پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۸۱۰۸
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۹
سیزدهمین گزارش شاخص جهانی نوآوری در سال 2020 میلادی امروز دوم سپتامبر (12 شهریور 99) منتشر شد. در این گزارش ظرفیت و عملکرد نوآوری 131 اقتصاد در سراسر جهان با استفاده از 80 شاخص مورد مطالعه قرار گرفته است.

شعار سال : رونمایی از شاخص جهانی نوآوری در سال 2020- ایران با ۶ پله نزول در رده ۶۷ قرار گرفت

سیزدهمین گزارش شاخص جهانی نوآوری در سال 2020 میلادی امروز دوم سپتامبر (12 شهریور 99) منتشر شد. در این گزارش ظرفیت و عملکرد نوآوری 131 اقتصاد در سراسر جهان با استفاده از 80 شاخص مورد مطالعه قرار گرفته است.

موضوع گزارش شاخص جهانی نوآوری در سال 2020، این است: "چه کسی تامین مالی نوآوری را انجام می‌دهد؟" امروزه چگونگی تامین مالی نوآوری، مهم‌ترین نگرانی سیاستگذاران و کسب و کارهای به منظور ارتقا کارآفرینی و رشد اقتصادی است. این نگرانی در شرایط فعلی که پاندمی کرونا دنیا را فراگرفته است به شکل شدیدتری فضای جهان را تحت تاثیر قرار داده است.

برای سرمایه‌گذاران مواردی همچون تامین منابع مالی تحقیق و توسعه، تکنولوژی‌های نوظهور، استارتاپ‌ها، تولیدات با مقیاس صنعتی یا توسعه برندها بسیار پرریسک است. دلیل چنین ریسکی این است که نیاز به منابع مالی اصلی، در ابتدای فرایند تولید محصولات است، حال آنکه اطمینانی نسبت به خروجی محصولات و برگشت‌ منابع مالی وجود ندارد. از ظرف دیگر برای نوآوران نیز تامین مالی کار دشواری است؛ به خصوص زمانی که آن‌ها به عنوان دارایی یا تضمین فقط ایده یا  دارایی ناملموس در اختیار دارند. این موضوع در زمانی که نوآوری در مراحل بعدی تامین مالی مانند سرمایه‌گذاری مرحله نهایی قرار می‌گیرد نیز وجود دارد. برای فایننسورها، در دسترس قرار دادن سرمایه برای استارتاپ‌ها آن هم فقط با هدف بزرگ نمودن آن‌ها، ممکن است به شکست بازار منتهی شود.

کمبود منابع مالی، با توجه به دلایلی همچون نوسانات بازار سرمایه، ممکن است سبب ایجاد نگرانی در زمینه سرمایه‌گذاری در نوآوری شود. با وجود در نظر گرفتن چند مورد استثناء، کمبود منابع مالی و سرمایه، موضوعی نگران‌کننده هم در کشورهای توسعه یافته و هم کشورهای در حال توسعه است. با این حال، امروزه تمایل به تامین مالی نوآوری در گروه جدیدی از بازیگران مانند سازمان‌های غیرانتفاعی، پادشاهان غنی، افراد ثروتمند و سلبریتی‌ها ایجاد شده است. علاوه بر این، منابع مالی و  بازارهای جدید برای تامین مالی نوآوری به ویژه در کشورهای با درآمد متوسط، در حال ظهور است.

اکنون شرایط تامین مالی نوآوری در جهان به سرعت در حال تغییر است. علاوه بر این، در زمانی که دنیا با رکود ناشی از پاندمی کرونا مواجه است و جهان با نگرانی منتظر انجام نوآوری به منظور یافتن درمان نو یا واکسن جدید است، نیاز به ارزیابی تامین مالی نوآوری از همیشه ضروری‌تر است.

شاخص جهانی نوآوری 2020 بر موضوع تامین مالی از طریق بررسی سازوکارهای موجود و معین کردن پیشرفت‌ها و چالش‌های موجود تمرکز دارد.

مکانیزم‌های سنتی تامین مالی شامل انواع حمایت‌های دولتی، سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در توسعه نوآوری و مکانیزم‌های مبتنی بر بازار که به صورت ویژه نوآوری را هدف قرار می‌دادند (مانند وام، بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری خطرپذیر) است.

مکانیزم های جدید شامل سرمایه‌گذاری مشترک، ثروت پادشاهان، بازار مالکیت فکری، خرده سرمایه‌ها، تامین مالی جمعی و راهکارهای فناورانه است.

در این زمینه ها مهم ترین سوالات عبارت است از:

  • وضعیت فعلی و آتی تامین مالی نوآوری با توجه به بحران‌های جاری حوزه اقتصاد و سلامت چیست؟
  • ابزارهای مرسوم ریسک‌پذیری مانند سرمایه گذار ریسک پذیر چگونه در حال تحول هستند؟
  • بازیگران و مکانیزم‌های جدید چه چیزی به وضع فعلی افزوده‌اند و آیا به صورت موثری سبب بهبود شکست بازار شده‌اند؟
  • چه تفاوتی بین کشورها وجود دارد و آیا خلا تامین مالی نوآوری سبب تعمیق شکاف نوآوری بین کشورها خواهد شد؟
  • چگونه ما از این موضوع مطمئن می‌شویم که مکانیسم‌های نوآوری به صورت فراگیر اکوسیستم نوآوری را پشتیبانی خواهند کرد؟

در ادامه وضعیت ایران در ارکان مختلف GII در مقایسه با سال گذشته بیان می شود.

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال ، برگرفته از فضای مجازی

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین