پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 28
کد خبر: ۲۸۴۴۵۳
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۶
رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران دانش انباشته شده در نیروی انسانی شهرداری پایتخت را به عنوان مهمترین حلقه مفقوده ارتقای کیفیت مدیریت شهری برای حل مسائل و موضوعات شهر تهران دانست.
شعار سال: به نقل از روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، محمد حسین بوچانی در جلسه کمیته داوری مدیریت دانش شهرداری تهران که با حضور سرپرست اداره کل ارزشیابی و کارگزینی مدیران شهرداری و مهندسان دانش تمامی سازمان­ها، معاونت­ها و مناطق شهرداری تهران برگزار شد، با بیان این مطالب افزود: یکی از کلیدی­ترین سرمایه­های سازمانی شهرداری تهران در دوره کنونی مدیریتی همان نیروی انسانی بوده که انتقال تجارب این افراد برای بهبود کیفیت زندگی شهری شهروندان و حل مسائل مدیریتی داخل پایتخت لازم و ضروری است.

او با اشاره به ابلاغ نظام نامه مدیریت دانش در مجموعه شهرداری تهران ادامه داد: به نظر می­رسد تمام مدیران متولی و یا مهندسان دانش می­توانند در بسترسازی برای انتقال تجارب مدیریتی نیروی انسانی داخل مجموعه با هدف حل مسائل و مشکلات شهری نقش مهمی را ایفا کنند.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه­ریزی شهر تهران با تاکید بر اینکه هماهنگی برای گردآوری مدیریت دانش در داخل مجموعه شهرداری تهران ضروری است، بیان کرد: با توجه به اینکه شهرداری تهران فرصت‌های متعدد و زیادی را در زمینه انتقال تجارب مدیریتی در اختیار دارد، اما متاسفانه بخشی از این فرصت‌ها به دلیل عدم وجود هماهنگی­های داخلی از دست می­رود.

او ضمن قدردانی از ابتکار عمل معاونت توسعه منابع انسانی شهرداری تهران برای پیگیری مدیریت دانش در مجموعه مدیریت شهری یادآور شد: یکی از مزیت­های کاربردی در مدیریت دانش جلوگیری از پراکنده کاری و اختلال در وظایف اجرای این نظام نامه در شهرداری تهران است. به نظر می­رسد وجود یک واسطه برای ایجاد هماهنگی بین تمامی نمایندگان سازمان­ها و زیر مجموعه­های مدیریت شهری برای تفهیم مفاد این نظام نامه و از همه مهمتر تدوین ساز و کار‌های اجرایی آن در قالب کمیته­های راهبردی در مجموعه مرکزمطالعات و برنامه­ریزی شهر تهران ضروری است.

بوچانی در ادامه با اشاره به چرایی حضور مرکز مطالعات و اتصال مدیریت دانش با این حوزه تاکید کرد: همانطور که می­دانید براساس نظام نامه پژوهشی که در شهرداری تهران تصویب و اجرای آن برعهده مرکز مطالعات و برنامه­ریزی شهر تهران گذاشته شده است، ۱۳ کمیته تخصصی در مرکزمطالعات و برنامه­ریزی شهر تهران تشکیل شده است که این کمیته­ها در زمینه پژوهش در بخش­های تخصصی شهرداری تهران، مسئولیت اسکن و رصد نارسایی‌های شهر تهران را برعهده دارند.

او با بیان اینکه بخشی از مسائل و مشکلات شهر تهران در حوزه­های مختلف بر عهده مدیران اجرایی و بخشی نیز در قالب انجام پروژه­‌های پژوهشی و مطالعاتی امکان پذیر است، گفت: مسئولیت این کمیته ­ها برعهده بالاترین مدیران ستادی شهرداری تهران بوده که حکم روسای آن نیز توسط شهردار تهران صادر می­­ شود. همچنین سایر اعضای این کمیته­‌ها که متشکل از دو بخش اجرایی و علمی است نیز توسط رئیس مرکز مطالعات انتخاب می ­شود.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران با بیان اینکه هدف نظام نامه پژوهشی یکپارچه کردن مطالعات، پژوهش­ها و اندیشه­­ها در مجموعه مدیریت شهری است، افزود: با توجه به اینکه برای حل مسائل و مشکلات شهر تهران اتصال به مراکز دانشگاهی ملی و یا بین­المللی برای استفاده از دستاورد‌های علمی در این حوزه در مرکز مطالعات و برنامه­ریزی شهر تهران انجام می­شود، اما اعتقاد دارم عدم امکان استفاده از دانش انباشته شده در نیروی انسانی و مدیران اجرایی شهرداری تهران حلقه مفقوده انتقال دانش برای حل موضوعات شهری است.

محمد حسین بوچانی ادامه داد: باور داریم بخشی از راهکار‌های حل مشکلات شهر تهران در سینه مدیران و نیروی انسانی شهرداری تهران وجود دارد که از طریق مدیریت دانش می‌توان به این مهم دست یافت.

او با اشاره به اینکه مدیران پژوهشی مرکز مطالعات و برنامه­ ریزی شهر تهران این آمادگی را دارند که از مراکز علمی و دانشگاهی داخلی و بین المللی برای حل موضوعات شهری دانش کسب کنند، بیان کرد: همچنین این امکان در مرکز مطالعات وجود دارد تا برای حل مسائل شهری، با استخراج تجارب مدیران و نیروی انسانی شاغل در بدنه شهرداری تهران برای ارتقای کیفیت مدیریت شهری در پایتخت گام بردارند.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در انتهای صحبت­های خود با اشاره به آمار کارکنان تحصیل کرده شاغل در شهرداری تهران تاکید کرد: آمار‌ها نشان می­دهد از ۶۲ هزار نفر نیرویی که داخل شهرداری تهران در حال کار هستند، حدود ۹ هزار نفر دارای مدرک فوق لیسانس­ بوده و حدود ۴۰۰ نفر نیز دارای مدرک دکترا هستند. اکنون سوال این است کدام مرکز علمی و پژوهشی در کشور این حجم از متخصص را با تکثر حوزه ­های علمی در اختیار دارد؟ ما در این دوره باید در کنار استفاده از امکانات پژوهشی واقع در بیرون از شهرداری تهران (مانند مراکزعلمی و دانشگاهی داخلی و بین المللی) با استفاده از مدیریت دانش انباشته شده داخل بدنه مدیریت شهری برای ارتقای کیفیت مدیریت شهری گام برداریم.

براساس این گزارش، داورنظری اردبیلی، سرپرست اداره کل ارزشیابی و کارگزینی مدیران شهرداری تهران در ابتدای جلسه به ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده برای تحقق نظام نامه مدیریت دانش در مجموعه شهرداری تهران پرداخت.

با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خری تحلیلی شهر ، تاریخ انتشار: 7 تیر 1399 ، کدخبر: 1736 ، www.shahr.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین