پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۹۳۷۸
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۶
مجید خورشیدی گفت:ما نگران افراد در معرض خطر مانند سالمندان، بیماران دیابتی، ناراحتی قلبی، سرطان، شیمی درمانی، بیمارانی که از کورتون استفاده می کنند و... ما در استان نزدیک به ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار نفر بیمار با دیابت یا فشار خون و یا سالمند و بیمار داریم.

شعار سال:مجید خورشیدی در نشست ستاد مقابله با کرونا در استان بوشهر اظهار کرد: در استان‌های گرمسیر آمار رو به افزایش است که به نظر می‌رسد یکی از دلایل آن نیز بسته بودن فضا باشد.

وی با اشاره به برگزاری مراسمات ختم گفت: تشییع کنندگان و حاضرین در مراسم های تدفین و تشییع در معرض خطر هستند لذا ضرورت دارد که طی بخشنامه‌ای تعداد حداکثر نفرات حاضر در مراسمات تدوین و مشخص شود تا احتمال سرایت به کمترین حد ممکن برسد.

افراد کم مبالات و پرخطر و شیوع بیماری

وی ادامه داد: وقتی تالارهای پذیرایی تعطیل هستند نباید اجازه برگزاری مراسم و تجمع در باغ های شخصی وجود داشته باشد. زیرا افراد کم مبالات و پرخطر می توانند موجب شیوع بیماری شوند لذا در این خصوص باید تصمیم‌گیری شود.

این مسئول تاکید کرد: به دستگاه‌هایی که قوانین فاصله گذاری را نقض می‌کنند تذکر لازم داده می شود.

خورشیدی با اشاره به بررسی غیر حضوری شدن خدمات دستگاه ها افزود: در چند هفته اخیر رعایت نکردن پروتکل ها و بی توجهی منجر به تعطیلی بعضی از ادارات شده، مدیران محترم ادارات لطفاً فاصله‌گذاری را انجام دهند تا نیاز به اقدامات بعدی نباشد.

لزوم همکاری مدیران با کارکنان آسیب پذیر برای دورکاری

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار بوشهر درباره کارکنان آسیب پذیر ادارات اظهار کرد: مدیران محترم مسئولیت انسانی خود را به جای آورده و با کارکنان آسیب پذیر همکاری لازم را در راستای دور کاری انجام دهند. همچنین اثر انگشت کارکنان نباید ثبت شود.

این مسئول با تاکید بر کاهش تجمعات، درباره بازگشایی مجدد روز بازارها تصریح کرد: این موضوع به شرطی ممکن است فاصله گذاری اجتماعی در آن رعایت شود.

با جدیت از اجتماعات جلوگیری کنیم 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر می گوید در مبارزه با کرونا باید از خودمان جدیت نشان دهیم، چرا که امکان تعطیلی شهر وجود ندارد ولی حداقل می‌توانیم از اجتماعات کوچک جلوگیری کنیم.

سعید کشمیری روز گذشته در ستاد استانی مقابله با کرونا عنوان کرد: در یک ماه گذشته به تدریج میزان موارد مثبت با یک شیب در حال افزایش است، به نحوی که اگر به آمار یک ماه پیش برگردیم زیر ۵۰۰ نفر بوده ایم اما الان به ۱۳۰۰ نفر تقریبا نزدیک شده ایم و این نشان دهنده این است که به خصوص در یک تا دو هفته اخیر میزان موارد مثبت افزایش پیدا کرده و میزان بستری ها به مراتب کمتر ولی آنها هم افزایش پیدا کرده است، میزان فوتی ها از ابتدا تا کنون فقط ۱۷ نفر بوده است و نسبت به مدت درگیری با ویروس و جمعیت تا به الان آمار فوتی آمار قابل قبولی بوده است.

شاید سائل اقلیمی و سردکننده ها بی تاثیر نباشد

وی خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش بستری ها و آمار فوتی ها در سایر استان های مشابه مثل هرمزگان، سیستان بلوچستان و خوزستان به نظر می رسد مسائل اقلیمی و شاید هم ازدحام مردم در اتاق ها به علت گرمای هوا و استفاده از سرد کننده ها که مجبور هستیم در یک مکان پر ازدحام باشیم بی تاثیر نباشد و این می طلبد که به همه توصیه کنیم که پنجره ها را باز نگه دارند و فضا کاملا بسته نباشد.

دبیر ستاد مقابله با کرونا در استان بوشهر افزود: چیزی که در چند مدت اخیر توجه را به خود جلب کرد بحث عدم توجه به مسائل بهداشتی بوده که اتفاق افتاده است، مسافرت ها، مراسمات و دورهمی ها. به عنوان مثال ما شاهد چندین مراسم تشییع پر جمعیت بوده ایم که علی رغم اینکه انتظار می رفت این اتفاق نیافتد یا اینکه دوستان و هم استانی هایی در باغ ها و باغ شهری ها بنا به هر دلیلی جشن تولد یا عروسی تجمع می کنند، مسافرت هایی که به استان های آلوده انجام می شود و انتقال بیماری از آن استان ها اتفاق افتاده است، و عدم توجه به تمام تذکرات در رابطه با مجالس...

باید با شدت عمل بیشتری برخورد کنیم

این مسئول تاکید کرد: هر چه که نگاه می کنیم می بینیم که در واقع انتقالات بیماری و افزایش بیماری در قالب خانواده، مجالس و دورهمی ها اتفاق می افتد و یک نکته ی دیگر که برخی از بیماری خود اطلاع دارند ولی باز این مسئله را رعایت نمی کنند و حتی به دندانپزشکی هم می روند خطرناک ترین کار ممکن را انجام می دهند. سوال می کنیم چرا نمی گویی؟ می گوید اگر بیماریم را بگویم برایم انجام نمی دهند. ما نمی توانیم تعداد زیادی را زندان کنیم بنابراین روی احساس مسئولیت اجتماعی، سواد سلامت، سواد رسانه و فرهنگ عمومی حساب می کنیم. ما قوه ی قهریه ای نداریم که بخواهیم همه انسان هایی که بیمار نیستند و فقط ناقل هستند را محصور نماییم بلکه باید با مسائلی که در جامعه هست کنترل شوند.

دبیر ستاد مقابله با کرونا در استان بوشهر گفت: به عنوان مثال گزارشاتی از مراکز تعویض پلاک و خلافی ماشین، بعضی از بانک ها، اصناف که اینها ممکن است بعضی از مسائل را به خوبی رعایت نکنند و من فکر می کنم باید با شدت عمل بیشتری با جاهایی که مسائل را زیر پا می گذارند برخورد کنیم. به هر حال چند عامل باعث انتشار بیماری می شود یکی حضور فرد بیمار در یک جمع. بالاخره تمام تلاش ما برای پیدا کردن فرد بیمار برای همین است که می خواهیم که فرد ناقل را از جامعه خارج کنیم.

کشمیری یادآور شد: الان ۱۶ تا ۱۷ مرکز در سراسر استان به راه انداخته ایم و روزانه نزدیک به ۲۰۰ تا ۳۰۰ نمونه آزمایش می گیریم، همچنین افزایش آزمایشگاه ها را انجام داده ایم و برازجان را اضافه، و بوشهر را تقویت کرده ایم، جنوب استان هم در آستانه افتتاح است. این ها کارهایی برای پیدا کردن افراد مثبت انجام شده است.

جمعیت قریب به ۴۰۰ هزار نفری بیمار زمینه ای در استان بوشهر

وی بیان کرد: استفاده از ماسک خیلی موثر است، زیرا ماسک باعث می شود اگر ناقل هستیم به افراد دیگر انتقال ندهیم. ما نگران افراد در معرض خطر مانند سالمندان، بیماران دیابتی، ناراحتی قلبی، سرطان، شیمی درمانی، بیمارانی که از کورتون استفاده می کنند و... ما در استان نزدیک به ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار نفر بیمار با دیابت یا فشار خون و یا سالمند و بیمار داریم. بالاخره این ها در معرض خطر هستند و جوانانی که ویروس می گیرند مشکلی پیدا نمی کنند ولی می توانند این بیماری را به دیگران منتقل کنند و آنها را در معرض خطر قرار دهند. پس استفاده از ماسک را باید با یک تاکید بیشتر حداقل از ادارات شروع کنیم؛ کارمند ها و همه استفاده کنند و هیچکس بدون ماسک در محل کار نباشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر عنوان کرد: نکته بعدی اینکه هر عاملی که باعث ازدحام بشود را ما باید جلویش را بگیریم به هر عنوان و علتی بالاخره خیلی از کارها هست که نیاز به برگزاری آن نیست چندین بار تاکید شده است که جلسه معرفی و خداحافظی خیلی با اهمیت نیست. مثلا در بیمارستان مهر برازجان جلسه تودیع و معارفه گرفته اند در صورتی که در ستاد تصویب شد که جلسه تودیع و معارفه نیاز نیست و مصوب شده است. ۴۰ نفر در یک اتاق کوچک جمع شده اند و اگر یک نفر آنجا مبتلا باشد، یک بیمار اضافه می شود و خانواده اش را هم مبتلا می کند. حالا چه اهمیتی دارد که یک نفر آمده و رفته، سر کارش بیاید نیازی نیست که این تعداد آدم تجمع کنند، یک نامه بدهند که برود شغلش را شروع کند.

دبیر ستاد مقابله با کرونا در استان بوشهر اظهار کرد: باید از خودمان مایه بگذاریم، باید از خودمان جدیت نشان دهیم، ما که نمی‌توانیم شهر را تعطیل کنیم. یعنی اگر دست ما بود و به استان اجازه می‌دادند در این شرایط صعودی، الان یک هفته تا ده روز کل استان باید در خانه می‌ماندند، ولی امکانش نیست. خوزستان با آن‌همه آلودگی امکانش نبود، پس بنابراین برای ما هم در این شرایط امکانش نیست. ولی حداقل می‌توانیم از این اجتماعات کوچک جلوگیری کنیم. هر اداره ای باید جلوگیری کند هر اداره ای باید برود بگردد مثلا نیروی انتظامی اگر در پلاک گذاری ایراد وجود دارد باید جلویش را بگیرید و اصلا لازم نیست مامور بهداشت بگوید. کسی که مطب یا درمانگاه دارد و هر کسی در حیطه خود باید ازدحام ها را مراقبت کرده و کارمند ها را وادار کند که مسائل بهداشتی را رعایت کنند تا بتوانیم این مسائل را کنترل کنیم.

در پیک افزایشی قرار داریم 

سعید کشمیری خاطرنشان کرد: به هر حال افزایش موارد مثبت به تدریج تبدیل افزایش موارد بستری می شود، افزایش موارد بستری نهایتا افزایش مرگ است زیرا یک سری از افراد بستری به بخش ویژه می روند آنهایی هم که به بخش ویژه می روند یک سری می میرند. این یک واقعیت است.

وی تصریح کرد: به هر حال ما الان در یک پیک در حال افزایش هستیم، باید کاری کنیم که این افزایش در یک نقطه ای بشکند و بیشتر از این افزایش پیدا نکند حالا هر کاری که می توانیم باید انجام بدهیم، در ارتباط با نمایشگاه ها پروتکل کشوری نداریم و الان هیچ محدودیتی نمی توانیم در استان قائل شویم، خلاف تمام حرف های ما است. تمام تلاش ما این است که محدودیتی اضافه کنیم ولی نمی توانیم آن محدویتی که کشور اجازه نداده است را آزاد اعلام کنیم، باید از این پیک بگذریم تا بتوانیم این موضوع را مدیریت کنیم.

باید بازرس ویژه رعایت فاصله گذاری اجتماعی داشته باشیم

مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری بوشهر با اشاره به وضعیت رعایت فاصله اجتماعی گفت: متاسفانه در مورد علامت گذاری فاصله اجتماعی غفلت شده است.

عباس قلی پور ادامه داد: باید بازرس ویژه رعایت فاصله گذاری اجتماعی داشته باشیم و در نقاط اجتماع و یا ازدحام حضور یافته و ضمن بررسی تذکر دهد.

اقلام تنظیم بازار شفاف و عادلانه توزیع نمی شود

وی خاطرنشان کرد: بی توجهی به قوانین و مقررات و پروتکل ها نیاز به فرهنگسازی دارد لذا رسانه ها به طور جدی بر روی این امر تمرکز کنند.

این مسئول تصریح کرد: اقلام تنظیم بازار متاسفانه به شکل شفاف و عادلانه توزیع نمی شود. لذا پیشنهاد می کنم که این اقلام به صورت بازار مجازی ارائه شود. برای رعایت بهتر فاصله اجتماعی و پروتکل ها از طریق کد ملی و ثبت نام توزیع صورت بگیرد.

قلی پور درباره بحث آموزش و همچنین رعایت و اجرای قوانین گفت: یک مدیر منتظر دستور و بخشنامه نباشد بلکه خود به عنوان مسئول اداره و سلامت کارکنان تحت مدیریتش بگوید که این مجموعه در اختیار من است و تصور نشود نمی تواند قوانین را اجرا کند و یا مراقب مجموعه خود باشد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ 14 خرداد 1399 ، کدخبر:99031408640،www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین