پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۴۸۴۴
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۱
آندری ۳۳ساله یکی از معترضانی که روزهاست خیابان‌های مینسک را رها نکرده‌اند در مصاحبه با بی‌بی‌سی می‌گوید: «برای اولین بار است که می‌توانم در زندگی‌ام آزادی را نفس بکشم.» این حس مشترک بسیاری از معترضان به انتخابات بلاروس است. آنها معتقدند پس از ۲۶ سال حکومت لوکاشنکو بر این کشور تغییر در راه است.

شعار سال : تصویر زنانی سفیدپوش با گل‌هایی در دست که برای صلح و آزادی فریاد می‌زنند نه از دهه‌های گذشته در خیابان‌های شیلی و آرژانتین بلکه امروز و از خیابان‌های مینسک پایتخت بلاروس به جهان مخابره می‌شود. جایی که معترضان به نتیجه انتخاباتی که الکساندر لوکاشنکو را دوباره بر صندلی قدرت نشانده با وجود خشونت پلیس بیش از یک هفته است خیابان را رها نکرده‌اند. لوکاشنکو امروز اعلام کرد ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه قول همکاری و حمایت در مقابل دخالت احتمالی غرب را داده است. اما آیا سرنوشت «آخرین دیکتاتور اروپا» در خیابان رقم خواهد خورد؟

 

اعتراضات بلاروس

در جست‌وجوی آزادی

آندری ۳۳ساله یکی از معترضانی که روزهاست خیابان‌های مینسک را رها نکرده‌اند در مصاحبه با بی‌بی‌سی می‌گوید: «برای اولین بار است که می‌توانم در زندگی‌ام آزادی را نفس بکشم.»

این حس مشترک بسیاری از معترضان به انتخابات بلاروس است. آنها معتقدند پس از ۲۶ سال حکومت لوکاشنکو بر این کشور تغییر در راه است.

یکاترینا یکی دیگر از معترضان می‌گوید: «ما اطمینان داریم که همه چیز در حال تغییر است. ما به پیروزیمان باور داریم. به همین دلیل هر روز به خیابان خواهیم آمد.»

اعتراضات بلاروس

خشونت پلیس ترس را به خشم تبدیل کرده است

در حالی که خشم مردم بلاروس بر ترس آنها از دولت لوکاشنکو غلبه کرده و مردم هر روز برای اعتراضات مسالمت‌آمیز به خیابان می‌آیند، تصاویر هفته گذشته مملو از صحنه‌های خشونت‌بار در برخورد پلیس با معترضان، شلیک گاز اشک‌آور و بازداشت گسترده است.

پس از اعلام نتایج انتخابات و اعلام پیروزی لوکاشنکو با ۸۰ درصد آرا هر کسی که در خیابان حضور داشت هدف پلیس برای برخورد و بازداشت بود. به گفته شاهدان عینی، پلیس دوچرخه‌سواران و رهگذران معمولی را هم متوقف می‌کرد، به روی زمین می‌انداخت و بازداشت می‌کرد.

 

اعتراضات بلاروس

خشونت اولیه پلیس در برخورد با معترضان خشم مردم بلاروس را برانگیخت. در روزهای بعد به جای تجمعات شبانه مردم در روز روشن به خیابان‌ها آمدند.

خشمی که ترس را کنار زده تجمعات گسترده‌ای را به دنبال داشته که عموماً از جانب زنان رهبری می‌شوند؛‌زنانی با لباس‌های سفید و گل‌هایی در دست که این خود تاکیدی بر مسالمت‌آمیز بودن جنبش است.

اعتراضات بلاروس

روز شنبه، هزاران نفر از مردم مینسک با تجمع در میدان پوشکینسکایا در مرکز این شهر یاد و خاطره کشته‌شدگان اعتراضات اخیر به نتایج انتخابات در بلاروس را گرامی داشتند.

 

اعرتاضات بلاروس

بر اساس گزارش رسانه‌ها، تاکنون دست‌کم ۲ نفر از معترضان به نتایج انتخابات بلاروس به دست نیروهای امنیتی کشته و صدها نفر دیگر هم مجروح شده‌اند. همچنین رسانه‌ها از بازداشت بیش از ۶۷۰۰ معترض خبر می‌دهند. 

اعتصابات گسترده در راه است

علاوه بر اینکه اعتراضات بلاروس روزبه‌روز گسترده‌تر شده، حالا کارخانه‌های بزرگ کشور هم اعلام کرده‌اند در اعتراض به خشونت پلیس دست به اعتصاب خواهند زد.

پاول، یکی از کارگران، با صدایی هیجان‌زده می‌گوید: «ما خواستار برگزاری انتخابات آزاد هستیم. ما خواستار تغییر در قدرت هستیم. ما به دنبال آزادی و صلح و دموکراسی در کشورمان هستیم.»

اعتراضات گسترده در بلاروس مشروعیت لوکاشنکو و پیروزی او در انتخابات را زیر سوال برده است. دولت لوکاشنکو حالا با فشاری مواجه است که هرگز پیش از این تجربه نکرده است.

حتی کارمندان تلویزیون دولتی بلاروس نیز اعلام کرده‌اند که از روز دوشنبه وارد اعتصاب خواهند شد. یکی از خواسته‌های آنان پایان سانسور در تلویزیون دولتی و اجازه پوشش بی‌طرفانه اعتراضات است.

 

اعتراضات بلاروس

با وجود اعتراضات گسترده و فشار بی‌سابقه اما الکساندر لوکاشنکو همچنان قصد کناره‌گیری از قدرت را ندارد.

رهبر مخالفان بلاروس را ترک کرده است

۲ روز پس از آغاز اعتراضات در بلاروس، سوتلانا تیخانوفسکایا، رهبر مخالفان این کشور، با انتشار ویدئویی اعلام کرد که برای «حفظ جان فرزندانش» در تصمیمی سخت بلاروس را ترک کرده است.

 

اعتراضات بلاروس


به گزارش رسانه‌ها، شواهدی در دست است که نشان می‌دهد خانم تیخانوفسکایا مجبور به ترک بلاروس شده است.

شبهات در مورد شرایط تیخانوفسکیا پس از آن شدت گرفت که یک کانال اینترنتی وابسته به دولت بلاروس ویدئوی دیگری از او منتشر کرد که او را در حال خواندن متنی نشان می‌دهد.در این ویدئو، او شکست در انتخابات را پذیرفته و از هوادارانش می‌خواهد که به اعتراضات پایان دهند. خانم تیخانوفسکایا در این ویدئو به دوربین نگاه نمی‌کند.


وزیر خارجه لیتوانی، روز سه‌شنبه ۱۱ آگوست، در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفت که خانم تیخانوفسکایا پس از مراجعه به کمیسیون مرکزی انتخابات برای شکایت درباره انتخابات روز یکشنبه، به مدت «هفت ساعت در بازداشت» بوده است.

واکنش‌های بین‌المللی به اعتراضات بلاروس

الکساندر لوکاشنکو روز شنبه ادعا کرد در تماس تلفنی با پوتین از این کشور قول گرفته تا در صورت لزوم، کمک کامل و جامعی را به منظور تضمین امنیت بلاروس برای او فراهم کند.

 

الکساندر لوکاشنکو

عده بسیاری این سخنان لوکاشنکو را تهدید مستقیم معترضان به راه انداختن حمام خون با همراهی کرملین قلمداد می‌کنند.

در بیانیه کرملین اشاره‌ای به چنین کمکی نشده، اما گفته شده هر ۲ طرف اطمینان داده‌اند که تمام مشکلات بلاروس به زودی حل خواهد شد.

در جبهه مقابل کرملین اتحادیه اروپا در واکنش به اعلام نتایج انتخابات و خشونت علیه معترضان به این نتایج، گفته است که مقام‌های بلاروس را تحریم خواهد کرد.

پس از گذشت یک هفته از اعتراضات بلاروس و با وجود خشونت پلیس در برخورد با معترضان به نظر می‌رسد سرنوشت آخرین دیکتاتور اروپا نه در کرملین یا اتحادیه اروپا بلکه در خیابان و در میان خیل زنان سفیدپوش با گل‌های صلح در دست رقم خواهد خورد.

 

اعتراضات بلاروس

 

شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت اعتمادآنلاین ، تاریخ انتشار 26 مرداد 99 ، کد خبر : 426651 ، etemadonline.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین