پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۴۵۲
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۸
با وجود افتتاح رسمی فرودگاه کلاله و صرف‌ هزینه‌های میلیاردی، مردم شرق استان گلستان منتظر تحقق وعده مسوولان برای راه‌اندازی پرواز در این فرودگاه هستند.
شعارسال: با وجود افتتاح رسمی فرودگاه کلاله و صرف‌ هزینه‌های میلیاردی و همچنین برقراری دو پرواز ATRدر هفته برای این فرودگاه، به علت عدم توجیه اقتصادی و مشکل کمبود مسافر اکنون این فرودگاه با تعطیلی مواجه شده است که تداوم این روند، به هیچ وجه به صلاح نیست.

فاصله شهرهای شرق استان گلستان با شهرستان گرگان که دارای فرودگاه است حدود 300 کیلومتر می‌رسد، بدین منظور به علت این بُعد مسافت برقراری پرواز در شرق استان به آرزوی دیرینه برای مردم این مناطق تبدیل شده است.

این در حالی است که تمام زیرساخت‌ها برای پرواز امن و ایمن در فرودگاه شهرستان کلاله فراهم شده و از لحاظ تکمیل زیرساختی تمام اقدامات لازم برای پرواز صورت گرفته است.

اکنون این فرودگاه با طول باند 2 هزار و 260 متر و عرض 45 متر و دارا بودن تمام بخش‌های فرودگاه شامل برج مراقبت، ایکس‌ری، گیت‌وی، تسمه نقاله کانتر پذیرش مسافر، سالن انتظار، تکنیکال بلاک، باند اپرون و تاکسی‌وی، آشیانه هواپیما، ترمینال و ساختمان نیروی‌های نظامی انتظامی و امنیتی، تکمیل، تجهیز و عملیاتی شده است و قابلیت پذیرش هواپیماهای فوکر 100، 50، 140 را دارد ولی بلااستفاده در مأموریت اصلی خود یعنی پرواز است.

این فرودگاه 315 هکتار زمین مرغوب دارد متأسفانه در این فرودگاه مردم شاهد هستند که به جای توجه به پرواز هواپیما به بحث زراعت کشاورزی در زمین‌های این فرودگاه پرداخته میشود.

خبرگزاری فارس برای بررسی این موضوع نقطه نظرات الله‌نظر مرتضویان رئیس شورای شهر شهرستان کلاله، شهرام کوسهغراوی نماینده مردم کلاله در مجلس شورای اسلامی و همچنین نصرت برزگر فرماندار این شهرستان به منظور توسعه شهری و بحث راهاندازی مجدد فرودگاه شهرستان کلاله تهیه کرده است که توجه مخاطبان را به آن جلب می‌کنیم.

* کوسهغراوی: راهاندازی فرودگاه شهرستان کلاله در جذب گردشگر بسیار موثر است

نماینده مردم شهرستان کلاله در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر فرودگاه شهرستان کلاله راه‌اندازی شود در جذب گردشگر و توسعه گردشگری بسیار حائز اهمیت است.

شهرام کوسهغراوی با بیان اینکه نماینده مجلس به معنای نماینده کل ایران است، اظهار کرد: نماینده مجلس باید به مشکلات استان و همچنین شهرستان بیاندیشد و ما همچنان در کنار مردم شهرستان کلاله خواهیم بود و برای راهاندازی فرودگاه این شهرستان از هیچ کمکی دریغ نخواهیم کرد.

* مرتضویان: فرودگاه شهرستان کلاله سالانه حدود یک میلیارد تومان در خزانه دولت واریز میکند

رئیس شورای شهر شهرستان کلاله راهاندازی فرودگاه شهرستان کلاله را یکی از اولویتهای مهم برای توسعه شهری دانست و افزود: از سال 1373 و 1374 پرواز آسمان در این این فرودگاه شروع شد و طی دو الی سه مرحله افتتاح و سپس به خاموشی سپرده شد.

الله‌نظر مرتضویان اظهار کرد: فرودگاه شهرستان کلاله تنها فرودگاهی است که با وجود اینکه پروازی در آن صورت نمیگیرد سالانه حدود 700 میلیون تومان لغایت یک میلیارد تومان در خزانه دولت واریز میکند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه مساحت فرودگاه کلاله 340 هکتار زمین است بخشی از آن برای باند و ساختمان و مابقی آن در زمینه کشاورزی انجام میشود.

رئیس شورای شهر شهرستان کلاله تصریح کرد: از نماینده مجلس خواستارم که هزینه فرودگاه را به خزانه دولت واریز نشود و برای فرودگاه کلاله هزینه شود به این صورت که پروازها در این شهرستان به صورت نیم بها صورت گیرد و بخشی از این پول که درآمد فرودگاه است برای کمبود مسافر از آن هزینه شود و مردم بتوانند از سفر هواپیمایی لذت ببرند.

مرتضویان عنوان کرد: درآمدهای پایدار به سمت و سوی این نهاد در مجلس ایجاد کنند بودجههای دولتی برای تمام شهرداریهایی که زیر 50 هزار نفر هستند بسیار ناچیز است و رکود اقتصادی داریم و طرحهایی که شورای شهر و مجموعه شهرداری میخواهند اجرا کنند به علت نبود نقدینگی و درآمد پایدار واقعا نمیتوانند انجام دهند.

* برزگر: فرودگاه شهرستان کلاله همه امکانات و زیرساختهای لازم را داراست

فرماندار شهرستان کلاله در خصوص راهاندازی فرودگاه شهرستان کلاله گفت: از گذشته اقدامات متعددی صورت گرفت و در این زمینه با شهرام کوسهغراوی نماینده مردم کلاله در مجلس صحبت شد و امیدواریم با همکاری مسوولان کشوری و استانی این فرودگاه مجددا راهاندازی شود، زیرا قطعاً در توسعه این شهرستان و حوزه گردشگری این شهرستان موثر است.

نصرت برزگر با بیان اینکه فرودگاه شهرستان کلاله همه امکانات و زیرساختهای لازم را داراست، خاطرنشان کرد: امیدواریم شرق استان گلستان از نعمت این پروازها بهرهمند شود و اگر فرودگاه در شهرستان کلاله راهاندازی شود در جذب سرمایهگذار موثر است و تلاش ما بر این بوده که در آیندهای نزدیک این فرودگاه راهاندازی شود.

بر مبنای این گزارش، استان گلستان دارای دو فرودگاه در شهرستانهای گرگان و کلاله است که در شهرستان گرگان فرودگاه برای پروازهای داخلی و بین‌المللی طراحی شده که فعالیت خود را از سال 1375 آغاز کرده است.

فرودگاه شهرستان کلاله دومین فرودگاه استان گلستان است که قدمتی حدود 45 ساله دارد، برای فعالیت و راه‌اندازی مجدد آن طی مصوبه سفر اول احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور دولت نهم و دهم و هیأت دولت، در سال 1391 افتتاح شد.

فرودگاه کلاله در مساحتی 315 هکتاری در سه کیلومتری غرب مرکز شهرستان کلاله قرار دارد.

* تاریخچه فرودگاه شهرستان کلاله

این فرودگاه قبل از انقلاب و در سال‌ 1350 به عنوان فرودگاه اختصاصی یکی از وابستگان رژیم شاهنشاهی به منظور انجام پروازهای اختصاصی و پروازهای شرکت خدمات هوایی ویژه وابسته به وزارت کشاورزی تأسیس شد.

این فرودگاه بسیاری از زیرساخت‌های پروازی هواپیماهای بدنه متوسط شامل باند به طول 2 کیلومتر و عرض 30 متر و دستگاه کمک ناوبری NDB، برج مراقبت پرواز و ساختمان اداری و آتش‌نشانی و پایانه کوچک مخصوص مسافران اختصاصی را از زمان تأسیس دارا بوده است.

این فرودگاه پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا سال 1384 توسط هیأت امنا اداره می‌شد و هیأت مذکور در سال 1374 اقدام به برقراری پرواز توسط شرکت هواپیمایی «صها» با هواپیمای فوکر 27 کرد که این امر منجر به فعال شدن موقت فرودگاه شد.

در سال 1386 احداث برج مراقبت پرواز، ساختمان تکنیکال بلاک، تاکسی وی و اپرون (پارکینگ هواپیما) و نوسازی ساختمان‌های اداری آغاز شد و سرانجام در سال 1388 مراحل احداث برج، ساختمان تکنیکال بلاک، تاکسی وی و اپرون و تکمیل و نوسازی ساختمان‌های اداری انجام شد.

فرودگاه کلاله در سال 1390 با پیگیری‌های اداره‌کل فرودگاه‌های استان گلستان و اهتمام مجموعه مدیریت استان، تکمیل و با به ثمر رسیدن زحمات و کوشش‌های آنان در 11 اردیبهشت ماه سال 1391 به بهره‌برداری رسید و آماده پرواز شد.

لازم به ذکر است، برای راه‌اندازی فرودگاه کلاله علاوه بر سرمایه‌گذاری‌هایی که در رژیم گذشته هزینه شده است در سال‌های گذشته نیز برای تجهیز و تأمین امکانات این فرودگاه از محل اعتبارات ملی و استانی میلیاردها ریال هزینه شده است.

با وجود افتتاح رسمی این فرودگاه و صرف‌ هزینه‌های میلیاردی و همچنین برقراری دو پرواز ATR در هفته برای این فرودگاه، به علت عدم توجیه اقتصادی و مشکل کمبود مسافر اکنون این فرودگاه با تعطیلی مواجه شده است که تداوم این روند، به هیچ وجه به صلاح نیست.

فاصله شهرهای شرق استان گلستان با شهرستان گرگان که دارای فرودگاه است حدود 300 کیلومتر می‌رسد برای همین به علت این بعد مسافت برقراری پرواز در شرق استان به آرزوی دیرینه برای مردم این مناطق تبدیل شده است.

این در حالی است که تمام زیرساخت‌ها برای پرواز امن و ایمن در فرودگاه شهرستان کلاله فراهم شده و از لحاظ تکمیل زیرساختی تمامی اقدامات لازم برای پرواز صورت گرفته است.

اکنون این فرودگاه با طول باند 2 هزار و 260 متر و عرض 45 متر و دارا بودن تمام بخش‌های فرودگاه شامل برج مراقبت، ایکس‌ری، گیت‌وی، تسمه نقاله کانتر پذیرش مسافر، سالن انتظار، تکنیکال بلاک، باند اپرون و تاکسی‌وی، آشیانه هواپیما، ترمینال و ساختمان نیروی‌های نظامی انتظامی و امنیتی، تکمیل، تجهیز و عملیاتی شده است و قابلیت پذیرش هواپیماهای فوکر 100، 50، 140 را دارد ولی بلااستفاده در مأموریت اصلی خود یعنی پرواز است.

اگر چه برخی کارشناسان چارتر شدن پرواز‌ها و حمایت استانداری در خرید50 درصد ظرفیت صندلی‌های خالی را یکی از راه‌های برقراری مجدد پروازها در فرودگاه کلاله می‌دانند تا مشکل کمبود مسافر در این فرودگاه مرتفع شود ولی با این حال باید منتظر ماند و دید آیا وعده‌های مسوولان برای راه‌اندازی مجدد فرودگاه کلاله محقق و آرزوی دیرینه ساکنان شرق گلستان برآورده می‌شود./

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری ترکمن نیوز، تاریخ انتشار: جمعه 8 مرداد 1395، کدخبر: - ، www.turkmensnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین