شعار سال: این در حالی است که بسیاری از کشورها با اطلاع از ذائقه مصرف کنندگان و عرضه محصولات در بستهبندیهای مرغوب و مشتریپسند، توانستهاند بازارهای جهانی را در اختیار بگیرند. به عقیده کارشناسان، یکی از راههای برونرفت از این چالشها، ایجاد زنجیره ارزش خرماست که در دنیا الگوهای مختلفی برای آن وجود دارد، بهطوریکه کشورهایی مانند تونس، مصر و مراکش با تشکیل حلقه های تولید در زنجیره خرما به موفقیت هایی رسیده اند. در کشور ما نیز با توجه به اینکه خرما از محصولات استراتژیک کشور به شمار میآید، بر ایجاد زنجیره ارزش برای این محصول تأکید بسیاری شده است و به عقیده کارشناسان میتواند تولید و صادرات را تا دو برابر افزایش دهد. درسالهای اخیر نیز انجمن ملی خرما و فعالان این حوزه تلاشهای بسیاری برای ایجاد زنجیره ارزش خرما کردند، اما مشکلات اقتصادی باعث شده تشکیل این زنجیره نیمه تمام بماند.
توسعه خوشه های صنعتی خرمادبیر اجرایی انجمن ملی خرمای ایران با بیان اینکه زنجیره تولید خرما تولید، برداشت، درجهبندی، بستهبندی و در نهایت بازار فروش را دربر میگیرد، گفت: یکی از ویژگیهای خرما این است که مانند محصولات دیگر به صورت فله به فروش نمیرسد، بلکه در بازه زمانی برداشت، سورت و بستهبندی میشود و در بستههای کوچک به دست مصرفکننده میرسد. بههمین دلیل یکی از فعالیتهایی که چند سالی است انجمن خرما روی آن تمرکز دارد، توسعه خوشههای صنعتی خرماست.
مقداد تکلوزاده در گفتوگو با «سبزینه» افزود: خوشههای صنعتی مجموعهای از صنایع و واحدهای صنعتی است که با هدف تولید یک محصول هنگام رقابت با یکدیگر میتوانند همکاری خوبی داشته باشند. از این طریق کیفیت محصول افزایش و قیمت نهایی کاهش مییابد و محصول تولیدشده نیز رقابتی میشود. علاوهبراین، هدف از ایجاد خوشههای صنعتی خرما ارتقای مهارت نیروی انسانی، توسعه باغداری مدرن، افزایش باروری و کیفیت و گذر از باغداری سنتی، افزایش تولید، بهبود بستهبندی و بالابردن حاشیه سود، حفظ جایگاه کنونی و احیای بازارهای داخلی بینالمللی و ایجاد بازارهای جدید، توسعه صنایع فرآوری و ارتقای سطح دانش است.
وی ادامه داد: با ایجاد خوشههای صنعتی تحلیلی از از زنجیره ارزش شکل گرفته است. تحلیل زنجیره بهترین راهکار برای یافتن مشکلات و در نهایت ارزشآفرینی است و میتوان با مقایسه بین واحدهای صنعتی موفق در استانها و کشورهای مختلف به ایرادهای خود پی برد و حتی مزیتهای رقابتی خود را بهدست آورد. در حوزه خرما نیز با توجه به تحلیلهایی که انجام شد، به این نتیجه رسیدیم که چند مشکل اساسی داریم که مهمترین آن بالا بودن قیمت تمامشده نسبتبه کشورهای دیگر است. دلیل آن نیز پایینبودن ضریب نفوذ دانش و مکانیزاسیون است؛ یعنی در کشور ما تولید، بستهبندی و... عموماً بهروش سنتی انجام میشود و همین موضوع باعث شده با وجود اینکه تولید در هکتار ما نسبتبه کشورهای دیگر کم نیست، اما محصول کمتر و با قیمت بالاتر باشد.
تکلوزاده اضافه کرد: لازم است در حلقه اول زنجیره که تولید است، از روشهای مدرن آبیاری، کاشت، مبارزه با آفات، روشهای بیولوژیک، استفاده از دستگاههای بالابر برای هرس و برداشت و... استفاده کنیم؛ روشهایی که عمدتاً ساده، اما پیشرفته هستند و هزینه تولید را کاهش میدهند.
وی اظهار داشت: حلقه دوم عدم تنوع در سورت، بستهبندی، کیفیت و درجهبندی است که کشور ما در این زمینه نتوانسته آنچنان که باید موفق عمل کند، البته چند واحد صنعتی در این حوزه شروع به فعالیت کردهاند، اما عمدتاً بهصورت سنتی انجام میشود. گفتنیاست از یک میلیون و ۲۴۰ هزار تن خرمای تولیدی حدود ۱۰ درصد بهروش جدید و پیشرفته بستهبندی میشود.
دبیر اجرایی انجمن ملی خرمای ایران تصریح کرد: حلقه آخر نیز بازاررسانی و بازارسازی است که که آنطور که باید نتوانستیم ارتباط خوبی با بازارهای خارجی داشته باشیم. در بازارهای داخلی نیز نتوانستیم بازخورد مصرفکنندگان را بگیریم تا از نظرات آنها مطلع شویم.
وی با بیان اینکه ما کشور تونس را بهعنوان بزرگترین صادرکننده خرما در جهان الگوی خود قرار دادیم، گفت: کشور تونس بزرگترین صادرکننده خرما در جهان است که بیش از ۵۰ درصد خرما را به روش ارگانیک تولید میکند و به همین دلیل تقاضای بسیاری برای خرمای تونسی در جهان وجود دارد. اگر به فروشگاههای اروپایی سری بزنید، میتوانید خرمای تونسی را ببینید که بهدلیل بازاریابی مناسب این کشور است.
تکلوزاده ادامه داد: ما نیز طی مقایسه کشور خود با این کشور چند راهکار را در نظر گرفتیم؛ نخست اینکه مدیریت باغها از حالت خردهمالکی خارج شود تا حداقل چند روستا و باغ بتوانند با هم اداره شوند تا هزینه تولید هم کاهش پیدا کند. دوم اینکه بهسمت تولید محصولات ارگانیک برویم تا بتوانیم گواهینامه ارگانیک را دریافت کنیم. سومین موضوع هم تنوع در بسته بندی است که کمکم به فراخور استراتژی بهوجود میآید. درحال حاضر ۲۳۰ واحد بستهبندی در بم، ۱۰۰ واحد بستهبندی در جیرفت و چند واحد در استانهای دیگر مشغول فعالیت هستند که خرما را در شرایط بهداشتی بستهبندی میکنند و در اختیار مصرفکننده قرار میدهند.
لزوم ایجاد صنایع تبدیلیتکلوزاده با تأکید بر لزوم ایجاد صنایع تبدیلی در حوزه تولید خرما افزود: با وجود اینکه بخش اعظم تولید خرما بهصورت تازهخوری مصرف میشود، اما در زمینه سورتینگ، بستهبندی و درجهبندی ضعف بسیاری داریم. در سالهای گذشته سرانه مصرف ۱۳ کیلو بود، اما اکنون میبینیم که به هشتکیلو رسیده است. با وجود اینکه خرمای ایرانی کیفیت بالایی دارد، اما نتوانستیم آنطور که باید آن را به دست مصرفکننده برسانیم. این روزها سلیقه مصرفکنندگان عوض شده است؛ بهویژه جوانان که به تنوع و حتی بستهبندی محصولات اهمیت میدهند؛ بنابراین ضعف در صنایع تبدیلی از جمله حلقههای مفقوده زنجیره تولید خرماست.
دبیر اجرایی انجمن ملی خرمای ایران ادامه داد: البته منظور از صنایع تبدیلی این نیست که خرما به محصول ثانویه تبدیل شود، چراکه مردم خرما را بهصورت تازهخوری میپسندند و در تمام دنیا هم تقاضا برای تازهخوری است. حتی تونس نیز بر درجهبندی و برندسازی تمرکز کرده و توانسته است به چنین موفقیتی دست پیدا کند. ما نیز باید روی ثبت برند، افزایش کیفیت، بستهبندیهای بهداشتی و مشتریپسند و درجهبندی مناسب کار کنیم. اگر هم قرار است سراغ محصولات جدید برویم، باید سراغ شیرینیهای سنتی کشور برویم و بهصورت بهداشتی و با تکنولوژیهای جدید و بسته بندی متنوع آنها را وارد بازار کنیم.
تصمیمات خلق الساعه دولت؛ ضربه ای به تولیدکنندگان استوی با اشاره به لزوم ارائه تسهیلات بانکی و حمایت از کشاورزان و صنایع تولیدی گفت: تولیدکنندگان، صنایع بستهبندی، تجار و دیگر فعالان این حوزه اگر نقدینگی داشته باشند، برنامهریزی بهتری خواهند داشت. این روزها علاوهبر کمبود نقدینگی با مشکل نوسان نرخ دلار هم مواجه هستیم که هزینه تولید، خرید ملزومات و... را بالا برده است. اگر بانک کشاورزی سرمایه در گردش با بهره مناسب را در اختیار تجار، واحدهای فرآوری و تولیدکنندگان قرار دهد و از هرکدام از حلقههای زنجیره حمایت داشته باشد، مشکلات کمتر خواهد شد.
تکلوزاده ادامه داد: یکی دیگر از معضلات بزرگی که وجود دارد، سیاستها و تصمیمات ناگهانی دولت در حوزه تنظیم بازار داخلی بدون نظر کارشناسی است. دولت فقط به فکر تأمین بازار داخلی است و هدفش این است که مصرفکننده داخلی تأمین شود، درصورتیکه صادرات پروسهای یکروزه نیست که دولت با یک بخشنامه آن را متوقف میکند.
وی تصریح کرد: بازاریابی و بازارسازی برای کالای غیرنفتی بیش از ۱۰ سال طول میکشد و اگر نتوانیم مشتری خود را حفظ کنیم، کشورهای بسیاری هستند که بهسرعت جای ما را در بازارهای جهانی خواهند گرفت. امسال با صادرات ۲۴۰ هزار تن خرما حدود ۳۵۰ میلیون دلار برای کشور ارزآوری شده است که در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی رقم خوبی است، اما اگر تصمیمهای دولت بههمین صورت ادامه داشته باشد، قطعاً سالهای آینده صادرات کمتری خواهیم داشت.
۱۶ درصد از بازارهای جهانی خرما را در اختیار داریممسئول کمیته تولید انجمن ملی خرما هم با بیان اینکه استفاده از روشهای سنتی، عدم توجه به مقوله آموزش و ترویج، کمبود صنایع تبدیلی، نوسانات ارزی و عدم فرهنگسازی در نحوه استفاده از خرما از جمله مشکلات زنجیره تولید این محصول است، گفت: خرمای ایرانی کیفیت بسیار بالایی دارد و بعد از پسته از لحاظ استراتژیک بسیار بااهمیت است. ایران با تولید سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن خرما، ۱۶ درصد از بازارهای جهانی را در اختیار دارد که با توجه به کیفیت و ظرفیت تولید این محصول و اینکه رقبای جهانی کمی داریم، اگر بتوان زنجیره تولید را در این محصول بهدرستی ایجاد کرد، تولید و صادرات تا دو برابر افزایش پیدا خواهد کرد.
عنایتالله وکیلیپور در گفتگو با «سبزینه» افزود: برای اینکه بتوانیم ارزشافزوده بیشتری داشته باشیم، استفاده از روشهای نوین از زمان کاشت تا برداشت محصولات، بستهبندی و ایجاد صنایع تبدیلی مرتبط لازم است. سالانه بخشی از خرما بنا به دلایل مختلف تبدیل به ضایعات میشود که میتوان با ایجاد صنایع تبدلی، مانع از هدررفت شد و آن را تبدیل به کالای دیگری کرد. همچنین استفاده از بستهبندی شکیل و فرآوری بهداشتی محصولات علاوهبر افزایش درآمد، باعث اشتغالزایی هم خواهد شد.
وی ادامه داد: یکی از مسائل مهم در بحث زنجیره ارزش، بازاریابی و بازاررسانی محصول است. برای اینکه بازارهای جهانی را در دست بگیریم، باید محصول خود را در بستهبندیهای زیبا و مشتریپسند در نمایشگاههای خارجی عرضه کنیم، اما عدم حمایت دولت از یکسو و تحریمهای ظالمانه از سوی دیگر باعث شده نتوانیم در نمایشگاههای بینالمللی حضور داشته باشیم. حتی بعد از صادرات هم با مشکل انتقال ارز روبهرو هستیم. قوانین ناگهانی و بدون فکر دولت هم که اکثر تولیدکنندگان در بخشهای مختلف را دچار مشکل کرده است؛ برای مثال در ماه رمضان با وجود اینکه انبارها مملو از خرماست، دولت به یکباره برای تنظیم قیمت، صادرات را ممنوع میکند که این ضربه محکمی به تولیدکننده وارد میکند. با این کار صادرکننده ما هم مشتری را از دست میدهد و هم محصول روی دستش میماند و کشور مقصد هم بهدلیل بدقولی، تولیدکننده دیگری را جایگزین میکند.
سود خرما در جیب واسطه هاوکیلیپور اضافه کرد: برای تنظیم بازار داخلی باید دست واسطه ها کوتاه شود، چراکه عامل اصلی افزایش قیمت واسطهها هستند. اگر محصول مستقیم به دست مصرفکننده برسد، قطعاً مردم با قیمت پایینتری میتوانند آن را خریداری کنند. دسترسی دلالان به بازارهای مختلف و همچنین ناتوانی کشاورزان و نخلداران در عرضه محصول به بازارها، این فرصت را برای واسطهها ایجاد کرده که با تبادل محصول بین کشاورز و بازار سود کلانی به جیب بزنند که چند برابر کل دریافتی نخلداران است.
وی با تأکید بر لزوم ریلگذاری دولت برای ایجاد زنجیره ارزش خرما گفت: جلوگیری از بوروکراسی اداری برای صدور مجوز و پروانه صادرات، ارائه تسهیلات کمبهره، تصویب مصوبههایی برای تسهیل صادرات، توجه بیشتر به مقوله دیپلماسی اقتصادی و حضور رایزنهای اقتصادی در وزارت امورخارجه و توجه به مقوله آموزش و ترویج، که انجمن ملی خرما نیز در این زمینه پیشقدم شده و از افراد موفق در حوزه تولید، صادرات، فرآوری و... استفاده کرده، از جمله اقداماتی است که دولت میتواند توسط آن به ایجاد زنجیره ارزش کمک کند.
مسئول کمیته تولید انجمن ملی خرما افزود: یکی دیگر از موضوعاتی که مغفول مانده، فرهنگسازی مصرف خرماست. خرما علاوه بر اینکه در زمره آجیل و خشکبار و حتی نوعی میوه است، یک غذای کامل و حتی دارو نیز بهحساب میآید که باید خواص آن با تبلیغات به مردم گفته شود تا مصرف خرما بین مردم جا بیفتد. همچنین افزایش تولید خرما در حفظ محیطزیست، اشتغالزایی و ارزآوری بسیار تأثیرگذار است.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار: 11 مرداد 1399، کد خبر: 86918، www.sabzineh.org