پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۳۹۲۹
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۷
سخنگوی وزارت بهداشت می‌گوید موج دوم کرونا وضعیت استان‌های خوزستان، هرمزگان، کرمانشاه و آذربایجان شرقی را به مرحله قرمز رسانده است و در پایتخت نیز اوضاع رو به وخامت است.

شعار سال: طبق گفته‌های سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت موج دوم کرونا وضعیت استان‌های خوزستان، هرمزگان، کرمانشاه و آذربایجان شرقی را به مرحله قرمز رسانده است. استان‌های فارس، کرمان و سیستان و بلوچستان نیز وضعیت مساعدی ندارند، کما اینکه در تهران نیز اوضاع بهتر نیست و آمار مبتلایان در روز‌های گذشته به سرعت در حال افزایش است.

در خصوص استان خوزستان و مشخصا شهرستان دزفول گفته شده وضعیت در مرحله بحرانی قرار دارد و باید مبتلایان را در بیمارستان صحرایی بستری کرد. دکتر رضا نجاتی سخنگوی ستاد مدیریت بیماری کرونا در استان خوزستان در مورد شهرستان دزفول گفت: «وضعیت دزفول قرمز و ظرفیت بیمارستان‌ها طبیعتا محدود است و مسئولان استان پیش‌بینی کرده‌اند که چنانچه بیماران کرونایی افزایش پیدا کنند بتوانیم از بیمارستان صحرایی استفاده کنیم، اما خوشبختانه فعلا بیمارستان‌های استان ظرفیت دارند. اما اگر مردم توصیه‌های بهداشتی را جدی نگیرند و رعایت نکنند باید به سمت استفاده از بیمارستان صحرایی برویم.» 


نجاتی در مورد شرایط سایر بیماران استان گفت: «بخشی از بیماران غیرکرونایی به بیمارستان‌ها مراجعه نمی‌کنند و به هر حال فکر می‌کنند الان زمان مناسبی برای پیگیری درمان بیماری‌های دیگر نیست. ما همه بیمارستان‌ها را درگیر بیماری کرونا نکرده‌ایم و چند بیمارستان را به بیماران غیرکرونایی اختصاص داده‌ایم. البته مشکل در شهر‌های کوچک است که مثلا یک بیمارستان بیشتر ندارد؛ آن‌ها مجبورند یک قسمت بیمارستان را برای کرونا و قسمت دیگر را به بیماران غیرکرونایی اختصاص دهند.»


علل افزایش آمار کرونا
یک قسمت داستان مربوط به مردم است به این ترتیب که حساسیت‌ها نسبت به ماه‌های گذشته کاهش پیدا کرده و مردم کوچه و بازار کمتر پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند. برگزاری مراسم‌های عزا و عروسی و مسافرت‌های گاه و بیگاه از جمله آن‌ها است. اما تمام داستان موارد مزبور نیست. بسیاری از این رفتار‌های مردم ناشی از عملکرد و سیاست‌های دولت است.  تمام کارمندان دولتی موظف هستند در محل کارشان حاضر شوند، در حالی که بسیاری از آن‌ها می‌توانند بدون حضور در محل خدمت و تنها از طریق دورکاری وظایف‌شان را انجام دهند. تمام رستوران‌ها، کافه‌ها و قهوه‌خانه‌ها و... دایر است مردم نیز به تبع سیاست‌های دولت حساسیت‌هایشان کم شده و خلاصه زندگی روزمره طبق روال معمول در جریان است و انگار نه انگار ویروس کرونا در کمین نشسته تا راه نفس‌شان را ببندد.


فداحسین مالکی نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی به عملکرد دولت انتقاد دارد. وی در گفت و گویی اعلام کرده است: «موج دوم کرونا شروع شده و خیلی از معادلات را به هم زده است. احساس می‌شود از طریق دستگاه‌های دولتی با توجه به آزاد کردن بسیاری از کار‌ها، ناخواسته به شیوع کرونا کمک می‌شود. وضعیت در زاهدان قرمز است. متأسفانه این شهر از ضعف‌های خاص مدیریتی در علوم پزشکی رنج می‌برد و همین امر سبب مشکل شده است.»


دکتر مالکی با اشاره به مشکلات دارویی گفت: «بعضا دارو‌هایی که برای درمان این بیماری لازم است در دسترس نیست. مثلا یک نوع آمپول به نام «اکتمرا» که نتایج مثبتی از آن گرفته‌اند در بازار آزاد ۳۰ میلیون فروخته می‌شود و در داروخانه‌ها نیز یافت نمی‌شود؛ بر فرض اینکه پیدا هم بشود ۱۲ میلیون قیمت دارد. چند درصد مردم توان تهیه این دارو را دارند؟ دولت باید فکری برای این وضعیت بکند.»


در مورد یک‌سری از سیاست‌های دولت نیز هر چه بیشتر فکر می‌کنیم کمتر به نتیجه معقولی می‌رسیم. متأسفانه احساس می‌شود در بسیاری از این سیاست‌ها تنها بعد مالی دستورالعمل ابلاغی حائز اهمیت است. در ماه‌های فروردین و اردیبهشت وسائل نقلیه عمومی در تهران بسیار خلوت بود و به نوعی شعار رعایت فاصله اجتماعی به درستی رعایت می‌شد، اما به محض اینکه طرح ترافیک دوباره اجرا شد به تبع آن مترو و اتوبوس نیز شلوغ شد به نحوی که شعار رعایت فاصله اجتماعی به یک شوخی مضحک شبیه شد. واقعا دولت و شهرداری نمی‌توانست موقتا از درآمد‌های طرح ترافیک در این وضعیت بحرانی چشم پوشی کند؟ بد نیست مسئولان شهری و دولتی یک سری به مترو‌ها بزنند در آن صورت بعید می‌دانم دیگر صحبتی از رعایت فاصله اجتماعی بکنند.


بیمارستان‌ها و بیماران کرونایی
در روز‌های ابتدایی شیوع ویروس کرونا، مراکز درمانی بیماران را بستری می‌کردند تا روند درمان تحت نظر کادر درمان پیگیری شود؛ این امر منجر به کاهش چشمگیر درآمد بیمارستان‌ها شد. دولت از بیمارستان‌ها حمایت نکرد و بیماران غیرکرونایی نیز حاضر نبودند در چنین شرایطی برای درمان به بیمارستان‌ها مراجعه کنند. این اتفاق موجب شد در موج دوم بیماری مراکز درمانی رویه دیگری در پیش بگیرند. بر اساس مشاهدات میدانی در تهران بیمارستان‌ها مایل نیستند بیماران کرونایی را بستری کنند مگر اینکه وضعیت بیمار وخیم باشد. دکتر عباس حسنی متخصص طب اورژانس نظر دیگری دارد. او معتقد است: «به هیچ عنوان این‌طور نیست که بیمار کرونایی احتیاج به بستری شدن داشته باشد و بیمارستان از این امر استنکاف بورزد. نکته این است که در موج اول بیماران با مشکل تنفسی حاد مراجعه می‌کردند، ولی در موج دوم مشکل تنفسی، خفیف است یا بیماران با مشکل گوارشی مراجعه می‌کنند. در این ماه‌ها وجوه مختلف روند درمان مشخص شده است، لذا تنها بیمارانی که مشکل حاد دارند بستری می‌شوند و افرادی که بستری شدن‌شان الزامی نیست روند درمانی‌شان در منزل دنبال می‌شود؛ به عبارت دیگر ما تمام پروتکل‌ها را رعایت می‌کنیم و اصلا بدین صورت نیست که به خاطر پایین آمدن درآمد بیمارستان بیماران کرونایی را بستری نکنیم. در قم تمام بیماران کرونایی را در بیمارستان کامکار بستری کرده‌ایم و از این بابت مشکلی وجود ندارد و چنانچه آمار فراتر از ظرفیت بیمارستان کامکار برود بقیه بیمارستان‌ها را نیز درگیر این مسئله خواهیم کرد کمااینکه در گذشته نیز چنین کرده بودیم.»


دکتر حسنی در ادامه به یکی از عوارض جانبی شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: «در این ایام نکته‌ای که از دید بسیاری مغفول مانده، بی‌توجهی بیماران به مشکلات خود است. این روز‌ها بسیاری از بیماران که مبتلا به امراض دیگری هستند و باید به بیمارستان مراجعه کنند و روند درمانی خود را پی بگیرند از ترس کرونا به مراکز درمانی نمی‌روند و بدین خاطر آمار مرگ و میر بیشتر از قبل شده است. فرض کنید فردی بیماری قلبی داشته، اما به خاطر عدم مراجعه به بیمارستان از دنیا رفته است یا حتی بیماران روانی که باید در بیمارستان بستری می‌شدند مراجعه نکردند؛ این‌ها هم برای خود و هم برای دیگران خطرناک هستند.»

با توجه به گفته‌ متخصصان جامعه دچار دوگانگی عجیبی شده است. گروهی بی‌توجه به کرونا خود و دیگران را در معرض آسیب قرار می‌دهند و عده‌ای نیز از آن طرف بوم افتاده‌اند و از ترس کرونا پیگیر بیماری خود نمی‌شوند. در این شرایط وظیفه دولت و رسانه‌های جمعی است تا با آگاهی بخشی به جامعه خسارت‌های احتمالی را به حداقل برسانند.

 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از رسانه خبری تحلیلی دیدار،‌ به تاریخ ۴ تیر ۱۳۹۹، کد خبر: ۶۳۹۹۸، www.didarnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین