمی در دانشگاه‌ها بپردازد.

در این گفتگو میزبان عرفان شکرالله زاده، مسئول انجمن علمی رشته کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان هستیم که در ادامه مشروح این گفتگو را می‌خوانید.



* لطفا کمی درباره دستاوردها و فعالیت های انجمن بفرمایید؟

شکرالله زاده: در آبان ۹۷ انتخابات انجمن کامپیوتر را در واحد لاهیجان برگزار کردیم و اهم فعالیت های ما برگزاری ۱۲ کارگاه آموزشی، همکاری با انجمن علمی مهندسی پزشکی واحد و برگزاری کارگاه و سخنرانی مشترک، برگزاری یک مسابقه عکاسی، برگزاری جلسه معارفه ویژه دانشجویان جدیدالورود سال ۹۷ و ۹۸، همکاری با موسسات آموزشی وابسته به دانشگاه صنعتی شریف (کوئرا)، دانشگاه گیلان (گروه علمی آموزشی آلفا) ، بسیج (گروه آموزشی سراج) و مجتمع فنی تهران شعبه لاهیجان بوده است.

کسب سهمیه و شرکت در مسابقه برنامه سازی دانشجویی (ICPC) در سال ۹۷ و ۹۸ برای اولین بار در تاریخ واحد لاهیجان، کسب مقام دوم مسابقه استارت‌آپ‌ ویکند دانشگاه آزاد اسلامی گیلان، راه‌اندازی مجدد آزمایشگاه رباتیک و هوش مصونوعی واحد پس از دو سال از دیگر فعالیت‌های انجمن است. می‌توان گفت انجمن ما تقریبا تمامی وظایف مربوط به خودش را پوشش داده است.

*شما در انجمن علمی خود با چه مشکلاتی مواجه هستید؟

شکرالله زاده: هر چه میزان مشارکت دانشجوها در امور دانشگاه بیشتر باشد، دانشگاه نیز موفقتر خواهد بود، یکی از همین مشارکت‌ها فعالیت در انجمن‌های علمی است، در بین دانشجوها استعدادهای بسیار خوبی وجود دارد که صرفا با کمی حمایت و پشتیبانی به بستر فوق العاده‌ای برای تبدیل علم به عمل می‌شود و به همین خاطر دانشجویان جدید الورود هر ترم تحصیلی نیز باید از بدو ورود به دانشگاه با انجمن‌ها آشنا شوند تا روند پیشرفت و کار انجمن‌ها هیچ‌وقت متوقف نشود و این انتقال تجربیات در هر ترم اتفاق افتد به خصوص الان که مدرک گرایی رواج بسیاری پیدا کرده انجمن‌های علمی می‌توانند توانایی‌های فنی و حقیقی دانشجویان را افزایش دهند.

اما متاسفانه هنوز آن طور که شایسته است به این امر پرداخته نمی‌شود و انجمن‌ها دارای اعتبار و ارزش خوبی نیستند.

در واقع بزرگترین مشکل انجمن‌ها مشکل مالی آنهاست، به طوری که در حالت عادی حق الزحمه مدرسان کارگاه‌ها یا سخنرانی‌های آموزشی پرداخت نمی‌شود مگر اینکه خود استاد پیگیر حق الزحمه خودش باشد، طبیعتا وقتی روند پرداخت ها به این صورت باشد نمی‌توان از اساتید داخل یا خارج از دانشگاه جهت برگزاری دوره‌های آموزشی دعوت کرد.

به همین علت نیز بسیاری از اساتید علاقه‌ای به همکاری با انجمن‌ها ندارند؛ البته شخصا علاقه‌ای به هزینه‌های زیاد برای برگزاری دوره‌های مختلف ندارم به همین جهت در بیشتر کارگاه‌های ما دانشجویان با استعداد مقاطع کارشناسی و کارشناس ارشد تدریس کرده‌اند.

*آیا برای برگزاری رویدادهای کوچک نیز بودجه اختصاص نمی یابد؟

شکرالله زاده: مثلا برای برگزاری مسابقه و اختصاص جوایز، بودجه‌های بسیار کمی اعمال می‌شود، اما این موضوع در تشکل‌های زیر مجموعه معاونت فرهنگی اینگونه نیست و آنها آزادی عمل بیشتری دارند.

البته دربخش پژوهشی و اختصاص بودجه برای آزمایشگاه روباتیک و هوش مصنوعی، رئیس واحد لاهیجان حمایت‌های لازم را انجام داده است اما انجمن‌ها بخش‌های مهم دیگری مثل کارگاه‌ها، بازدیدهای علمی و... نیز دارند که لازمه تقویت دانشجویان جدیدالورود برای پژوهش‌های عملی است که بودجه‌ای برای آنها در واقعیت اختصاص نمی‌یابد.

*بودجه انجمن‌های علمی چقدر است؟

شکرالله زاده: به صورت شفاهی گفته می‌شود که هر انجمن مثلا در طی سال دارای ۳ میلیون بودجه است اما بعد از برگزاری یک کارگاه، گزارش‌ها را به حوزه پژوهشی ارسال می‌کنیم، بعدا برای ارسال گزارش‌ها از پژوهشی به حوزه مالی باید حدود ۳ تا ۵ ماه صبر کنیم! این زمان زیادی است چون در امور مالی هم باید زمانی زیادی منتظر باشیم تا بتوانیم حق الزحمه استاد را دریافت کنیم.

*پیشنهاد شما چیست؟

شکرالله زاده: پیشنهاد این است که از اول همان ۳ میلیون یا هر چقدر که هست به صورت مستقیم به انجمن‌ها داده شود و در پایان سال گزارش‌ها و اسناد مالی از طرف انجمن تحویل دانشگاه شود، اینگونه برای پرداخت یک مبلغ احتیاجی به صرف چندین ماه نیست و انجمن‌ها بسیار آزادی عمل بیشتری دارند.

مشکل دیگر عدم حمایت‌های معنوی است به طور مثال در واحد ما شاید رئیس واحد و معاونان مشوق انجمن‌ها باشند و به آنها اهمیت دهند اما این کافی نیست زیرا باید این موضوع در بین مدیر گروه‌ها، روسای دانشکده‌ها و مدیران اجرایی دانشگاه نیز اتفاق بیفتد تا اعضای انجمن‌ها نسبت به کارکرد در انجمن دلسرد نشوند.

به عنوان مثال دانشگاه ما قسمتی ویژه انجمن‌های علمی وجود دارد اما دوستان من در انجمن‌های مکانیک و مهندسی پزشکی، علی‌رغم پیگیری نتوانستند دفتری برای کارهایی مثل جلسات و... دریافت کنند.

دفتر انجمن ما هم با همکاری رئیس حراست دانشگاه در دانشکده به ما داده شد نه از طرف حوزه پژوهشی. طریقه رفتار صحیح این است که بعد از برگزاری یک انتخابات مسئول انجمن‌ها در دانشگاه بلافاصله کلید دفتر آنها را تحویل دهد تا سریعا آن انجمن شروع به فعالیت کند.

موضوع دیگر این است که کسی اهمیت نمی‌دهد یک رشته تحصیلی دارای انجمن علمی است یا خیر؛ بلکه به نظر ما باید هر مدیر گروه آموزشی این دغدغه را داشته باشد که انجمن علمی آن گروه نیز فعال باشد، متاسفانه در دانشگاه ما به طور سالانه انجمن علمی های برتر معرفی نمی‌شوند همین مسئله موضوعی مهم در جهت حفظ رقابت بین انجمن‌ها و افزایش کیفیت آنهاست که فعلا اتفاق نمی‌افتد.

در هفته پژوهش و فناوری کارگاه‌های زیادی از طرف حوزه پژوهشی برگزار می‌شود که اکثر آنها مورد استقبال دانشجویان قرار نمی‌گیرد. حتی تا به الان گواهی‌های حضور دانشجویان در این کارگاه‌ها به ما داده نشده تا به دانشجویان تحویل دهیم.

در صورتی‌که باید حوزه پژوهشی با نظرخواهی از انجمن ها کارگاه ها را برگزار کند که هم استقبال بیشتری شود و هم خروجی بهتری داشته باشد. همینطور درکل حوزه پژوهشی باید به طور مستمر با انجمن ها جلسه بگذارد و گفتگو و نظرخواهی کند تا شرایط روند مثبتی پیدا کند.

در مورد برگزاری فعالیت های مختلف نیز از امسال گفته شده که انجمن ها فعالیت یکساله خود را تعیین کنند همین موضوع باعث از بین بردن خلاقیت در برگزاری رویداد ها می‌شود مثلا بعد از گذشت ۶ ماه ایده خوبی برای برگزاری یک مسابقه داده می‌شود در اینصورت باید ۶ ماه دیگر صبر کرد چون خارج از فعالیت های قبلی اعلام شده نمیشود رویدادی برگزار کرد!

با همه این مشکلات کارهای مثبت بسیاری در انجمن ما رخ داده،خود مسئولان قضاوت کنند که در صورت حمایت های همه جانبه چه اتفاقات مثبت دیگری رخ خواهد داد. همچنین از مسئولان و اساتیدی که تا به الان ما را حمایت کرده اند بسیار سپاسگزاریم و امیدواریم هر چه زودتر موانع و مشکلات رفع شوند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار: 11 خرداد 1399 ، کدخبر:  491936 ، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین