شعار سال: محمداسلامی در رسانه ملی در خصوص توسعه زیرساختهای حمل و نقل تا پایان دولت، اظهار داشت:
بیش از دو برابر این مقدار آزاد راه در دست مطالعه یا اجرا قرار دارد که در برنامه پنج ساله دیگر این میزان آزاد راه به حداقل ۶ هزار کیلومتر افزایش پیدا میکند لذا به طور متوسط سالانه حدود ۸۰۰ کیلومتر به بزرگراههای کشور افزوده شده است و این روند نسبت به بودجه کشور مطلوب است.
به لطف خدا و با اهتمامی که صورت گرفته این ۸۰۰ کیلومتر به صورت سالانه در سالهای پیش ساخته شده و حدود پنج هزار و ۶۰۰ کیلومتر از اول دولت یازدهم تاکنون بزرگراه افتتاح شده است و بیش از ۹۰۰ کیلومتر تا پایان دولت افتتاح خواهد شد، اگر شرایط مالی و بودجه اجازه میداد این امکان فراهم بود تا بیشتر از این مقدار آماده شود.
تا پایان دولت حدود ۳۰ درصد طول آزادراههای کشور افزایش پیدا میکند یعنی از حدود ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر به ۳ هزار و ۱۰۰ کیلومتر میرسیم که ۳۱۷ کیلومتر آن تاکنون به بهرهبرداری رسیده و نزدیک به ۶۰۰ کیلومتر تا پایان دولت به بهرهبرداری خواهد رسید.
سند مادری طراحی شده که سند لجستیک کشور است و حمل و نقل را از مبدا تا مقصد برای بار و مسافر هم به لحاظ زیرساختها و هم به لحاظ سیستمها و سامانهها و وسایل حمل و نقل تنظیم کرده است تا در قالب یک برنامه بتوان اهداف کمی را محقق کرد.
سهم ما در ترانزیت باید افزایش پیدا کند. سهم شبکه ریلی در حمل و نقل در وضع موجود که کمتر از ۱۰ درصد بوده باید به بالای ۳۰ درصد افزایش پیدا کند و باید کریدورهای حمل و نقلی خودمان را برای روان سازی و ایمن سازی ترافیک اجرایی کنیم.
*** ملاک طرح جامع مسکن وزیر راه و شهرسازی در پایان با تاکید بر اینکه ملاک عمل ما طرح جامع مسکن است، گفت:
در وزارت راه و شهرسازی همواره بر اساس طرح جامع مسکن اقدام کردیم، جامعه هدف ما دو بخش دارد یک بخش دهکهای یک و دو است که تحت پوشش سازمانهای حمایتی هستند .
همچنین منابع تامین مسکن برای این دهکها به صورت بلاعوض یا وام کم بهره در بودجه پیشبینی شده و مجری آن سازمانهای حمایتی و بنیاد مسکن بودهاند، که به صورت پیوسته ادامه داشته است.
*** برنامههای وزارت راه و شهرسازی برای راهها و جادههای کشور وی با اشاره به اینکه نقاط حادثه خیزی که موجب تلفات جادهای میشود را باید برطرف کنیم و این کار انجام شده است، افزود:
با ایمنسازی و افزایش ظرفیت راهها و تعریف کردن کریدورهایی که زمان و مسافت را میتواند کوتاه کند این امر محقق شده است لذا این برنامه ریزی در قالب کریدورهای آزادراهی و بزرگراهی و ریلی تعریف شده و در دست اجرا است.
اسلامی با اشاره به اینکه هر جادهای هندسه و ظرفیتی دارد افزود:
راههای فرعی و راههای اصلی هرکدام ضوابط خاص خود را دارند. ارتقاء جادهها و احداث انواع جادهها متاثر از حجم ترافیکی است که در آن رخ میدهد لذا بر اساس حجم آزادراه یا بزرگراه کار را تعریف میکنیم.
مردم باید به مقررات در جادهها پایبند باشند، نقاط حادثهخیز به ویژه در محلهایی که نزدیک به شهرها است جاهایی بوده که پیچ خطرناکی دارد و یا تقاطعهای چند محوری دارند که با عدم رعایت حق تقدم تصادف رخ میدهد، لذا تا به این تاریخ تمام نقاط حادثه خیزی که متاثر از هندسه راه بوده و میتوانست موجب حادثه شود را با پلیس شناسایی کردهایم.
وزیر راه و شهر سازی با اشاره به اینکه قسمتهای بحرانی این نقاط را برطرف کردهایم و با راهسازی و اصلاح نقاط حادثه خیز این امر انجام شده است، گفت:
بخش دیگر کار نیز از طریق هوشمندسازی و افزایش تعداد دوربینها و سامانههای پایش تردد دنبال میشود، الان تعداد دوربینها به سه هزار دستگاه رسیده است.
وی در خصوص تقاطعهای غیرهمسطح اظهار کرد:
۲۴۸ نقطه حادثه خیز داریم که در نزدیک به ۲۰۰ محور مشکل برطرف شده و یا در حال نهایی شدن است و باقی مانده آن تقاطعهای غیرهمسطح است که تا پایان سال آینده این تقاطعها را با شتاب بیشتر تکمیل خواهیم کرد تا در مدار قرار بگیرد.
*** وضعیت صنعت هوایی کشور اسلامی در خصوص صنعت هوایی کشور، عنوان کرد:
ایرلاینهای ما خریدار هواپیما هستند و با راهها و فرمولهایی که میدانند، هواپیمای مورد نیاز خود را تامین میکنند، امروز در شرایطی در کشور قرار داریم که بحران و یا کمبود هواپیما نداریم.
در یک سری از مسیرها برخی سایزهای هواپیما مورد نیاز است که بتوانیم تعداد پرواز را به یک سری از شهرها و مقاصد بین المللی افزایش دهیم بنابراین با صندوق توسعه ملی هماهنگی شده تا تسهیلات در اختیار گذاشته شود، تا شرکتهای هواپیمایی به طریقی که میتوانند هواپیمای خود را تامین کنند.
*** ۷۰۰میلیون دلار ضرر ایرلاین ها در دوران کرونا وی در خصوص ضرر و زیان ایرلاینها در دوران کرونا، خاطرنشان کرد:
۷۰۰میلیون دلار در این ۵ ماه زیان وارده به ایرلاینها به دلیل کرونا بوده است، دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات کرونا را به بخش حمل و نقل به ایرلاینها و شرکتهای حمل و نقل ریلی تخصیص دادیم و عملکرد این دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان کمتر از ۳۰ درصد است و همه ایرلاینها هنوز نتوانستند این رقم را دریافت کنند.
شرکتهای هواپیمایی نباید تعدیل نیرو داشته باشند و باید پشتیبانی فنی از ناوگان خود را انجام دهند و باید از تسهیلات صندوق توسعه ملی برای توسعه این ناوگان مبالغی در اختیار گذاشته شود.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ستاد ملی مقابله با کرونا مجازاتهایی را برای متخلفین در نظر گرفته است، افزود:
سازمان هواپیمایی کشوری و وزارتخانه پروتکلهای بهداشتی را نظارت میکنند، باید رعایت پروتکلها کنترل شود به محض اینکه شکایتی واصل شد موضوع را بررسی میکنیم بنابراین ضوابط قابل چانهزنی یا تخفیف نیست در ایران ستاد ملی تصمیم میگیرد و مصوبات آن لازم الاجرا است.
*** لزوم افزایش سهم ریل در ترانزیت کشور وی افزایش سهم ریل در ترانزیت کشور را یکی از اهداف مهم اسناد بالادستی دانست و گفت:
برای تحقق این هدف، تلاش کرده ایم با توجه به واقع شدن ایران در دو مسیر کریدور شمال – جنوب و شرق – غرب از این فرصت بهره ببریم و اگر ساختارها، سیاستها و سازو کار مطلوب فراهم میشد قطعا کشور ما از سهم بیشتری در ترانزیت مسافر هوایی و بار برخوردار شده بود.
پنج سال قبل سهم ما از ترانزیت بار ۱۳ میلیون تن در سال بود که با توجه به سیاستهای خصمانه آمریکا و با مزاحمتهای عملی این کشور و کمکهایی که به کشورهای همسایه ایران و منطقه در این زمینه کرده تا سهم ترانزیتی ایران را کاهش دهد، سال گذشته ۸ میلیون تن بار از مسیر ترانزیتی ایران جابجا شد بنابراین ارزش ترانزیت این میزان بار از کشور، به حدود ۷۰۰میلیون دلار در سال گذشته رسیده است.
اسلامی حجم ترانزیت کالا در کریدور شمال – جنوب را سالانه ۹۰ میلیون تن بین کشورهای آسیای میانه و CIS با اقیانوس هند و هندوستان دانست و افزود:
برای افزایش سهم ایران از این بازار بزرگ چند کار مختلف انجام داده ایم که از جمله این اقدامات، پیگیری و تسریع در ساخت راه آهن چابهار – زاهدان و توسعه بندر اقیانوسی چابهار بوده که در این دولت صورت گرفته است.
ظرفیت بندر چابهار در فاز یک توسعه این بندر جابجایی سالانه ۲ و نیم میلیون تن بود که هم اکنون به رقم ۸میلیون تن ظرفیت بندری رسیدیم.
اتصال ریلی راه آهن ایران به ترکیه گرچه از قبل وجود داشت، اما دارای نواقص جدی عملیاتی زیادی بود، این ارتباط در شرایط گسترش بیماری کرونا در جهان اتفاق افتاد و در این زمینه همچنین، معاهده تعرفههای مشترک ریلی با راه آهن ترکیه و ۴ کشور منطقه به امضا رسیده است.
*** برنامههای دولت برای ناوگان حمل و نقل ریلی وزیر راه و شهرسازی در پایان پیرامون برنامههای واین وزارتخانه در زمینه راه آهن و حمل و نقل ریلی، اظهار داشت:
ساخت و تکمیل راه آهن رشت – آستارا و الحاق راه آهن ایران به اتحادیه راه آهنهای آسیای میانه را از دیگر برنامههای وزارتخانه است.
راه آهن زاهدان به بیرجند سال آینده به بهره برداری خواهد رسید هم اکنون پیشرفت فیزیکی این مسیر ریلی به ۵۲ درصد رسیده است.
با الحاق ایران به این اتحادیه عملا وحدت رویهای در موضوع معاهدات بازرگانی و حقوق گمرکی ایجاد خواهد شد که در نتیجه، سهم ایران را از ترانزیت بار منطقه افزایش خواهد داد.
یکی از نقدهای جدی وارده بر آقای اسلامی ، ضعف تیم مدیریتی و مشاوره ای ایشان است. اگر از آقای اسلامی بپرسید که پنج مشاوره اصلی خود به تفکیک برای حوزه حمل و نقل هوائی ، ریلی ، جاده ای، مسکن ، دریائی را نام ببرید، بنظر شما چه جوابی خواهند داد؟ اگر از آقای اسلامی بپرسید گزارش عملکردی بخش های هوائی ، ریلی ، جاده ای، مسکن ، دریائی را در تعامل با اتحادیه ها ، انجمن ها و در کل تشکل های اصلی فعال در این حوزه ها بدهند ، چه پاسخی ارایه می کنند؟ اگر از آقای اسلامی بپرسید که برنامه راهبردی خود در حوزه های مورد اشاره را رونمائی کنند، شکاف بین برنامه و عملکرد به چه میزان است؟ و .... . بر این قاعده ، آیا اسلامی را نمی توان نسخه ارزشی شده وزیر قبلی ( آقای آخوندی) دانست؟
آقای اسلامی عزیز، در مقام رسانه و همچنین شهروند جامعه اسلامی ، مستقیما به شما هشدار می دهیم که این شیوه و سطح فعالیتی ، بشدت مورد انتقاد تعداد زیادی از ذی نفعان بوده و عدم اراده به ایجاد تغییر و ارتقا کارآمدی در مجموعه تحت امرتان، هزینه های قانونی و حقوقی زیادی را در آینده نزدیک بر شخص شما ، تحمیل خواهد کرد. اگر این حرف را ادعا و بلوف می پندارید، اندکی صبر کنید و شاهد پیامد عملکردی خودتان باشید .