پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۲۹۸
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۷
بررسی تبعات پیوستن ایران به معاهده FATF، سالگرد فاجعه غم‌بار منا، حاشیه‌های عذرخواهی سعید مرتضوی و تحرکات انتخاباتی احزاب، اهم اخبار سیاسی هفته گذشته‌اند که این گزارش به آن‌ها می‌پردازد.

شعار سال:

در هفته‌ای که گذشته فضای سیاسی کشور شاهد اتفاقات و اخبار جدید و متنوعی بود. بررسی تبعات پیوستن ایران به معاهده FATF، سالگرد فاجعه غمبار منا، حاشیه‌های عذرخواهی سعید مرتضوی و فعالیت‌ها و تحرکات انتخاباتی احزاب، اهم اخبار سیاسی هفته گذشته‌اند که این گزارش به آن‌ها می‌پردازد:

**FATF؛ ظاهری برای مبارزه با پولشویی و باطنی برای خودتحریمی

پیوستن جمهوری اسلامی ایران به معاهدهFATF با امضای وزیر اقتصادبازتاب‌های زیادی در بین کارشناسان سیاسی و اقتصادی داشت.غالب این شخصیت‌ها این معاهده را نوعی خودتحرمی قلمداد می‌کنند

میرکاظمی:مقابله نرم با جمهوری اسلامی به «FATF» رسیده است/اسم برجام 2و3 را نمی‌‌آورند ولی اجرایش می‌کنند

وزیر اسبق نفت بابیان اینکه FATFعلاوه بر خودتحریمی حرکت بر مبنای سناریوی نرم براندازی نظام است، گفت:غربی‌ها متوجه شده‌اند که با فشار و تحریم می‌توانند حلقه‌های دیگری در ایران دنبال کنند و این سناریو به برجام ختم نشد. درست است که اسم برجام 2 و 3 نمی‌آورند ولی عملاً اجرا می‌کنند.

وزیر اسبق نفت بابیان اینکه اطلاعات غلطی است که برخی از آقایان می‌گویند ما اصلاً توان نظامی برای چه داشته باشیم، گفت: کشورهایی را که سهم بالایی از بودجه‌شان را به مسائل دفاعی گذاشته‌اند مثال می‌زنند و می‌گویند این‌ها سیستم دفاعی ندارند.

*کوهکن: ایرادات قراردادهای نفتی حل نشده «FATF» را آوردند/ مجلس به دولت اجازه خروج از چارچوب مصوبات برجام را نخواهد داد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه هنوز ایرادات قراردادهای نفتی حل نشده «FATF» را آوردند، گفت: FATF زمانی قابل قبول است که با هیچ‌یک از چارچوب‌های قانون اساسی، مبانی نظام و مصوبات مجلس در تعارض نباشد.

امین صبحی: امان‌نامه از کدخدا، قرارداد وادادگی از ما

روزنامه‌نگار و و فعال رسانه‌ای طی یادداشتی نوشت:معاهده «FATF» که دولت روحانی به استقبال آن رفته است درواقع مترصد دستیابی به لایه‌های پنهان فعالیت‌های بانکی ایران و تکمیل کردن اطلاعات خود در حوزه‌های مختلف است تا از این رهگذر بتواند به برخی از اهداف دیگر خود نیز دست یابد...

محمدنبی حبیبی:چرا پذیرش «FATF» محرمانه بوده است؟

دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی با بیان اینکه در معاهده «FATF» همچنان ابهامات وجود دارد گفت: متأسفانه دولت گامی برای روشنگری برنداشته است و حرف‌های مسئولان دولتی در این باره ابهامات را رفع نکرده است.

حجت‌الله عبدالملکی:التزام به عدم اقدامات تامین مالی تروریسم با تعریف گروه FATF مستلزم خود تحریمی است

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به خطرات امنیتی رعایت توصیه‌های FATF گفت:التزام به عدم اقدامات تامین مالی تروریسم، با تعریف گروه FATF مستلزم خود تحریمی است و بانک‌های کشور باید نهادهای نظامی و امنیتی را تحریم کنند که البته نهادهای نظارتی کشور اجازه چنین کاری نخواهند داد چراکه خود تحریمی منجر به مرگ انقلاب اسلامی می‌شود.

وی افزود: این مساله دریچه‌ای برای سرک‌کشی در برنامه‌های اطلاعاتی و امنیتی ایران برای غربی‌ها فراهم می‌کند.

عزت‌الله یوسفیان ملا:تعریف تروریسم از نگاه ایران و FATF بسیار متفاوت است/دولت باید معاهده FATF را به مجلس بیاورد

نماینده مجلس با اشاره به تفاوت تعریف تروریسم از نگاه ایران و FATF گفت: اگر مجلس احساس کند که قرارداد FATF امنیت و عزت کشور را زیر سؤال خواهد برد با آن مبارزه می‌کند و دولت باید ابتدا این معاهده را در مجلس مطرح و تصویب کند.

وی افزود:تعریف تروریسم از نگاه ایران و FATF بسیار متفاوت است و اگر قرار باشد سازمان‌های انقلابی همچون حماس، حزب‌الله و نیروی قدس در زمره سازمان‌های تروریستی قرار گیرند، قطعاً مجلس با قاطعیت با آن برخورد می‌کند.

قاسم جعفری:FATFیکی از بازوهای اجرایی دولت آمریکاست

نماینده سابق مجلس گفت: یکی از مشکلات دولت این است که همه قراردادهای آنها مبهم و محرمانه است و مردم نمی‌دانند چه اتفاقی افتاده است، درحالی که دولت باید درباره این قرارداد با نمایندگان گفت‌و‌گو کند تا بتوانند درست تصمیم بگیرند.

وی ادامه داد: معاهده بین‌المللی FATFیکی از بازوهای اجرایی سازمان ملل و در راس آن دولت آمریکاست.

قدیری ابیانه:«FATF» در مسیر تعامل با آمریکا است

کارشناس مسائل بین‌الملل با تأکید بر اینکه قرارداد «FATF» باید در مجلس مطرح شود گفت: برخی دولتمردان اعلام کرده بودند که تعامل با آمریکا از حقوق هسته‌ای ایران مهم‌تر است و امضای «FATF» نیز در مسیر تعامل با آمریکاست.

پرویز داودی:با قرارداد «FATF» بالاترین مقامات کشور وارد لیست سیاه می‌شوند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه معاهده «FATF» بدتر از کاپیتولاسیون است گفت:این معاهده به دنبال فهمیدن چرخه مالی نهادهای حساس جمهوری اسلامی است تا از طریق آن برای دولت‌های غربی اعمال نفوذ و جاسوسی کند.

وی افزود:این مجموعه، نهادهای انقلابی همچون سپاه قدس، سازمان بسیج مستضعفین، سپاه پاسداران و حزب‌الله لبنان و حماس را در لیست تروریستی قرار داده و به دنبال فهمیدن چرخه مالی آن‌هاست؛ لذا «FATF» یک بهانه برای اعمال جاسوسی است که ازاین‌رو از کاپیتولاسیون بسیار بدتر است.

مجتبی زارعی: «FATF» و تئوری «انحلال نیروی نظامی» دو پیوست امنیتی فرهنگی برجام است

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: «FATF» و تئوری جدید آقای هاشمی اولاً نفوذ و رخنه‌ی دشمن در امنیت ملی است، ثانیاً آشوب­‌زا کردن امور اجتماعی انتخابات آینده و ایجاد شکاف‌­ها و گسل‌­های نو پدید در ملت است و ثالثاً فرار از پیمان­‌ها و وعده‌­های ملی دولت در رفع مشکلات مردم و ناشی از کف دادن سرمایه اجتماعی محسوب می‌شود.

**منا؛زخمی که التیام یافتنی نیست

عیدقربان امسال با عید قربان‌های سال‌های پیش تفاوتی ویژه داشت.امسال اولین سالگرد فاجعه جان‌کاه منا بود؛ روزی که بیش از 7000مسلمان شیعه وسنی و قریب به 500 ایرانی در صحرای منا مظلومانه به شهادت رسیدند.کارشناسان و شخصیت‌های سیاسی و بین‌المللی در این روز ضمن اشاره بر اهمیت پرداختن به این فاجعه بر تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای پیگیری فاجعه منا تاکید کردند.

*جامعه روحانیت مبارز:نه اندوه مرداد سال 66 را از یاد می‌بریم و نه زخم فاجعه منای سال 94 التیام می‌یابد/ خشم ملت نسبت به آل‌سعود لعین روشن است

در بیانیه جامعه روحانیت مبارز در سالروز فاجعه منا تاکید شده است: ملت ایران نه اندوه مرداد سال 66 را از یاد می‌برد و نه زخم فاجعه منای سال 94 التیام می‌یابد و خشم ملت نسبت به آل‌سعود همیشه روشن است.

سعید قاسمی:دولت بگوید چه فشارهایی به آل‌سعود آورده/ از مبارزه با شجره خبیثه نمی‌گذریم

فرمانده دوران دفاع مقدس با تأکید براینکه اگر فرمایشات رهبری نبود سعودی یک پیکر هم پس از فاجعه منا به ایران نمی‌داد گفت: ما از مبارزه با شجره خبیثه دست برنمی داریم.

بیانیه جامعه مدرسین:آل‌سعود بداند اماکن مقدسه از سیطره شیاطین وهابی خارج خواهد شد/ لزوم تشکیل گروه حقیقت‌یاب بین‌المللی اسلامی

در بیانیه جامعه مدرسین تاکید شده است: ضروری است یک گروه حقیقت‌یاب بین‌المللی اسلامی با حضور نمایندگان کشور‌هایی که حجاج خود را در این حادثه از دست داده‌اند تشکیل شود و همچنین مقصران این فاجعه مورد تعقیب قضایی قرار گیرند.

سید احمدخاتمی:حکام عربستان نه متهم که جنایتکار خط مقدم فاجعه منا هستند

خطیب نمازعید قربان با تأکید بر اینکه آ‌ل‌سعود جنایتکار خط مقدم فاجعه منا هستند، تأکید کرد: حکام آل‌سعود لیاقت اداره حرمین شریفین را ندارند و باید هیأتی از نخبگان جهان اسلام اداره حرمین شریفین یا مناسک حج را بر عهده گیرند.

فومنی:وزارت امور خارجه در حادثه منا جواب دندان‌شکنی به آل‌سعود نداد

دبیرکل حزب مردمی اصلاحات گفت: دولت جمهوری اسلامی باید تمام روابط دیپلماتیک خود را با این کشور قطع و شدیدترین برخوردها را صورت دهد.

وی افزود: آل سعود مجموعه‌ای از تفکرات شیطانی است که از طریق آمریکا و رژیم صهیونیستی اداره می‌شود و دولت باید با این قضایا به شدت برخورد کند و از مصامحه بودن کار بگذرد.

قنادباشی:ساختار پوسیده و بی‌لیاقتی رژیم سعودی دو عامل جان باختن 90هزار حاجی طی 14سال گذشته است

کارشناس مسائل غرب آسیا با تاکید بر اینکه تشکیل کمیته حقیقت‌یاب کمک می‌کند که آل‌سعود نتواند بر حادثه منا سرپوش بگذارد، گفت:ساختار پوسیده و بی‌لیاقتی رژیم سعودی دو عامل جان باختن 90هزار حاجی طی 14سال گذشته است.

هانی‌زاده:مشارکت رژیم صهیونیستی برای اداره حج بزرگترین فاجعه تاریخ حج است

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه بزرگ‌ترین فاجعه تاریخ حج کمک گرفتن عربستان از رژیم صهیونیستی برای اداره حج است، گفت:فاجعه منا باید باعث تعریف ساز و کار جدیدی از سوی کشورهای اسلامی برای اداره حج شود.

آیت‌الله کعبی:آل‌سعود با آمریکا و اسرائیل در ارتباط است و لیاقت اداره کارگزاری حج را ندارد

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه اداره مکه و مدینه باید به یک مجمع عالی مربوط به جهان اسلام واگذار شود، گفت:رژیم آل‌سعود که با آمریکا و اسرائیل در ارتباط است، لیاقت اداره کارگزاری حج را ندارد.

**تلاش حامیان فتنه برای تبرئه، با دستاویز قراردادن یک عذرخواهی

*عذرخواهی سعید مرتضوی از اتفاقاتی که در سال 88 در بازداشتگاه کهریزک افتاده است، محملی شد تا حامیان فتنه 88 برای تبرئه خود از این فاجعه و ظلم بزرگ در حق انقلاب و ملت ایران،از این مسئله سوء استفاده کنند. در پاسخ به این فضاسازی رسانه‌ای خانواده دو تن از شهدای راستین فتنه، در گفت‌وگوهای جداگانه‌ای خواستار محاکمه سران فتنه88 شدند.

*مادر شهید غلام‌کبیری:خون فرزندم به گردن موسوی، کروبی و خاتمی است/ عذرخواهی سران فتنه هم جای جوان شهیدم را نمی‌گیرد

مادر شهید حسین غلام‌کبیری با بیان اینکه سران فتنه باید به اشتباهات خود اعتراف کنند، تاکید کرد: ما هرگز از سران فتنه نمی‌گذریم و از حق خود در قبال فتنه‌گران کوتاه نمی‌آییم.

زینعلی اظهار داشت: عذرخواهی سران فتنه جای جوان شهیدم را نمی‌گیرد چرا که پسر من تنها 18 سال داشت و تازه در دانشگاه قبول شده بود و جان من با فرزندم یکی بود اما او راهش را دوست داشت و عاشق شهادت بود.

*خانواده شهید ذوالعلی:ما هرگز «موسوی» و «کروبی» را نمی‌بخشیم/ اگر سران فتنه نبودند آتش کهریزک هم روشن نمی‌شد

پدر و برادر شهید ذوالعلی با اشاره به اقدامات فتنه‌گرانه خاتمی در سال 88 تاکید کردند: فتنه‌گران وقیح شده‌اند و ادعا می‌کنند که سران فتنه باید از حصر دربیایند و به قدرت بازگردند درحالی که آنها مدیون مردم‌اند و ما آنها را نخواهیم بخشید.

برادر شهید ذوالعلی ادامه داد: آقایانی که امروز طلبکار شده‌اند و تازه می‌گویند ما نمی‌بخشیم به این سوال پاسخ دهند که چه کسی اول آتش فتنه را روشن کرد، اگر آتش فتنه روشن نمی‌شد کسی هم به کهریزک نمی‌رفت و غائله کهریزک هم در کار نبود، تا زمانی که فتنه‌گران هتاکی نکرده بودند بسیج با آنها برخورد نداشت اما پس از پاره کردن عکس امام و راه‌انداختن غائله در عاشورای 88، خون بسیجی و غیر بسیجی به جوش آمد.

**گام به گام تا انتخابات 96

این هفته نیز با نزدیک شدن به انتخابات 96هم اصولگرایان و هم اصلاح‌طلبان تحرکات و اظهارنظرهایی در این خصوص داشتند.

*آیت‌الله موحدی‌کرمانی مسئول کمیته انتخابات جامعه روحانیت مبارز شد

در جلسه شورای مرکزی جامعه روحانیت، آیت‌الله موحدی‌کرمانی به عنوان مسئول کمیته انتخابات این تشکل انتخاب شد.

نایب رئیس جبهه اصلاح‌طلبان:ناطق نوری گفت که در یافتن گزینه‌های غیر از روحانی هم فعال باشید/ نامزدی تنهای روحانی، ریسک است

نایب رئیس جبهه اصلاح‌طلبان با اعلام این خبر که جبهه متبوعش به همراه جبهه اعتدالگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری با ناطق نوری جلسه انتخاباتی برگزار کرده است، گفت: کاندیداتوری تنهای روحانی ریسک است بنابراین باید از دیگر افراد خوش فکر با منش اصلاح‌طلبی و اعتدالی هم برای نامزدی در انتخابات دعوت کرد.

*محسن رهامی رئیس کمیته انتخابات احزاب اصلاح‌طلب شد

مسئول دبیرخانه کمیته انتخابات اصلاح‌طلبان ضمن اعلام خبر ریاست حجت‌الاسلام رهامی بر کمیته انتخابات احزاب اصلاح‌طلب گفت: فعالیت‌های اصلاح‌طلبان در قالب شورای هماهنگی جبهه اصلاحات که احزاب اصلاح‌طلب در آن عضویت دارند صورت می‌پذیرد.

*صادق محصولی:مجمع عمومی جبهه پایداری مهرماه برگزار می‌شود/ دیدار با آیت‌الله موحدی‌کرمانی

قائم مقام جبهه پایداری انقلاب اسلامی از برگزاری جلسه مشترک با آیت‌الله موحدی‌کرمانی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز خبر داد و گفت: مجمع عمومی جبهه پایداری نیز مهر ماه برگزار خواهد شد.

*احمدحکیمی‌پور:حزب حاما از روحانی حمایت «مشروط» می‌کند/زیر بلیت هیچ شخصی نمی‌رویم

دبیرکل حزب اراده ملت ایران با تاکید بر اینکه حزب متبوعش از روحانی در دوازدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری حمایت مشروط خواهد کرد، گفت: زیر بلیت هیچ شخصی نمی‌رویم.

میرزابابا مطهری‌‌نژاد:ورود حزب مردم‌سالاری به مباحث انتخابات 96 در همایش مهرماه

عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری گفت: حزب مردم‌سالاری در نشست سراسری شورای مرکزی خود به صورت رسمی به انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراها ورود می‌کند

*شیخیانی: آقای روحانی! نه به آن شوری شور، نه به این بی‌نمکی/فصل پوست اندازی کابینه دقیقا چه زمانی است؟

دبیرکل حزب مردم با بیان اینکه 70 درصد مجموعه قوه مجریه اصلاً مشی روحانی را قبول ندارند، گفت: روحانی کی می‌خواهد دست به تغییر بزند.

*حسینی:حزب اسلامی کار بر ابقا روحانی تاکید دارد/برای انتخابات شوراها با اصلاح‌طلبان هماهنگ خواهیم بود

عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار گفت: نظر اکثریت اعضا حزب اسلامی کار درباره دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ابقای حسن روحانی است.


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار 27 شهریور 1395، کد مطلب:  13950625000943 : www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین