پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۹۷۵
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۹
رئیس جمهور سوریه گفت که حمله آمریکا به مواضع نیروهای سوری طبعا عمدی بود و آنگونه که واشنگتن ادعا می‌کند، غیر عمدی نبود.

شعارسال: بشار اسد رئیس جمهور سوریه در گفتگو با آسوشیتدپرس، اعلام کرد که آمریکا تمایلی به ائتلاف به روسیه برای نبرد علیه گروههای تروریستی در سوریه ندارد.

وی در پاسخ به سوال آسوشیتد پرس مبنی بر اینکه آیا شما آمادگی برای برقراری آتش بس مجدد را دارید گفت: ما آمادگی خود برای پایبندی به آتش بس را اعلام کردیم؛ حال می‌خواهید شما آن را آتش‌بس بنامید یا خیر اما این امر به سوریه یا روسیه مربوط نمی‌شود بلکه این به آمریکا و گروه‌های تروریستی وابسته به "داعش” و "جبهه النصره” و "القاعده”، آمریکا، ترکیه و عربستان سعودی مربوط می‌شود، آمریکا و گروه‌های تروریستی وابسته به”داعش” و "النصره” و”القاعده” و ترکیه و عربستان صریحا اعلام کردند که آنها پایبند نیستند،آمریکا برای رسیدن به آتش بس در سوریه صادق نیست.این اولین تلاش برای متوقف کردن جنگ در سوریه نبود. اولین تلاش در فوریه گذشته انجام شد که موثر واقع نشد و فکر می‌کنم دلیل آن آمریکا بود.

*آمریکا برای رسیدن به آتش بس در سوریه صادق نیست

رئیس جمهور سوریه رد پاسخ به این سؤال که آیا امکان همکاری آمریکا و روسیه برای مقابله با گروه‌های مسلح وجود دارد، گفت: از نظر عملی، امکان این کار وجود دارد اما در عرصه واقعیت، این امکان وجود ندارد چرا که آمریکا اراده‌ای برای مقابله با "النصره” و حتی "داعش” ندارد چرا که معتقد است می‌تواند از آنها به عنوان کارت و برگ بازی برای پیش بردن دستور کار خود بهره ببرد. اگر آنها به "النصره” یا "داعش” حمله کنند تمامی کارت‌های مهم خود را در سوریه از دست می‌دهند بنابراین فکر نمی‌کنم آمریکا آمادگی پیوستن به روسیه برای جنگ با تروریست‌ها در سوریه را داشته باشد.

*حمله آمریکا به مواضع ارتش سوریه عمدی بود

وی افزود: این یک حمله توسط یک جنگنده برای یک دفعه نبود بلکه 4 جنگنده در این حمله شرکت داشتند که به طور مداوم و برای حدود یک ساعت و شاید هم بیشتر از یک ساعت، به حملات ادامه دادند. شما یک کار اشتباه را برای بیش از یک ساعت انجام نمی‌دهید. موضوع بعدی آن است که آنها به یک مرکز کوچک و ساختمان حمله نکردند بلکه به یک مکان خیلی بزرگی که شامل تپه‌ها می‌شد و هیچ گروه تروریستی در آنجا حضور نداشتند حمله کردند. جدای از آن، اعضای "داعش” بلافاصله پس از حملات به مواضع ارتش سوریه در دیر الزور، به مواضع ارتش حمله کردند. تروریست های داعش” از کجا می‌دانستند که آمریکا به مواضع ارتش سوریه حمله کرده که بلافاصله به آنجا حمله کرده و توانستند یک ساعت بعد، آنجا را به کنترل خود دربیاورند. در نتیجه این حملات امریکا، قطعا عامدانه و عمدی بود.

*هیچ نفعی از حمله به کاروان سازمان ملل نمی‌بریم

رئیس جمهور سوریه در پاسخ به این سوال که آیا سوریه یا روسیه به کاروان هلال احمر در این هفته حمله کردند، ضمن رد هرگونه دست داشتن روسیه یا سوریه در حمله به این کاروان گفت: این را نمی‌پذیرم چرا که کاروان‌های زیادی از سازمان های مختلف از سراسر جهان به مناطق مختلفی در سوریه طی سال‌های گذشته آمده‌اند. چنین رخدادی که هرگز به وقوع نپیوسته چرا باید در این برهه خاص خواه توسط روسیه یا سوریه صورت گیرد. این فقط یک ادعاست. من باید درباره ادعای کاخ سفید، بگویم هر آنچه مقامات آمریکایی در مورد درگیری‌های سوریه در کل می‌گویند هیچ اعتباری ندارد. هر چه آنها می‌گویند دروغ است و هیچ پایه و اساسی ندارد. سازمان ملل اعلام کرد که کاروان هلال احمر هدف هیچ حمله هوایی قرار نگرفته است و ما نیز از حمله به این کاروان هیچ نفعی نمی‌بریم، زیرا اگر ما آن را هدف قرار دهیم در واقع به تروریست‌ها خدمت کرده‌ایم و این به طور مستقیم به نفع آنها تمام می‌شود.

1

اسد در پاسخ به این سوال که چه کسی مسئول این حملات است، گفت: این کاروان‌ها در منطقه تحت کنترل گروه های مسلح و تروریست‌ها در حال حرکت بودند، بنابراین باید اول آنها را متهم کرد. من نمی توانم در مورد مسئول این حمله چیزی بگویم تنها چیزی که ما شاهد بودیم یک ویدئو از سوختن یک خودرو و نابود شدن کامیون‌ها بوده است.

رئیس جمهور گفت: شاهدان عینی هنگامی که ارتش سوریه یا روسیه مورد اتهام واقع می‌شود ظاهر می‌شوند، اما هنگامی که تروریست‌ها مرتکب جنایت یا کشتاری می‌شوند آنها را نمی‌ بینیم. ما نیز از حمله کاروان امدادی هیچ نفعی نمی‌بریم، زیرا اگر ما آن را هدف قرار دهیم در واقع به تروریست‌ها خدمت کرده‌ایم و این به طور مستقیم به نفع آنها تمام می‌شود.

دکتر بشار اسد افزود: ما به عنوان دولت و مسئولان سوریه بر اساس قانون اساسی، اخلاقا و قانونا پایبند به کمک به مردم سوریه و تامین نیازهای اساسی آنها هستیم.

*آمریکایی‌ها باتحقیقات درباره حملات با گازهای سمی مخالفت کردند

رئیس جمهور سوریه دکتر بشار اسد گفت: اولین مورد استفاده از گازهای سمی در سوریه در حلب سه سال قبل اتفاق افتاد و ما خودمان جزو کسانی بودیم که از سازمان ملل خواستیم هیات حقیقت یاب برای استفاده از سلاح های شیمیایی به منطقه اعزام شود اما آمریکایی ها مخالفت کردند؛ فقط به یک دلیل و آن هم اینکه اگرتحقیقاتی انجام می شد کشف می شد که تروریست ها از این گازها استفاده کردند نه ارتش سوریه. در این مورد آمریکا نمی تواند سوریه را متهم کند چرا که خود آنها با حضور هیات نمایندگی سازمان ملل مخالفت کردند. در هر کدام از حمله‌ها، ما از سازمان ملل خواستیم هیات نمایندگی به سوریه اعزام کند، اما آمریکا هر بار مخالفت کرده است. اگر ما از این سلاح استفاده کرده بودیم هرگز خواستار تحقیقات در این باره نمی شدیم.

*ما مردم کشورمان را نمی‌کشیم

وی در ادامه درباره اتهامات مربوط به نقض حقوق بشر و استفاده از بمب های بشکه ای گفت اگر شما می خواهید در مورد اشتباهات صحبت کنید هر کشوری، هر دولتی، هر شخصی اشتباهاتی دارد. وقتی درگیر جنگ هستید این اشتباهات بیشتر می شود این طبیعی است اما این اتهامات علیه دولت سوریه هیچ پایه و اساسی ندارد. شما تروریست ها را برای دفاع از غیرنظامیان می کشید. این یک نقش طبیعی برای هر ارتشی در هر کجای جهان است. انتظار دارید برای آنها بادکنک یا برچسب فانتزی بفرستیم؟ باید از سلاح استفاده کنید. در این راستا در مورد نوع سلاح صحبت نمی شود بلکه در مورد نحوه استفاده از آن حرف می زنیم. آنها می خواهند از این مساله برای متهم کردن ارتش سوریه به کشتار غیرنظامیان استفاده کنند اما من تاکید دارم ما هرگز غیرنظامیان را نمی کشیم. کشتار غیرنظامیان هیچ نفعی برای ما ندارد. آنها مردم ما هستند کسانی که از ما حمایت می کنند اگر قرار باشد آنها را بکشیم چه کسی دیگر از دولت حمایت کند. اگر حمایت مردمی نبود چطور می شد برای پنج سال ما بتوانیم علیه تمامی کشورهای متخاصم، غرب، کشورهای عرب خلیج فارس و تمامی تبلیغات پرقدرت رسانه ای در سراسر جهان علیه دولت بایستیم. من نمی گویم اشتباهی نبوده اما بار دیگر تاکید می کنم که اشتباهات فردی وجود داشته و میان اشتباهات یا حتی یک جنایت توسط یک فرد با سیاست جنایتکارانه‌ای که توسط یک دولت به اجرا گذاشته می شود تفاوت هایی وجود دارد. ما هرگز چنین سیاستی نداشتیم.

*تحریم‌های غرب موجب فرار مردم شد

اسد در ادامه این گفتگو افزود: هر وقت که هر گاه شهر یا روستایی را از دست تروریست ها آزاد کردیم مردم آنجا باز گشتند. مردم از شرایط سخت از تحریم های غرب علیه سوریه و از تروریست ها گریختند. بسیاری از مردم از خود جنگ فرار نکردند بلکه پیامدهای جنگ آنها را وادار به فرار کرده است. آنها می خواهند زندگی کنند؛ می خواهند به حقوق اولیه شان برای زندگی دسترسی داشته باشند. بسیاری از مردمی که گریختند همچنان حامی دولت بوده اند و این در انتخابات اخیر نشان داده شد. بنابراین درست نیست که بگوییم سوری ها کشور را به خاطر دولت ترک می کنند. اما درباره مردمی که هنوز در سوریه زندگی می کنند باید بگویم دولت هرگز مانع از اعزام هیچ کاروان امداد رسانی به حلب یا دیگر مناطق کشور نشده است. ما حتی به مناطق تحت کنترل تروریست ها از بودجه دولتی واکسن فرستادیم. هنوز برای کارمندان دولتی این مناطق از بودجه دولتی حقوق می فرستیم و جالب اینکه حتی برخی از این تروریست ها حتی خانواده های خود را برای زندگی به مناطق تحت نظارت دولت می فرستند.

رئیس جمهور سوریه در ادامه این سوال را مطرح کرد که اگر طی چند سال گذشته مناطقی در حلب بوده که تحت محاصره ارتش سوریه بوده و غذا به آنها نرسیده اما دائم در حال حملات به ارتش هستند، خوب آنها چطور سلاح دریافت کرده‌اند اما غذا برای خوردن ندارند. این مساله از نظر منطقی، متناقض است.

*دیدن خون ریزی برای مقامات غربی چه حسی دارد؟

اسد با ذکر این نکته که از شهر حلب بازدید خواهد کرد، گفت: دیدن خرابی ها و ویرانی ها بسیار دردناک است اما به محض اینکه جنگ تمام شود ما کشورمان را می سازیم. دردناک تر از همه نابودی یک جامعه است؛ کشته شدن انسان ها چیزی که ما هر روز و هر ساعت شاهد آن هستیم. اما سوال آن است که مقامات غربی با دیدن این خرابی‌ها و خونریزی‌ها که دست آنها در آن آغشته است، چه حسی پیدا می‌کنند؟ هدف وسیله را توجیه می کند. این اساس سیاست غرب در سایر مناطق جهان طی این روزها است و این چیزی است که ما آن را نمی پذیریم. من مطمئنم که شهروندانی که از کشور رفته‌اند با مهیا شدن شرایط زندگی در سوریه به کشورشان برخواهند گشت.

*زمان برقراری صلح در سوریه

رئیس جمهور سوریه در پاسخ به سؤال آسوشیتد پرس مبنی بر اینکه زمان برقراری صلح در سوریه کی خواهد بود و این موضوع چه وقت اتفاق خواهد افتاد گفت: اگر شما به این موضوع از منظر و فاکتور عوامل داخلی سوریه نگاه کنید، به شما خواهم گفت که خیلی زود چنین خواهد شد و چند ماه به طول خواهد انجامید. من درباره این موضوع مطمئن هستم و مبالغه نمی‌کنم. اما اگر شما درباره این موضوع از بعد درگیری جهانی و منطقه‌ای صحبت کنید شما درباره بسیاری از عوامل خارجی سخن می گویید که ما کنترلی بر آن نداریم در نتیجه درگیری در سوریه این موضوع ادامه خواهد یافت و هیچ کسی در جهان نمی‌تواند به شما بگوید چه وقت این موضوع به پایا خواهد رسید.

اسد در ادامه این گفتگو افزود: اردوغان و دولت آمریکا و رژیم های غربی و عربستان سعودی و قطر ظرف چند ماه آینده حمایت های خود از تروریست ها را متوقف نخواهند کرد، به همین دلیل نمی توان انتظار داشت که اوضاع در سوریه طی دو ماه آینده آرام شود. کشورها و مسئولانی که از تروریستها مستقیما حمایت می کنند، خودشان می دانند که چه وقت صلح در سوریه برقرار می شود زیرا آنها می دانند که چه وقت از حمایت خود دست بر می دارند. قطعا پس از مداخله نظامی قانونی روسیه و حمایت آن از ارتش سوریه، ما احساس بسیار بسیار بهتری داشتیم و در تقابل با تروریست‌ها مناطق بیشتری را آزاد کردیم.

*ما هیچ وقت به تجزیه فکر نکردیم

رئیس جمهور سوریه افزود: ما به هیچ وجه به تجزیه فکر نکردیم و اکثریت مردم سوریه به آن اعتقاد ندارند، و من با وجود این جنگ وحشیانه، معتقد نیستم که جوی برای تجزیه ایجاد شده باشد. من اعتقاد ندارم که خشونت جنگ، سبب ایجاد فضایی برای تقسیم و تفکیک شده باشد. جنگ به بیشتر مردم سوریه این اعتقاد را داده که به اتحاد بیشتر از راه ادغام و همزیستی مسالمت آمیز نیاز دارند. مشکل تفکیک و تقسیم نیست بلکه تروریسم است.

وی تاکید کرد: ما هرگز بیمارستان ها و کادر پزشکی را هدف قرار نمی دهیم. چگونه ممکن است ما واکسن و دارو برای بیمارستان ها ارسال کنیم و سپس آنها را هدف قرار دهیم.

*امیدوارم روسای جمهور آمریکا به مقررات بین‌المللی پایبند باشند

رئیس جمهور سوریه درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و تاثیر انتخاب هیلاری کلینتون یا دونالد ترامپ بر موضوع سوریه گفت: مشکلی که درباره نامزدهای آمریکایی برای ریاست جمهوری وجود دارد و من تنها راجع به این انتخابات کنونی صحبت نمی‌کنم بلکه صحبت من کلی است این است که آنها در دوران مبارزات انتخاباتی یک چیزی می‌گویند اما پس از پایان مبارزات و در زمان کار، اقدام معکوس آن را انجام می‌دهند. این موضوع را اکنون در قبال مقام‌های امریکایی هم می‌بینیم. آنها صبح یک چیزی می‌گویند و عصر چیز دیگری. خوب شما نمی‌توانید درباره افراد، بر اساس الفاظشان قضاوت کنید بلکه باید از روی اقداماتشان قضاوت کنید. ما به اظهارات و بیانیه‌ها اهمیتی نمی‌دهیم و به آن گوش نمی‌کنیم. ما باید صبر کنیم تا آنها رئیس‌جمهور بشوند و سیاست‌هایشان را در مقام اجرا ببینیم. ما انتظارات زیادی نداریم و هرگز چنین انتظاراتی نداشته‌ایم. ما امید داریم که روسای جمهوری آمریکا منصف باشند و به مقررات بین‌المللی پایبند باشند و کشورهای دیگر را به پذیرش احترام متقابل، برابری و اصول مشابه سوق دهند اما همه ما می‌دانیم که این یک تفکر آرزومندانه و خیالی است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار خبر 1 مهر 1395، کدمطلب: 1193298 ،www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین