پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۲۹۵۹۳۸
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۰
رییس سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان گفت: تعداد مدارس سمپاد ۶۰۰ مدرسه است که در آن دانش آموزان آموزش‌های خاصی می‌بینند.
شعار سال: الهام یاوری در برنامه تلویزیونی پرسشگر اظهار داشت: مرکز ملی سمپاد، اخیرا تبدیل به سازمان شده و قبلا در حد اداره‌ای کوچک در دل آموزش و پرورش بود.
وی افزود: هرچند مشکلات اعتباری در حال حل شدن است. تعداد کارکنان سمپاد کمتر از ۵۰ نفر است. البته وزیر آموزش و پرورش قول حل آن را داده است، ولی با این تعداد محدود امکان به دوش کشیدن وظایف سنگین و پرشمار وجود ندارد.
رییس سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان با بیان اینکه طیف وسیعی از برنامه‌ها وجود دارند که پرهزینه‌تر بوده و در اولویت دوم قرار گرفته اند، گفت: بطور مثال دانش آموزانی که نمی‌خواهند به مدارس سمپاد بروند، در همان مدرسه عادی برنامه ویژه دریافت کنند و یا کلوپ‌های ویژه علمی دایر شود، اما چنین برنامه‌های تلفیقی پرهزینه و اجرای آن‌ها دشوار است.
یاوری افزود: هزینه متوسط یک دانش آموز در مدرسه سمپاد برای وزارت آموزش و پرورش به مراتب کمتر از هزینه تحصیل یک دانش آموز در مدرسه عادی است. پدر و مادر‌ها داوطلبانه در این زمینه هزینه می‌کنند. سمپاد تنها مدرسه‌ای است که شهریه ثابت ندارد. یک طیف شهریه داریم و درصدی هم شهریه نمی‌دهند.
وی با اشاره به اینکه مدرسه به هیچ دلیلی حق ندارد دانش آموزی را به دلیل ندادن شهریه از حق تحصیل در این مدرسه محروم کند، اظهار داشت: پرداخت هزینه توسط اولیا به مراتب کمتر از مدرسه غیردولتی است و اگرچه عدالت آموزشی ۱۰۰ درصدی نیست و بخشی از هزینه از اولیا دریافت می‌شود، اما نسبت به امکاناتی که در اختیار بچه‌ها قرار می‌گیرد تنها روش رقابت با مدارس غیردولتی است و این شکاف طبقاتی را کم می‌کند.
رییس سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان گفت‌: بیش از ۶۰۰ مدرسه سمپاد داریم.
وی درباره آمار ثبت نام المپیاد‌های دانش آموزی که حاکی از آن است از سیستان و بلوچستان سه نفر و ایلام و هرمزگان یک نفر ثبت نامی داشته اند، اظهار داشت: دلیل توزیع ناعادلانه ثبت نامی‌ها یا قبولی‌های مرحله دوم، ضعف سمپاد است. کسانی که در مدارس دولتی و غیردولتی هستند کسب موفقیت در آزمون‌های ملی را از دست می‌دهند و تلاش نمی‌کنند وارد چنین آزمون و میدانی شوند. اتفاق خوبی که در ۵۷۰ مدرسه می‌افتد این است که به تکاپو می‌افتند تا خودشان را در این رقابت جدی بگیرند حفظ همین تعادل است.
یاوری افزود: یک اقدام خوب سال گذشته این است که محتوای درسی سمپاد در شهر‌های بزرگ در اختیار سایر مدارس قرار گرفت.
وی گفت: یکی از اهداف سمپاد، گسترش چتر خدمات سمپاد برای همه استعدادهاست، اما بحرانی بودن شرایط با وجود مدارس غیردولتی متمول بیشتر می‌شود و سمپاد ناچار است وظیفه و ماموریت‌های عمودی خود را جدی‌تر بگیرد.
یاوری با اشاره به آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد گفت: قبلا در مواردی مانند آزمون ورودی بدعمل شد، اما باید در کنار اصلاح این روند‌ها این را هم درنظر بگیریم که هنوز یک سوم ثبت نامی سمپاد در تهران خانواده‌های فرهنگیان هستند و از این حیث فاصله زیادی با مدارس غیردولتی داریم.
رییس سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان در واکنش به این که سمپاد، مقدمه‌ای برای موفقیت در کنکور است گفت: این موضوع فقط مختص مدارس سمپاد نیست. کنکور فقط یک مسیر بعد از اتمام آموزش رسمی است و آموزش و پرورش مقدمه‌ای برای ورود به دانشگاه نیست و باید به خودی خود ارزش‌هایی را تقویت کند که در سندتحول احصا شده، اما به طور عملیاتی پیاده نشده اند. ویژگی‌های یک دانش اموز سمپادی هم باید خارج از مقوله کنکور معنادار باشد.
یاوری با اشاره به اینکه سازمان سمپاد به سمت پایه گذاری رشته علوم انسانی در مدارس سمپاد رفته است، گفت: برخی سمپادی‌های در دوره کارشناسی رشته دیگری می‌خوانند و بعد برای مقطع ارشد به سمت علوم انسانی می‌روند که به معنی شناسایی نشدن استعداد به طور صحیح نیست، بلکه می‌خواهند تجارب دیگری کسب کنند.
وی با بیان اینکه تفکیک مدارس به معنای تفکیک بچه‌ها نیست، گفت: باید تعامل سمپادی‌ها با بقیه دانش آموزان از طریق تعریف فعالیت‌های مشترک افزایش یابد. مدارس معین، خواهرخوانده و ... طرح‌هایی است که در این راستا دنبال می‌شود. باید چتر حمایتی سمپاد را گسترده کرده تا دیگران بتوانند از خدمات سمپاد استفاده کنند. همچنین روش‌های شناسایی استعداد‌ها باید کم هزینه و کارآمدتر شود. کاری سخت، اما شدنی است.

آیا آزمون ورودی سمپاد اقدامی درست است؟
علیرضا منادی، رییس کمیسیون اموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در این باره اظهار کرد: در کمیسیون آموزش یک رویکرد درباره نخبگان داریم و جلسات مفصلی برگزار شده، ولی هنوز کار خاصی ویژه سمپاد نکرده ایم.
وی افزود: قطعا برنامه داریم و جلساتی خواهیم داشت و مسئولی به عنوان رابط مجلس و سازمان سمپاد معرفی خواهیم کرد.
منادی با بیان اینکه نگاه‌های متفاوتی درباره سمپاد وجود دارد، گفت: آیا تستی که بچه‌ها را جدا می‌کند به درستی طراحی شده است؟ آیا این آزمون ویژگی‌ها و حساسیت بالایی دارد و آیا به درستی می‌تواند بچه‌های مستعد را شناسایی کند؟ آیا بچه‌هایی نداریم که از چشم ما دور مانده باشند؟
رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: انگیزش مهم است. بچه‌ها در این مدارس تک بعدی پرورش پیدا می‌کنند.
منادی درباره این موضوع که برخی سمپادی‌های در دوره کارشناسی رشته دیگری می‌خوانند و بعد برای مقطع ارشد به سمت علوم انسانی حرکت می‌کنند، گفت: نوبلیست‌هایی داریم که ریاضی خوانده اند و بعد به سمت علوم انسانی رفته اند. به عنوان مثال کم داریم کسی که اقتصاد انرژی بلد باشد. اینطور حرکت کردن مسیر درستی است که جواب خوبی می‌دهد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار:۱ شهریور ۱۳۹۹، کد خبر: ۸۳۹۱۷۱۲۷، www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین