پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۱۵۳۶
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۹
ورزش زورخانه‌ای آداب و سنت خاصی دارد و ورزش باستانی در بین ورزشکاران به احترام و ادب معروف است.
شعار سال: ورزش زورخانه‌ای یکی از رشته‌های باستانی کشور ما محسوب می‌شود که در آن فرهنگ پهلوانی و جوانمردی موج می‌زند. ورزش زورخانه‌ای آداب و سنت خاصی دارد و ورزش باستانی در بین ورزشکاران به احترام و ادب معروف است. آداب و سننی که با پیروی از پهلوانان و دلاوران افسانه‌ای دوره‌ی باستان، خلق و خوی مردانگی، مروت و جوانمردی را در ورزش کاران برمی‌انگیزد. این ویژگی در قالب شعر و داستان با همراهی ضرب، توسط مرشد اجرا می‌شود و ورزشکاران حرکات زیبای گروهی یا فردی را به نمایش می‌گذارند.

روحیه پهلوانی در زورخانه‌ها موج می‌زند

علی ناری، مرشد زورخانه، در خصوص تاریخ و فلسفه این ورزش باستانی کشورمان به خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا گفت: ورزش زورخانه‌ای تنها رشته‌ای است که هزاران سال قدمت دارد و همچنین در کنار انجام حرکات ورزشی، موسیقی زنده نیز دارد. برخی از رشته‌های ورزشی جدید نیز موسیقی دارند اما به صورت زنده نیست و ممکن است هیچ پند و آموزه‌ای نداشته باشد. ما در کنار ورزش، هم موسیقی، هم پند و اندرز و هم حماسه داریم.

ناری ادامه داد: در حال حاضر در پی دستور مقام مظم رهبری که فرمودند این رشته را توسعه دهیم، حدودا 85 کشور در این حوزه فعال هستند که 43 تای آن فعالیت گسترده‌تر و بیشتری دارند. امروزه فرهنگ این ورزش را خیلی از کشورها گرفتند و این موضوع باعث افتخار است که این رشته همانند کشتی حرفی برای گفتن دارد.


او عنوان کرد: این رشته در خون ایرانی‌هاست و در هر مقطع زمانی طرفداران خود را دارد، چون روحیه پهلوانی در این رشته موج می‌زند. در زمان‌های قدیم وقتی مشکلی در جامعه، شهر یا محلی به وجود می‌آمد، پهلوانان به موضوع رسیدگی و رفع مشکل می‌کردند. در واقع پهلوانان از ناموس مرز و بوم دفاع می‌کردند.

این مرشد زورخانه در پایان اظهار داشت: فرهنگ پهلوانی در ایرانی‌ها زنده مانده اما تورم تاثیر منفی در این رشته گذاشته است. در هر صورت ورزش زورخانه‌ای رشته‌ایست که مردم آن را دوست دارند و از دل جامعه برخواسته است. این فرهنگ پهلوانی در جامعه مملکت ما نهادینه شده و خداراشکر الان در زمینه بین المللی نیز روی این موضوع کار می‌شود.

درگذشته پهلوانان زورخانه بودن که با حفاظت از جان و مال مردم و رفع مشکلات آن‌ها فرهنگ جوانمردی را زنده نگاه می‌داشتند، هنوز هم اکثرا جوانمردان و پهلوانان به این ورزش روی می‌آورند و با ذکر نام و یاد چهارده معصوم در گود زورخانه این فرهنگ و آیین باستانی را برای آیندگان حفظ می‌کنند.

برنامه‌های متنوعی را به صورت مجازی در نظر گرفته‌ایم

مجتبی جوهری، رئیس فدراسیون ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای، ضمن تبریک روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای در گفتگو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا اظهار کرد: ورزش پهلوانی متعلق به همه جامعه است. با توجه به اینکه در این رشته معنویت بیشتر از سایر رشته‌ها به چشم می‌آید خوشبختانه استقبال خوبی هم در سال‌های اخیر از آن شده است.

او اضافه کرد: بسیار خوشحالیم ورزش‌های زورخانه‌ای در میان مردم جای خوبی باز کرده و هر روز به علاقه‌مندان آنچه در ایران و چه خارج از ایران افزوده می‌شود. در این راستا هم برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دادیم و حتی در بخش استانی هم برنامه‌های ویژه‌ای تدارک دیدیم. برای بخش ملی‌مان هم قرار است به صورت مجازی برنامه‌های متنوعی را داشته باشیم.

سخن پایانی

اگرچه شاید امروز ورزش باستانی دارای رونق کمتری باشد اما هنوز هم برای کسانی که در گودهای زورخانه پیر شده‌اند خاطره‌انگیز است. ورزش زورخانه‌ای امروزی با ورزش چند سال اخیر تفاوت بسیاری از نظر ظاهری و نوع ورزش کرده‌است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری برنا ، تاریخ انتشار: 24 خرداد 1399 ، کدخبر: 1014198 ، www.borna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین