پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۰۶۳۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۰
بعد از صدور رای نهایی ابطال واگذاری غیرقانونی کارخانه قند یاسوج، مردم استان کهگیلویه و بویراحمد امیدوارند تا کارخانه با تعیین مدیر لایق به چرخه تولید برگردد.
شعار سال:کارخانه قند یاسوج به عنوان یکی از صنایع مادر استان کهگیلویه و بویراحمد در سال ۴۶ با دریافت ۱۵ هزار تن چغندر از کشاورزان استان فعالیت خود را آغاز کرد. خرید محصول چغندر قند از کشاورزان امید تازه‌ای برای این قشر زحمت کش ایجاد کرده و موجب شد تا سال به سال زمین‌های بیشتری را به کشت چغندر قند اختصاص دهند. اما این خوشی دوام زیادی نداشت. در سال ۱۳۶۹ به علت کم کاری، توقف تولید، زیانده بودن و بی توجهی به مطالبات چغندرکاران و کارگران، کارخانه تعطیل شد.
 
با شروع مشکلات کارخانه قند، و با وجود مخالفت کارشناسان، تصمیم به واگذاری کارخانه به بخش خصوصی شد.
 
البته بار اول خصوصی سازی منجر به شکست شد ولی برای دوم، دولت به دلیل بدهی بالایی که به بانک ها داشت، سهام و دارایی خود را به بانک تجارت واگذار کرد.
 
 در سال ۹۳ بانک تجارت ۸ میلیارد تومان به عنوان سرمایه در گردش به کارخانه پرداخت کرد، اما سوءمدیریت و عدم رسیدگی به معضلات و مشکلات کارگران ۹ میلیارد ضرر روی دست کارخانه گذاشت و سبب تعطیلی و بیکار شدن ۳۰۰ نفر از کارمندان و کارگران شد.
 
بعدها کارخانه به مدیری بومی واگذار شد تا چرخ تولید بچرخد و دوباره کارخانه احیا شود. این بار با حمایت برخی مسئولان استانی کارخانه به همان قیمت سال ۴۸ به لهراسب باقری واگذار شد.
 
اما وی بعد از نمایان شدن پرونده فسادش در جای دیگری، به سه سال زندان محکوم شد و دوباره چرخ های کارخانه از کار افتاد.
 
ابطال رای کارخانه قند

اخراج کارگران کارخانه قند یاسوج و تعطیلی‌های مکرر کارخانه، باعث ورود دانشجویان دغدغه‌مند و انقلابی استان کهگیلویه و بویراحمد به موضوع شد. به گفته یکی از فعالان دانشجویی، کارخانه قند یاسوج یکی از بدترین نوع واگذاری‌ها و خصوصی‌سازی‌هاست که سرنوشت مبهمی پیدا کرد.
 
وضعیت کارخانه قند یاسوج و فرایند‌های پیچیده و نامعلوم آن ادامه داشت تا اینکه دانشجویان انقلابی استان کهگیلویه و بویراحمد و قرارگاه احمدی روشن بسیج دانشجویی پس از ماه‌ها مطالبه گری، جمع آوری اسناد، نشست با کارگران کارخانه قند و کشاورزان، برگزاری نشست‌های کارشناسی متعدد؛ در نامه‌ای به دادستان استان خواستار ورود به پرونده این کارخانه شدند.
 
بررسی‌های بیشتر دادستان مرکز کهگیلویه و بویراحمد منجر به صدور کیفرخواست برای هفت متهم پرونده کارخانه قند یاسوج و همچنین درخواست استرداد این واحد صنعتی به سهامدار سابق (بانک تجارت) شد.
 

به گفته یکی از فعالان دانشجویی با پیگیری‌های مکرر ، پرونده کارخانه قند یاسوج به جریان افتاد. طی جلساتی با دادستان کیفرخواست مدیر کارخانه قند یاسوج صادر و پرونده به دادگاه عمومی انقلاب ارجاع داده شد.
 
این فعال دانشجویی معتقد است که با ایجاد فضای خبری در استان در تریبون‌های نماز جمعه و فضای مجازی توانستنه اند که مشکلات کارخانه قند یاسوج را به گوش رئیس قوه قضائیه برسانند.
 
البته دانشجویان انقلابی تجمعی هم مقابل دادگسترس استان و جلسه‌ای نیز با رئیس کل دادگستری برگزار کردند که در نهایت ۱۱ شهریور ۹۸ اولین رای پرونده کارخانه قند صادر شد. هر چند که چندی بعد هم رای منجر به ابطال کارخانه قند یاسوج نیز صادر شد، اما مدیرعامل کارخانه درخواست دادگاه تجدید نظر داده است.
 

حالا امید کارگران کارخانه قند یاسوج به رئیس قوه قضائیه است و با ارسال نامه ای به وی، خواستار رسیدگی و شفاف سازی و صدور رای قطعی پرونده مذکور شدند.
 
به گفته فعالان دانشجویی با صدور رای ابطال کارخانه، مردم استان امید دارند که با واگذاری کارخانه به شخص با تجربه، دوباره تولید در استان شکل بگیرد.
 
واگذاری کارخانه به صاحب اصلی

امیدمظلوم، دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان کهگیلویه و بویراحمد در این رابطه می‌گوید: پس از صدور رای نهایی ابطال واگذاری غیرقانونی، کارخانه قند از اختیار سرمایه گذاری قبلی گرفته شد و به مالک اصلی آن بانک تجارت عودت داده شد. هر چند بانک هنوز کارخانه را تحویل نگرفته است.
 
کارخانه قند یاسوج حدود ۴ سال تعطیل شده و حالا چشم و امید تعدادی خانواده برگشت به کار کارخانه و شروع خط تولید است. مردم استان کهگیلویه و بویر انتظار دارند که این کارخانه به سرمایه گذار معتبری واگذار شود تا حق و حقوق کارگران پایمال نشود.
 

شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  خبرگزاری  دانشجو  ،تاریخ انتشار:   6  مرداد 1399،کدخبر:  864288 ،www.snn.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Japan
۰۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
0
0
امیدواریم این بار مدیری روی کار بیاد که دلسوز ایران و ایرانی و قشر کارگر باشه تا چرخ تولید بچرخه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین