پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۳۹۲۱
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۶
امسال نسبت به پارسال ۳۰ درصد کود بیشتری در میان کشاورزان توزیع شده است. ملازاده عضو هیئت مدیره شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با بیان این خبر درباره علل روانی افزایش قیمت کود در بازار توضیح داد.

شعارسال:  شمس الله ملازاده با بیان اینکه نسبت به سال ۹۸،  ۳۰ درصد کود اوره بیشتری بین کشاورزان توزیع شده است،‌ اظهار کرد: جو روانی باعث رشد قیمت کود کشاورزی شد اما نرخ دولتی آن همچنان ۵۲ هزار تومان است. عضو هیئت مدیره شرکت خدمات حمایتی کشاورزی درادامه افزود: هیچ کمبود کود در کشور نداریم و کود ازته تا مرداد ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ نزدیک به ۳۰ درصد بیشتر بین کشاورزان توزیع شده است. به اندازه نیازی که برای زمین‌های کشاورزی دارند نمی توانند کود ازخدمات کشاورزی بگیرند و مجبورهستند از بازار آزاد تا ۴ برابر قیمت خریداری کنند.

وی در مورد گرانی قیمت کود در بازار آزاد گفت: متاسفانه جو روانی باعث افزایش قیمت می‌شود این تنها در بازار کود  نیست بلکه درسایر بخش‌‌های بازار هم چنین اتفاقی می افتد، مردم و کشاورزان فکر می‌کنند که قیمت ها افزایش می‌یابد و خرید بیشتری می‌کنند. ملازاده پیرومطلب خرید کشاورزان عنوان کرد: بخشی ازکشاورزان کودبیشتری خریداری کردند وهمین باعث شد که قیمت کود دربازار آزاد افزایش یابد در حقیقت این قیمت‌های فضایی که مطرح می‌کنند نتیجه دست به دست شدن کودبین کشاورزان است. قیمت هایی که در بازار و بین کشاورزان دست به دست می‌شود ملاک نیست و این قیمت‌ها در حقیقت تورم انتظاری است که شکل گرفته است.

عضو هیئت مدیره شرکت خدمات حمایتی کشاورزی قیمت کود یک کیسه اوره را ۵۲ هزار تومان عنوان کرد که به اندازه ای که کشاورزان مصرف می‌کنند بین آنها توزیع شده است. وی در بخشی از صحبت‌های خود به پایین بودن مصرف کود کشاورزی بین کشاورزان اشاره کرد و گفت: درحالی که نیاز کشاورزان کشور به کودازته ۲٫۷ میلیون تن است اما میزان مصوب دولتی اختصاص ۲٫۲ میلیون تن بود که به تازگی ۲٫۴ میلیون تن هم به آن اضافه شده است. وی در پاسخ به اینکه این میزان حدود ۳۰۰ هزار تن کمتر از نیاز واقعی کشاورزان است، گفت: البته کشاورزان همین میزان مصرف می‌کنند و بخشی ازنیاز ازته هم درقالب کودهای نیترات آمونیم به کشاورزان جبران می‌شود. عضوهیئت مدیره شرکت خدمات حمایتی کشاورزی میزان مصرف کودفسفاته را  ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزارتن و نیاز کشور را یک میلیون تن مصرف کودهای پتاسه را ۲۲۰ هزارتن و نیاز کشاورزان را ۴۰۰ هزارتن  عنوان کرد.

*** افزایش  تولید محصول

 به گزارش خبرگزاری صنایع، عضو هیئت مدیره شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با اشاره به مصرف کود کشاورزی، بیان کرد: مصرف کودکشاورزی درکشورهمچنان با استانداردهای موجود فاصله دارد و هنوز کشاورزان کمتر از نیاز خاک کوداستفاده می‌کنند. میانگین مصرف کودکشاورزی درکشور ۱۷۶ کیلوگرم در هکتار در جهان ۲۹۰ کیلوگرم و در کشورهای توسعه یافته ۵۲۰ کیلوگرم است. مصرف یک کیلوگرم کودکشاورزی تولید محصول را تا ۱۰ کیلوگرم افزایش می‌دهد و اگر به اندازه مصرف شود هیچ باقیمانده مواد شیمایی در محصول ایجاد نخواهد کرد. میانگین مصرف‌کود در کشور بسیار پایین است و برای افزایش محصول باید حداقل به استانداردهای جهانی نزدیک شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری صنایع ،  به تاریخ  21 مرداد  ١٣٩٩،  کد خبر:202312   sanayepress.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین