پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۸۸۳۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۷
راضی نگه داشتن ۱۱ عضو شورا که بعضا برخی از آن‌ها با یکدیگر اختلافات عمیق و ریشه‌ای دارند به نحوی که تصدیق یکی، انکار دیگری محسوب می‌شود، سخت‌ترین وظیفه‌ای است که بر دوش شهردار رشت نهاده شده است. وظیفه‌ای انجام نشدنی!

شعار سال: جلسه شورای شهر رشت در حال برگزاری است. جلسه ای که در آن قرار است تاریخ استیضاح شهردار رشت مشخص شود تا حاج محمدی، برای اولین بار، بی مهابا با کابوس تکراری تمام شهرداران رشت روبرو شود. روز سخت استیضاح! 

روزی که چشم ها به آرای اعضای شورا خیره می ماند و البته اتفاقات عجیب و غریبی هم در آن رقم خورده است. اتفاقات دقیقه نودی که توانسته عمر باقیمانده از دوران تصدی یک شهردار را به یک روز تقلیل دهد یا یک شهردار را حداقل تا استیضاح بعدی چند روزی بر سر کار نگه دارد.

در هر حال، آن چه که مشخص است، اینست که ثبات مدیریت در این شهر، معنایی ندارد. راضی نگه داشتن 11 عضو شورا که بعضا برخی از آن ها با یکدیگر اختلافات عمیق و ریشه ای دارند به نحوی که تصدیق یکی، انکار دیگری محسوب می شود، سخت ترین وظیفه ای است که بر دوش شهردار رشت نهاده شده است. وظیفه ای انجام نشدنی!

مخالفان حاج محمدی برای استیضاح او به 8 رای نیاز دارند. به بیان دیگر حاج محمدی با داشتن 4 عضو همراه، از خطر استیضاح رهایی می یابد و در ظاهر امر هم حاج محمدی این 4 رای را دارد. عبدالهی - رسولی - شیرزاد و عاقل منش، 4 عضوی هستند که گویا مخالف برکناری حاج محمدی هستند. اگرچه جمع موافقان حاج محمدی در روزهای اخیر تقلیلی کم سابقه را تجربه کرده اما شهردار رشت هنوز هم حداقل آرای لازم برای ماندگاری را دارد. با این حال تلاش های فراوانی برای اقناع این 4 نفر و کشاندن آن ها به دسته مخالفین، در جریان است. گره زدن بحث استیضاح به انتخاب هیات رییسه شورا و دادن این وعده به موافقان حاج محمدی که در صورت همراهی با مخالفان، کرسی ریاست شورا را به دست خواهند آورد، در همین راستاست. 

با این حال، گرایش یکباره ذاکری از جبهه موافقان حاج محمدی به جمع مخالفانش را نمی توان نظر مثبت او به استیضاح شهردار رشت دانست. شاید ذاکری با این کار درصدد بوده قافیه را بیشتر بر شهردار رشت تنگ کند تا در روزهای سرنوشت ساز آتی با چرخش دوباره به جمع موافقین، حاج محمدی را بیش از پیش نمک گیر خود نماید. در مقابل حاجی پور هم ممکن است همراهی خود با مخالفین حاج محمدی را به نیاز به آرای آنان برای ماندن در کرسی ریاست شورا گره بزند، اگرچه شاید در باطن هم چندان کم میل به برکناری حاج محمدی نباشد! 

مخلص کلام اینکه علیرغم جدی بودن پروسه استیضاح شهردار رشت، بعید است که حاج محمدی از منصب خود کنار برود با این حال، از هم اکنون نام هایی برای جایگزینی او مطرح شده است. افرادی که طرح نامشان در فضای مجازی و محافل سیاسی، ممکن است بی ارتباط با تلاش های کم و بیش آنان برای تصدی بر کرسی شهرداری رشت نباشد!

امیرحسین علوی - عجیب اما واقعی است که مرد سیاست مدار شورای شهر رشت این روزها نیم نگاهی به کرسی شهرداری هم دارد. قاطعیت در کنار قدرت چانه زنی فراوان و توان لابی گری بالا، می تواند علوی را در صورت برکناری حاج محمدی به یکی از محتمل ترین گزینه های تصدی بر شهرداری رشت تبدیل کند. با این حال، سوال اساسی اینجاست که آیا علوی، مطابق با آیین نامه اجرایی انتخاب شهرداران، شرایط لازم را برای تصدی بر کرسی شهرداری رشت دارد؟ آیا سابقه ریاست بر شورا و مدیریت در بخش خصوصی، می تواند برای علوی در صورت انتخابش به عنوان شهردار رشت، سرنوشتی متفاوت با جذب رقم بزند؟! 

سیدمحمد احمدی - اگر حاج محمدی استیضاح شود و شورانشینان روی خوش به احمدی نشان دهند، دریافت حکمش از وزارت کشور تقریبا قطعی است. سال ها سابقه تصدی بر کرسی فرمانداری های شهرستان های مختلف از جمله رشت و جلوسش بر منصب مهم معاونت استانداری گیلان در گذشته ای نه چندان دور، راه را برای صدور حکم او از وزارت کشور هموار خواهد ساخت. با این حال، همه این ها مستلزم اینست که اولا 8 عضو شورا رای به برکناری حاج محمدی دهند و دوما 6 عضو شورا رای به انتخاب احمدی به عنوان شهردار بعدی. البته از این احتمال هم نباید غافل شد که مخالفان حاج محمدی می توانند برای برکناری او از قدرت چانه زنی و ارتباطات احمدی نهایت استفاده را برده اما در بزنگاه انتخاب شهردار رشت، فرد دیگری به غیر از احمدی را بر کرسی شهرداری رشت بنشانند! 

مسعود اسلامی - بعد از ناکامی در تصدی بر کرسی شهرداری و شکست در ورود به مجلس شورای اسلامی، حالا باز هم نامش توسط برخی ها به عنوان یکی از گزینه های تصدی بر کرسی شهرداری رشت به گوش می رسد. با این حال، مدرک تحصیلی غیرمرتبط با امورات شهرداری (اسلامی پزشک است!) می تواند سدی در برابر انتخاب او به عنوان شهردار بعدی رشت باشد. 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خزرآنلاین، تاریخ انتشار: 25 تیر ۱۳۹۹، کدخبر:248413،www.khazaronline.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
0
0
فكر ميكنم ايشون هموني هستن كه به خودشون نامه زده بودن و خودشون هم تاييد كرده بودن ايشون هنوز بركنار نشد؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین