پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۵۱۴۸
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۶
با اوج گرفتن بحث استیضاح وزیرنفت در مجلس و گمانه زنی‌ها در خصوص احتمال برکناری این وزیر دولت روحانی بسیاری از کارشناسان نسبت به رایزنی احتمالی نزدیکان مدیرعامل شرکت ملی نفت با روحانی جهت تکیه زدن کرباسیان بر این پست ابراز نگرانی می‌کنند.
شعار سال: در استیضاح بهاره زنگنه نیز زمانیکه این وزیر شدیدا گرفتار رای اعتمادی دیگر از بهارستانی‌ها جهت کشانده نشدن به میز استیضاح بود شایعاتی در خصوص تمایل کرباسیان مبنی بر تکیه بر صندلی این پست بالا گرفت تا جاییکه برخی از نزدیکان وزیر این شایعه را تا آنجا دامن زدند که تاکید می‌کردند زنگنه از کرباسیان بابت چراغ مثبت وی برای نشستن برصندلی وزارت دلخور است و کار تا جایی پیش رفت که شایعات براین نکته تاکید داشت که وزیرنفت گلایه خود را در جمعی البته به صورت کنایه به کرباسیان کرده است.

با اینحال این روزها با اوج گرفتن بحث استیضاح وزیرنفت باردیگر گمانه زنی‌ها از احتمال حضور کرباسیان براین مسند حکایت دارد. گمانه زنی‌هایی که روزهای وزیر بودن کرباسیان را به خاطر می‌آورد و البته روز تاریخ ساز استیضاح وی به عنوان وزیر اقتصاد!
 
روز یکشنبه ۴ شهریورماه سال ۱۳۹۷ بود که مجلس اصلاح طلب که اکثریت آن را لیست امید تشکیل می‌داد رای به استیضاح مسعود کرباسیان داد. درآن زمان صحبت‌های جنجالی حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه و نماینده مردم شاهین شهر در مجلس هیچگاه از ذهن‌ها دور نخواهد شد. او به عنوان یکی از موافقان استیضاح این وزیر به آمار تکان‌دهنده ناشی از عملکرد این مدیر در وزارت اقتصاد اشاره کرد و درنهایت تاکید داشت: نقدینگی کشور ۱.۶ تریلیون تومان افزایش یافته و در دوره مدیریت کرباسیان رتبه ایران در بهبود کسب و کار ۴ پله سقوط داشته است و سفره های مردم آنقدر کوچک شده که به مرز نامرئی شدن رسیده است. نماینده مردم شاهین شهر بعد از آن نیز با خطاب قراردادن کرباسیان تاکید کرد:مدیریت شما در وزارت اقتصاد موجب شد ۹ تا ۱۸ میلیارد دلار ارز کشور و ۷ تن طلای کشور از دست برود. اگر در این مشکلات نقشی نداشتید پس چرا وزیر اقتصاد هستید؟ وزیراقتصاد دولت روحانی آن روز در حالی مجلس را ترک کرد که دیگر اختیاری در وزارتخانه اقتصاد نداشت اما شاید هیچ کس تصور هم نمی‌کرد که ۳ ماه پس ازاین اتفاق تاریخی وزیراقتصاد بخت برگشته دولت روحانی به یکباره مدیریت بزرگترین شرکت ملی ایران را در دست بگیرد.

هم اکنون نیز نزدیک به ۲ سال از زمان انتصاب کرباسیان به عنوان مدیرعامل شرکت ملی نفت می‌گذرد و به اذعان برخی از کارشناسان مدیریت کرباسیان امروز نفت با کرباسیان اقتصاد چندان تفاوتی نداشته و در نحوه عملکرد وی در نفت نیز اما و اگرها بسیار است.
 
طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت از میدان‌های در حال بهره‌برداری که در سطح سه شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب، نفت مناطق مرکزی و فلات قاره ایران در حال اجراست از جمله نمره های منفی است که کارشناسان به عملکرد این مدیرعامل نفت می‌دهند.

تا جاییکه کارشناسان معتقدند: این طرح بعد از گذشت حدود ۲ سال از آغاز آن به هیچ عنوان نتوانسته اهداف مورد نظر مصوبه شماره ۱۵۱۱۲۶ شورای  اقتصاد را محقق نماید. این مصوبه که در مناطق نفت‌خیز جنوب به طرح ۲۸ مخزن معروف است، صرفاً در ۶ بسته که عملیات اجرای آن آغاز شده است در حدود ۸۰% عقب افتادگی داشته و در سایر بسته‌ها این شرکت و همچنین در سایر شرکت‌ها نیز وضعیت بدتری حاکم است. این طرح‌ها که با هدف نگهداشت و افزایش تولید وارد شرکت ملی نفت ایران گردید امروزه سبب افت توان تولید نیز گردیده است.

یکی دیگر از اقدامات وی در حوزه استمرار عملیات تولید، بی‌توجهی به ماشین‌های دوار و هشدارهای مدیران زیرمجموعه خود مبنی بر توقف عملیات تولید و ایجاد گازسوزی بعلت عدم انجام تعمیرات اساسی در موعد مقرر بدلیل عدم تخصیص بودجه برای خرید قطعات و انجام تعمیرات اساسی به روش معمول یا برونسپاری به شرکت‌های خصوصی است. بنابراظهارات کارشناسان، این موضوع در سال ۱۴۰۰ به بحرانی برای کشور تبدیل خواهد شد بنحوی که نه تنها صادرات نفت خام بلکه تامین خوراک پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها نیز با وقفه مواجه خواهد شد.

هچنین کرباسیان در باب نوسازی تاسیسات نیز سیاست قراردادهای B.O.O (ساخت، مالکیت و بهره‌برداری) را اعمال کرده که سبب خصوصی شدن واحدهای بهره‌برداری و نمک‌زدایی در هنگام توسعه و نوسازی خواهد شد و امر بسیار مهم بهره‌برداری که موضوعی حاکمیتی است از دست نظام خارج شده و در اختیار بخش خصوصی قرار خواهد گرفت.

در ارتباط با انتصابات این وزیر اسبق اقتصاد در شرکت ملی نفت نیز اماو اگرهای بسیاری وجود دارد.

اما واگرهایی چون انتصاب افراد بی تجربه یا کم تجربه در جایگاه های کلیدی و عزل افراد توانمند و تاثیرگذار در پستهای مطرح!

از سویی دیگر، به اذعان کارشناسان، ایجاد تغییر ساختاری در شرکت‌های زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران نیز یکی دیگر از اقدامات آسیب‌زای وی در این شرکت‌هاست که سبب بهم ریختن نظم سازمانی و ایجاد تشکیلات موازی شده است. این تغییرات ساختاری بدلیل عدم موفقیت طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت از میدان‌های در حال بهره‌برداری ابلاغ شده است. این در حالیست که بخشی از مشکلات این طرح‌ها به مجریان و نحوه اجرای آن مرتبط است و اساساً ارتباطی با ساختار شرکت‌ها ندارد. چراکه به اعتقاد برخی از کارشناسان، نباید برای این طرح‌ها که موقتی و ۲ ساله هستند ساختار چندین ساله شرکت‌های بزرگی مانند مناطق نفت‌خیز جنوب، نفت مناطق مرکزی و فلات قاره ایران دستخوش تغییر گردد.

این درحالی است که بسیاری از کارشناسان در مجموع عملکرد کرباسیان در شرکت ملی نفت ایران را همانند وزارت اقتصاد قابل دفاع نمی‌دانند و ابراز تاسف میکنند که وی در جایگاهی تکیه زده که دیگر امکان استیضاحش نیست. اما این سوال همواره در ذهن‌ها باقیست که چرا یک وزیر با چنین سابقه‌ عملکردی بعد از استیضاح مجدداً در مدیریت کلان وزارت نفت، در یک جایگاه حساس و  تخصصی قرار می‌گیرد؟ و حالا پس از تمام این فراز و نشیب‌ها و نحوه عملکرد او و یارانش بازهم شایعاتی در خصوص احتمال وزیر شدنش اینبار در نفت مطرح است؟
 
 
شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  سایت خبری تحلیلی نفتی ها  ،تاریخ انتشار:   28 مرداد 1399،کدخبر:  38943،www.naftiha.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین