پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۸۸۳۴
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۰
مهندس ابراهیمی در تاریخ نهم دیماه سال ۱۳۳۶ از واگذاری نظارت عملیات نقشه‌برداری حدود کنسرسیوم نفت به سازمان نقشه‌برداری کشور خبر داد.
شعار سال: سیصدومین جلسه شورای اداری سازمان نقشه‌برداری کشور در تاریخ ۱۳۳۶/۱۰/۹ با حضور آقایان مهندس ابراهیمی (رئیس وقت سازمان)، مهندس اصفیاء، مهندس بسیطی، مهندس عبدالحسین ابراهیمی، تیمسار سرتیپ بهروز، و مهندس اسکندری تشکیل شد.

در این جلسه آقای مهندس ابراهیمی اعلام کرد: شرکت نفت، نظارت عملیات نقشه‌برداری حدود کنسرسیوم را به سازمان نقشه‌برداری کشور واگذار کرده است و حکم کار توسط مدرسه فنی زوریخ با همکاری پروفسور کوبولت معین شده است. در این جلسه مقرر شد که آقای مهندس ابراهیمی و یک نفر نماینده شرکت نفت به زوریخ رفته و پروفسور کوبولت را ملاقات نمایند و در ضمن مسافرت به کار‌های سازمان در دلفت و لندن هم رسیدگی شود.

گفتنی است قرارداد کنسرسیوم پس از کودتای ۲۸ مرداد بین دولت ایران و کنسرسیومی از شرکت‌های نفتی بین‌المللی برای بهره‌برداری از منابع نفتی ایران بسته شده بود. این قرارداد پس از ماه‌ها مذاکره در ۲۸ شهریور سال ۱۳۳۲، به امضای طرفین و در ۲۹ مهر به تأیید مجلس شورای ملی و در ۶ آبان به تصویب مجلس سنا رسید. اگرچه ملی شدن نفت و صنایع نفت ایران مورد پذیرش طرف‌های خارجی قرار گرفت، ولی دولت ایران تضمین می‌کرد که تا ۲۵ سال نفت تولیدی را به شرکت‌های عضو کنسرسیوم (آمریکایی، انگلیسی، هلندی و فرانسوی) بفروشد. بدین ترتیب فروش نفت ایران پس از نزدیک به چهار سال وقفه در بهمن سال ۱۳۳۳ از سر گرفته شد.
 
وقتی ۲۵ سال نفت ایران به خارجیان فروخته شد!

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روابط‌عمومی سازمان نقشه‌برداری کشور، تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۹، کدخبر: ۲۱۶۲، www.ncc.gov.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین