پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۸۴۵۱
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۷
برای حذف رسوبات آلی و معدنی در تالاب انزلی راهکارهای متنوعی از جمله بایوجمی وجود دارد که پس از بررسی‌های کارشناسانه روشی که برای تالاب اثربخش‌تر باشد، انتخاب خواهد شد.
شعار سال: با توجه به تغییر شرایط اقلیمی، افزایش دست‌اندازی انسان برای بهره‌برداری بیشتر از طبیعت به‌ویژه تالاب‌ها همچون ایجاد سد بر روی حوزه‌های آبریز، تغییر کاربری زمین‌های در مناطق حریم، عدم توجه به تصفیه فاضلاب کارخانه‌هایی که وارد عرصه‌های طبیعی می‌شود باعث بروز پیامد‌های مخربی بر این عرصه‌های طبیعی می‌شود.

بر همین اساس به‌منظور رسیدگی، احیا و مدیریت این عرصه‌های طبیعی آیین‌نامه قانون تالاب در بهمن ماه سال ۹۷ تصویب و ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور تشکیل شد که از سال ۹۸ تاکنون سه جلسه داشته است. در هر جلسه مقرر شده تا یک تالاب در دستور کار ستاد قرار گرفته تا نسبت به انجام یک اقدام ملی به‌منظور صیانت از محیط زیست کشور پیگیری شود.

در میان تالاب‌های کشور ۱۴۱ تالاب از لحاظ تخریب و آلودگی در وضعیت خطر قرار دارند که از این تعداد ۲۵ مورد از آن دارای ارزش اکولوژیکی هستند که در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده‌اند.

در جلسه دوم این ستاد موضوع احیای خلیج گرگان و تالاب بین‌المللی میانکاله در دستور کار قرار گرفت. به گفته محمدرضا کنعانی، مدیرکل محیط زیست استان گلستان خروجی جلسه دوم به تشکیل کارگروه ویژه‌ای در بحث کمیت، کیفیت و محدوده، حریم و تصرفات این تالاب منجر شد.

تأمین حقابه با توافق اولیه با وزارت نیرو، طرح مطالعاتی به‌منظور تبادل بین خلیج، تالاب و دریا با همکاری کنسرسیوم دانشگاهی، بررسی پروژه‌های سیستم تصفیه فاضلاب حاشیه خلیج و تالاب، مدیریت مصرف سموم و کود‌های کشاورزی و تصفیه فاضلاب شهرک‌های صنعتی از جمله موارد بررسی شده از زمان برگزاری جلسه دوم ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور در بهمن ماه بود.

مسعود باقرزاده کریمی، مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست در ارتباط با خروجی جلسه این هفته ستاد گفت: در جلسه دوم ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور که اول بهمن ماه ۱۳۹۸ برگزار شد. مسائل و مشکلات میانکاله و راهکار‌های پیشنهادی سازمان محیط زیست در ستاد ارائه و مورد پذیرش قرار گرفت و مقرر شد در یک بازه زمانی ۴ ماهه دستگاه‌ها کارگروهی تشکیل دهند و اعضای آن با مسئولیت سازمان حفاظت محیط زیست راهکار‌های مطرح شده را به پروژه‌ها و برنامه‌های عملی کوتاه‌مدت و بلندمدت در بازه ۵ ساله تعریف کنند.

وی ادامه داد: در جلسه سوم ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور نه تنها برای میانکاله راهکار‌هایی ارائه شد بلکه طبق قرار قبلی تالاب انزلی نیز مورد بررسی قرار گرفت. برای میانکاله برنامه جامع ۵ ساله و برای انزلی برنامه ۷ ساله ارائه شد.

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: خوشبختانه کلیات و جزئیات این طرح‌ها در ستاد تصویب شد به این ترتیب که پروژه‌های میانکاله به دو دسته اولویت اول و دوم تقسیم شد. پروژه‌های اولویت اول شامل پروژه‌هایی است که اثربخشی زیادی دارند و اولویت دوم‌ها اثربخشی کمتر داشته، اما نیازمند اعتبار بسیار بیشتری هستند.

باقرزاده ادامه داد: پروژ‌ه‌های اولویت اول ۱۵ پروژه بود که در زمینه‌های مختلف مسئولیت‌هایی برای برخی دستگاه‌ها مشخص شد. همچنین چند حکم نیز به تصویب رسید از جمله این‌که وزارت جهاد کشاورزی مکلف شد تا برنامه کاهش مصرف کود و سم و آب در اراضی کشاورزی اطراف میانکاله را در طی ۶ ماه ارائه دهد.

وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست هم مکلف شد تا با همکاری سایر دستگاه‌ها طرح جامع مدیریت زیست‌بوم حوزه میانکاله را تدوین و ارائه کند.

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: در جلسه اخیر ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور حمایت‌های خوبی در ارتباط با برنامه‌های پایش به‌منظور جلوگیری از مرگ و میر پرندگان، ساماندهی مزارع پرورش ماهی و راهیابی آلودگی آن‌ها به تالاب و بحث اتصال یا تسهیل خلیج گرگان و دریا انجام شد که منابع مالی پروژه‌های اولویت اول از سوی سازمان برنامه و بودجه تأمین اعتبار خواهد شد و پروژه‌های اولویت دوم از محل اعتبارات دستگاه‌های متولی پیگیری خواهد شد.

باقرزاده در خصوص پروژه بایوجمی در تالاب انزلی نیز گفت: بایوجمی در قالب یکی از طرح‌های تهیه و اجرای طرح‌های حذف رسوبات معدنی و آلی برای تأمین عمق مناسب در تالاب که دارای اشکال مختلف است و می‌تواند فیزیکی، شیمیایی و یا بیولوژیک باشد.

وی عنوان کرد: یکی از راهکار‌ها در این زمینه پایلوت‌سازی انجام می‌گرفت بایوجمی یا زیست‌پالایی بود که نوعی حذف رسوبات آلی و معدنی است که به روش بایوشیمیایی بوده و به دلایل مختلفی موافقان و مخالفان زیادی داشته است.

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست اذعان کرد: تالاب انزلی در حال اشباع شدن از رسوبات است و عملاً در حال خشک شدن است و باید نسبت به آن چاره‌جویی شود.

باقرزاده در ارتباط با نظر ستاد نسبت به استفاده از روش بایوجمی در تالاب انزلی نیز گفت: ستاد به روش‌های اجرا کاری نداشته و این موضوعات مربوط به تخصص دستگاه‌های متولی است.

وی درباره احتمال استفاده مجدد از روش بایوجمی در فرآیند احیای انزلی نیز اظهار کرد: در این زمینه باید مطالعه‌ای انجام شود و بررسی هیدرودینامیکی رسوب در تالاب انزلی و ارائه راهکار‌های مدیریت رسوب که این راهکار‌های مدیریت رسوب بسیار متنوع است مطرح شود بنابراین نتیجه این مطالعه نشان خواهد داد که چه راهکاری انتخاب شود و پس از آن اجماع هم حاصل خواهد شد تا بهترین روش که عایدی خوبی برای تالاب داشته باشد، انتخاب شود.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار ۲۵ تیر ۹۹، کد خبر: ۴۰/۵۰۱۸۸۹، www. ana.press
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین