پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۸۸۳
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۱
«هیوندای به ایران بازگشت.» خبر کوتاه اما تأثیرگذار بود.

شعارسال: فرصت امروز نوشت: «هیوندای به ایران بازگشت.» خبر کوتاه اما تأثیرگذار بود. روز دوشنبه کرمان موتور رسماً اعلام کرد که با شریک قدیمی اش آشتی کرده و کره ای ها با دست پر از دی ماه به خطوط تولید این شرکت بازمی گردند.

سامان فیروزی، مدیرعامل کرمان موتور، روزدوشنبه اعلام کرد: «قرارداد مشارکت با هیوندای موتور کره جنوبی به منظور تولید خودروهای این شرکت کره ای در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم به امضا رسیده و به دنبال امضای این قرارداد، مقرر شد از دی ماه امسال شاهد تولید محصولات این خودروساز کره ای در ایران باشیم. تولید دو محصول هیوندای آی١٠ و آی٢٠ در کارخانه کرمان موتور آغاز خواهد شد و تمام توان خود را برای تولید و عرضه محصولات به روز و باکیفیت به کار خواهیم بست.»

امضای این قرارداد از چند جهت اهمیت دارد. نخست اینکه کره ای ها و ژاپنی ها برای حضور در ایران در پسابرجام، منتظر چراغ سبز آمریکایی ها بودند و همه گمانه زنی ها برای حضور این خودروسازان آسیای شرقی در بهترین حالت، زمانی بعد از مشخص شدن نتایج انتخابات آمریکا را نوید می داد، اما حالا وقتی هیوندای به عنوان نخستین خودروساز سردمدار ورود کاروان سایر خودروسازان مطرح جهانی می شود، نشان از هموار شدن راه برای حضور سایر شرکت های نام آشنای جهان در ایران دارد. از سوی دیگر هیوندای در همین ابتدای راه، قصد دارد نسل جدید دو مدل از خودروهای به روز خود را در ایران تولید کند که هنوز یکی از آنها یعنی آی۱۰، ۲۰۱۷ رونمایی نشده و در نمایشگاه اتومبیل پاریس رونمایی خواهد شد.

این خودروساز کره جنوبی، راه متفاوتی را برای حضور در بازار ایران در پیش گرفته است. اکنون با توجه به نحوه مشارکت این خودروساز با کرمان موتور، این پرسش مطرح است که ورود هیوندای به جرگه شرکای خارجی صنعت خودروی ایران، چه تأثیری بر معادلات مشارکت با سایر خودروسازان از جمله فرانسوی ها دارد؟

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو، در پاسخ به این پرسش به «فرصت امروز» می گوید: «بازگشت هیوندای به ایران، نقطه عطف مهمی در موضوع برجام است. اینکه هیوندای با مدل های ارزان قیمت فعالیت خود را در ایران آغاز می کند، نشان از این دارد که این شرکت برنامه های بلندپروازانه ای را برای بازار ایران در سر می پروراند و بنا دارد که بتواند به واسطه این خودروهای ارزان قیمت، سهم خوبی از تیراژ تولید را از آن خود کند.»

او می افزاید: «آی ۱۰ محصول ارزان قیمتی است و تولید این محصول در ایران می تواند تحول بزرگی را در بازار خودروهای زیر ۵۰ میلیون تومان ایجاد کند. از سوی دیگر انحصاری که پژو و رنو در بازار ایران به دست آورده اند، می تواند با حضور هیوندای شکسته شود و همچنین تولید این محصولات ارزان قیمت می تواند اهرم فشاری برای خروج خودروهای قدیمی از خطوط تولید باشد.»

زاوه معتقد است: «حضور هیوندای در بازار ایران اتفاق بسیار خوبی است و می تواند منجر به قیمت گذاری واقعی سایر محصولات مشترک با شرکای خارجی شود.»

حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو نیز در این باره در گفت وگو با «فرصت امروز» بیان می کند: «بهره برداری مثبت صنعت خودرو، از شرایط اقتصادی کشور در پسابرجام باید منجر به ارتقای سطح مطلوبیت مشتریان داخلی از خرید خودروهای تولید داخل شود. وقتی صحبت از خودروی تولید داخل می کنیم منظورمان تولید یک خودرو با برند داخلی و لزوما پلتفرم داخلی نیست که برای رسیدن به چنین شرایطی راه متفاوتی را باید طی کنیم. اما همین که شرایط برای واردات خودرو و استفاده مفت و مجانی خارجی ها از بازار خودرو در ایران دشوار شود به نحوی که آنها مجبور شوند تا برای حضور و رقابت در بازار ایران، با خودروسازان داخلی مشارکت کرده و دست کم مونتاژ محصول وارداتی خود را به کارگر ایرانی بسپارند نیز، قدمی رو به جلوست. به هر حال شرکت هیوندای سال هاست باوجود اینکه یکی از مهم ترین وارد کنندگان خودرو به بازار ایران است، اما هیچ وقت بابت استفاده از این بازار گسترده، هزینه ای پرداخت نکرده است.»

او ادامه می دهد: «از آنجایی که کیفیت بالاتر و قیمت پایین تر مطلوب مشتری داخلی است، می توان گفت دو خودروی مورد نظر یعنی آی۱۰ و آی۲۰ چه به لحاظ کیفی و چه به لحاظ قیمتی ظرفیت رضایت بخشی برای مشتری ایرانی دارند. با این وجود، مشارکت کرمان موتور با هیوندای آن هم در تولید خودروهایی که قیمت جهانی تیپ پایه آنها بین ۱۱ تا ۱۳ هزار دلار است به شرطی مشارکت مطلوبی خواهد بود که قیمت تمام شده این دو خودرو در بازار ایران در همان سطح قیمت جهانی عرضه شود. دراین صورت قیمت این دو خودرو باید زیر۵۰ میلیون باشد که این سطح قیمت، مطلوب بخش وسیعی از هرم تقاضای خودرو، در داخل خواهد بود.»

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه تلاش دولت و شرکت های خودروساز برای از بین بردن موانع هم سطح سازی قیمت عرضه یک خودروی خارجی تولید شده در ایران برابر با قیمت جهانی آن، موضوعی بسیار بااهمیت است که به عزم دولت و خودروسازان بستگی دارد، تصریح می کند: «”در واقع برای رسیدن به تعادل در قیمت داخلی و جهانی خودروهای تولید شده در سایت های داخلی، باید تغییرات اساسی در سیاست های کسب و کار دولت ایجاد شده و همین طور اقدامات اساسی در جهت ارتقای سطح بهره وری شرکت های خودروساز داخلی صورت پذیرد.

به طوری که از این طریق، عرصه بر واردکنندگان خودرو تنگ شده و آنان ترغیب شوند برای منتفع شدن از مزایای بازار ایران به مشارکت و تولید با خوردوسازان داخلی روی آورند. در این زمینه دولت باید نسبت به کاهش هزینه های دریافتی از محصولاتی که به صورت منفصله و با سطح شکست بیشتر وارد می شوند در مقایسه با واردات سی بی یو بیش از این انعطاف نشان دهد. از طرفی خودروسازان داخلی نیز باید سطح بهره وری تولید خود را بهبود بخشند تا تولید در داخل نسبت به واردات مزیت پیدا کند. به هر حال مشارکت کرمان موتور با هیوندای به شرط رعایت منافع مشتری داخلی و داشتن برنامه مشخص برای عبور از فاز مونتاژ و عمق بخشیدن به سطح ساخت داخل می تواند یک مشارکت سودمند برای صنعت خودروسازی ایران باشد.»

بازگشت هیوندای، قطعاً حداقل اتفاق مهمی بود که می توانست در پسابرجام برای صنعت خودرو رخ دهد. هنوز جای بسیاری از بزرگان خودروسازی جهان در صنعت خودروی ایران خالی است که با جان گرفتن بخش خصوصی صنعت خودرو، روزنه های امید بسیاری برای حضور حرفه ای ها در صنعت خودروی ایران باز شده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 30شهریور1395، کدخبر: 3772284: www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین