پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۴۲۲
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۲
یک منبع آگاه سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) روز پنجشنبه به رویترز گفت که تهران خواستار تعیین سقف تولید دستکم چهار میلیون و 200 هزار بشکه در روز شده است.

شعار سال: به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، در حالی که قرار است نشست کشورهای تولید کننده عمده نفت عضو و غیرعضو اوپک در روزهای 26 28 سپتامبر (پنج تا هفت مهر ماه) برای بررسی وضع بازار نفت در الجزایر برگزار شود، به گفته یک منبع آگاه از طرز تفکر مقام های ایران، دیپلماسی رفت و برگشت برای مشخص کردن سطح تولید مورد نظر ایران همچنان ادامه دارد.
محمد بارکیندو دبیر کل اوپک روز دوشنبه برای مذاکره با مقام های بلندپایه ایران در باره بازار جهانی نفت، وارد تهران شد و با حسن روحانی رئیس جمهوری و بیژن زنگنه وزیر نفت این کشور، ملاقات کرد.
با اینکه تهران بارها گفته است که باید پیش از موافقت با هرگونه توافق در باره تثبیت سطح تولید، به سطح تولید دستکم چهار میلیون بشکه در روز برسد، اما یک منبع آگاه اوپک روز پنجشنبه گفت که آخرین درخواست ایران تعیین سطح تولید چهار میلیون و 200 تا چهار میلیون و 300 هزار بشکه در روز بوده است.
حتی در صورتی که ایران در حال حاضر و به طور فوری، توانایی تولید این میزان نفت و دستیابی به این سطح تولید را نداشته باشد، این توافق، امتیازی برای تهران در مذاکرات بعدی با اوپک، خواهد بود.
میزان اختلاف میان سطح درخواستی و میزان کنونی تولید ایران معادل بیش از 0.5 میلیون بشکه در روز یا نیم درصد مصرف کل نفت جهان است.
در حالی که تهران اعلان کرده است که اولویت نخست آن، دستیابی مجدد به سهم خود در بازار نفت است که در دوره تحریم ها از دست داده بود، خالد الفالح وزیرانرژی عربستان سعودی روز دوشنبه مدعی شد که تولید ایران به سطوح بیش از تحریم ها بازگشته است.
تهران خواستار مستثنی شدن از هر گونه توافق اعضای اوپک برای محدود کردن سطح عرضه نفت شده است.
همچنین بر اساس اطلاعات تازه ای که به دست رویترز رسیده است، روند سریع رشد تولید نفت ایران در سه ماه گذشته، متوقف شده که ممکن است این رکود، نشانه دشواری تهران برای اجرای طرح هایش با هدف بالابردن تولید تا سطح تازه ای باشد.
تولید روزانه نفت ایران در پی رفع تحریم های غرب علیه تهران در ماه ژانویه سال جاری (2016) از میانگین دو میلیون و 840 هزار بشکه در سال 2015 به سه میلیون و 640 هزار بشکه در ماه ژوئن رسیده است.
بر اساس داده های اوپک به نقل از منابع ثانویه شامل شرکت های مشاوره و رسانه های صنعت نفت که به دست رویترز رسیده، تولید نفت ایران از ماه ژوئن ثابت مانده و در ماه اوت به سه ملیون 630 هزار بشکه رسیده است.
به گفته یک منبع آگاه اوپک، ایران به نهاد نفتی مستقر در وین پایتخت اتریش اطلاع داده که در ماه اوت، سه میلیون و 630 هزار بشکه در روز نفت تولید کرده است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی، تاریخ انتشار 19 شهریور 95 ، کد مطلب: 82223807: www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین