پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۳۴۶
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان سکان‌دار جمهوری اسلامی ایران در ابتدای هر سال با عناوینی راهبردی، راه را برای مسئولان و مدیران اجرایی ترسیم می نمایند تا با سرمشق قرار دادن این رهنمودها برای هرچه بهتر شدن اوضاع درونی کشور قدم بردارند. یکی از این مسائلی که ایشان سالهاست در سخنرانی های متعدد خویش بر اجرای درست و اصولی آن در کشور تاکید نموده اند موضوع « اقتصاد مقاومتی » است.

شعارسال: رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان سکان‌دار جمهوری اسلامی ایران در ابتدای هر سال با عناوینی راهبردی، راه را برای مسئولان و مدیران اجرایی ترسیم می نمایند تا با سرمشق قرار دادن این رهنمودها برای هرچه بهتر شدن اوضاع درونی کشور قدم بردارند. یکی از این مسائلی که ایشان سالهاست در سخنرانی های متعدد خویش بر اجرای درست و اصولی آن در کشور تاکید نموده اند موضوع « اقتصاد مقاومتی » است.

معظم‌له چندین سال است که دائما بر مساله اقتصاد تاکیدات فراوانی می کنند و همیشه حرف از اقتصاد مقاومتی می زنند. اما آنچه دیده می‌شود این است که برخی مسئولین ما نسبت به این مساله بی‌تفاوت بوده و نتوانستند وظایف خود را به خوبی انجام داده و دغدغه‌های ایشان را برآورده سازند و ایشان باز هم امسال را بر اساس اقتصاد مقاومتی نامگذاری کردند.

رهبر انقلاب برای سال 95 «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» را به عنوان سیاستی تبیین کردند که مسئولین بایستی بدون هیچ درنگی اعمال بسیاری را با همت استوار جامه عمل بپوشانند.

با توجه به گذشت حدود دو ماه و نیم از سال، در ابتدای هفته جاری در گزارشی با عنوان « چرا سیاست های کلان نظام در شمال کشور اجرایی نمی شود؟» به وضعیت اجرای ضعیف اقتصاد مقاومتی در استان مازندران پرداختیم. متاسفانه آنچه ما امروز شاهدش هستیم عدم اجرای اقتصاد مقاومتی در استان مازندران است که تنها در حد شعار و سخنرانی توسط بسیاری از مسئولین مازندران مشاهده می شود و از ارائه برنامه عملی در این رابطه خبری نیست. اکنون که بیش از سه سال از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید می گذرد متاسفانه در شمال کشور از جمله استان مازندران نه سندی در باره چگونگی اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی متناسب با نیازهای استان تدوین شده است و نه شاهد "اقدام و عمل" مسئولان و متولیان امر برای بهبود شرایط و حرکت در این مسیر سخت مشاهده می کنیم.

بالا بودن نرخ بیکاری، عدم رونق اقتصادی، تعطلیلی بنگاههای اقتصادی و کارخانجات، تورم و معضلاتی مانند طلاق و اعتیاد به همراه کاهش نرخ رونق اقتصادی که به صورت مکتوب و مدون از طریق سازمان های معتبر دولتی ارائه و منتشر شده اند خود به تنهایی گواه اجرا نشدن یا ناقص اجرا شدن سیاست های اقتصاد مقاومتی در استان مازندران هستند.

با دیدن شرایط فعلی این سوال در ذهن ایجاد می شود که آیا ما توانستیم آن چیزی را که مد نظر رهبری است پیاده سازی کنیم؟ :" اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که در شرایط فشار، در شرایط تحریم، در شرایط دشمنی ها و خصومت های شدید می تواند تضمین کننده ی رشد و شکوفائی یک کشور باشد." کدام نمونه و گزینه را در شمال کشور و استان مازندران سراغ داریم که به چنان درجه ای از بالندگی رسیده باشد که متضمن رشد اقتصادی در استان و کشور بوده است؟

در بخش کشاورزی که با معضلات بزرگی روبرو هستیم . در حالی که قرار بود شمال و مازندران قطب کشاورزی ایران باشند امروز با هجوم دلالان و بر هم خوردن تعادل بازار به همراه واردات بی رویه و بعضا احتکار برخی از اقلام کشاورزی با شرایط دردناکی مواجه ایم که کشاورزی استان را هر روز بیشتر به سمت تخریب و نابودی پیش می برد. در بخش صنعت نیز که اعلام شده حدود 60 درصد صنعت استان تعطیل است و اوضاع آنقدر بغرنج و ملال آور است که صحبتی نکنیم بهتر است. در سایر بخش های اقتصادی نیز وضع بهتری وجود ندارد.

پس از درج گزارشی در  خصوص بی برنامگی در اجرای اقتصاد مقاومتی در استان مازندران، بعضی مسئولین و دوستان این گزارش را نادرست و ما را متهم به تضعیف استانداری مازندران نمودند. ولی چند روزی از انتشار این گزارش نگذشته که رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران گزارش ما را تایید کرده و در جلسه منطقه‌ای ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مازندران که روز سه شنبه در قائم‌شهر برگزار شد اعلام کرد:« مدیران مازندرانی اقدام و عمل را آغاز نکرده اند» . این اظهارات که تایید گزارش چند روز پیش وارش نیوز در خصوص عدم اجرای اقتصاد مقاومتی در مازندران می باشد در حالی است که حدود دو ماه و نیم از تبیین شعار سالجاری از سوی مقام معظم رهبری می گذرد و اقرار رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران در خصوص عدم شروع به اقدام و عمل مسئولین در خصوص اقتصاد مقاومتی مایه تاسف است.

در این جلسه رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران گفت: با وجود اینکه اهداف دستگاه های اجرایی مشخص شده است ولی ساز و کارها برای رسیدن به اهداف تعریف نشده و مدیران نیز اقدام و عمل را از خود شروع نمی‌کنند و به دنبال ایده‌های دیگران هستند . وی شاه کلید اقتصاد مقاومتی را شروع از خود و تعیین اختیارات عنوان کرد و افزود: مدیران خودشان باید عالم و عامل باشند و با شروع بی‌قید و شرط و اعمال مدیریت خلاقانه در جهت توسعه پایدار حرکت کنند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران با بیان اینکه 85 درصد بودجه کشور صرف حقوق، مزایا و هزینه‌های جاری می‌شود، گفت: اعتبارات و تسهیلات بانکی به اندازه پروژه‌های تعریف شده نداریم و تنها 15 درصد بودجه کشور به عمران و آبادانی اختصاص دارد.

وی سهم استان مازندران را از بودجه کشور 4.13 درصد اعلام کرد و افزود: این سهم‌بری با احتساب فروش نفت شامل بودجه مازندران است. پارسا خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی اگر صددرصد بودجه مصوب هم به استان تخصیص یابد بیشتر از 10 سال برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام وقت نیاز است.

وی افزایش درآمد، کاهش هزینه، خرید محصولات داخلی، قرض کردن و چاپ اوراق مشارکت را از جمله راهکارهای خروج از رکود اقتصادی در سطوح مختلف عنوان کرد و گفت: یکی از روش‌های اقتصادی چاپ پول بدون پشتوانه است که دولت تدبیر و امید با همه تنگناهای اقتصادی، هرگز تن به این کار نداده است.

وی در بحث کم بودن حدود اختیارت مدیران شهرستانی تصریح کرد: به خاطر نبود اختیارات باید مدیران شهرستانی مدام با مرکز استان مکاتبه کنند و جلسات مداوم نفس مدیران را گرفته است.

پارسا افزود: مدیران، مجموعه اختیارات درخواستی خود را به فرماندار شهرستان ارائه دهند تا بحث تفویض اختیارات مدیران شهرستانی در دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران با اشاره به ضعف مدیریت و عدم هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی و تفاوت بین ارزشیابی‌ها و پرونده تخلفات اداری تاکید کرد: برای جلوگیری از تخلفات باید دو قانون اجرایی شود، نخست اینکه فرد جرات تخلف نداشته باشد و درصورت تخلف باید بالاترین هزینه ممکن را بابت خسارت تخلف بپردازد تا راه ادامه تخلف برای همیشه بسته شود.

این مسئول ادامه داد: وقتی احتمال کشف و برخورد با جرم پایین باشد و به تبع آن هزینه خسارت ناشی از تخلف نیز بالا نباشد افراد بر قوانین نوشته شده مسلط می‌شوند و عمل خلاف آنان جزیی از فرهنگ یک جامعه می‌شود.

پارسا با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی بدون مدیر جهادی ممکن نیست، تصریح کرد: مدیر جهادی، مدیر فوق فعال، خلاق، عاقل و عامل است که عاشق سرزمین خود بوده و دنبال خلق ایده‌های جدید در فضای متفاوت برای ایجاد و ادامه توسعه پایدار است.

وی با اشاره به حجم بالای ناکارآمدی‌ها و ناهماهنگی‌ها در بخش دولتی خاطرنشان کرد: برای شروع بی قید و شرط،نقطه آغازین فراوانی وجود دارد و برای تحقق آن باید ید واحده شویم و با شروع از خود به صورت یکپارچه مسائل استان را کاملا موشکافانه دیده و اجرایی کنیم.

وی با تاکید بر اولویت‌ پروژه‌های نیمه تمام تصریح کرد: در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی 57 محور تعیین و تبیین شد و به دستگاه‌های اجرایی شهرستان‌ها نیز ابلاغ می‌شود و هر مدیری که در راستای اهداف ستاد عمل نکند در واقع خلاف جریان عمومی استان در حال حرکت است.

به هر حال آنچه مسلم است دولت ناتوان بالطبع مسئولان و مدیران ناتوان تحویل مردم می دهد و مسئولیت ضعف و کوتاهی مدیران رده پایین تر نیز برعهده مسئولینی است که آنها را برگزیده اند یا بر آنها نظارت و مدیریت دارند. اقرار صریح رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران در «عدم شروع اقدام و عمل توسط مدیران مازندران» نشانه دیگری بر ضعف مدیران رده بالای استان مازندران است و اگر دولت به طور اساسی در برنامه ها و همچنین به کارگیری مدیرانی که بر سر کار آورده است تجدید نظر جدی نکند و اقتصاد مقاومتی را سرلوحه برنامه هایش قرار ندهد شاهد هیچگونه موفقیتی در رشد و توسعه استان مازندران نخواهیم بود و از منظر سیاسی نیز قطعا قافیه را به رقبا خواهد باخت و باید منتظر باشد تا کسانی که مترصد چنین روزی بودند برصندلی های سعد آباد و پاستور جلوس نمایند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی وارش نیوز، تاریخ انتشار: 12خرداد1395، کدخبر: 33433: www.vareshnews.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین