پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۹۸۴۲
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۳
منتقدان حمله سال ۲۰۰۳ آمریکا به عراق معتقدند که هدف واشنگتن از اینکار تحت کنترل گرفتن دومین منابع بزرگ نفت در جهان بود. حتی معماران "عملیات آزادی عراق" توجیه شده بودند که درآمد‌های نفتی می‌تواند به بازسازی سریع یک کشور نماینده آمریکا در منطقه کمک کرده و شرایط خاورمیانه را به نفع ایالات متحده تغییر دهد. البته اگر قرار بود نفت و نفوذ، جایزه‌های این منطقه باشند، به نظر می‌رسد این چین است که برنده جنگ عراق و حتی بعد از آن شده است.
شعار سال: چین که که بزرگترین وارد کننده نفت خام در جهان است، حالا بزرگترین شریک تجاری عراق هم به شمار می‌رود. فقط روسیه بیشتر از عراق به چین نفت می‌فروشد. در نیمه نخست امسال، میزان صادرات نفت عراق به چین ۳۰ درصد بیشتر از مدت مشابه در سال گذشته میلادی بود. این حجم، یک سوم از کل صادرات نفت عراق را شامل می‌شود. در همین شرایط، حجم صادرات نفت عراق به آمریکا در نیمه نخست سال جاری میلادی به نصف کاهش یافته و پنتاگون هم در صدد است تا یک سوم از نیرو‌های آمریکایی را از این کشور خارج کند. چنین رویه‌ای در افغانستان هم دنبال می‌شود تا طولانی‌ترین جنگ تاریخ آمریکا به پایان خود نزدیک شود.

مقامات افغانستان و پاکستان به فایننشیال تامیز گفته اند که پکن به طور کامل کنترل گفتگو‌های صلح را در دست گرفته و به طالبان هم وعده داده به محض خروج آمریکا، سرمایه گزاری گسترده‌ای در حوزه انرژی و زیرساخت برای آن‌ها انجام خواهد داد. نفوذ چین در شرایطی به سرعت در خاورمیانه افزایش میابد که متحدان منطقه‌ای آمریکا و حتی خود مقامات این کشور هم تعهدات واشنگتن را زیر سوال می‌برند. پکن بزرگترین سرمایه گذار در این منطقه بوده و با کشور‌های خلیج فارس به جز بحرین پیمان‌های همکاری راهبردی بسته است. بیشترین سرمایه گذاری چین به سوی متحدان سنتی آمریکا روانه شده که به فناوری‌های نظامی چینی هم علاقه دارند. نخستین پایگاه نظامی خارجی چین ۳ سال پیش در جیبوتی گشایش یافت.

چین همچنین در دیگر نقاط استراتژیک این منطقه، سرمایه گذاری گسترده‌ای در بنادر تجاری کرده که در صورت نیاز می‌توانند به سادگی توسط ناوگان‌های نظامی مورد استفاده قرار بگیرند. از جمله این موارد می‌توان به به بندر گوادا در پاکستان و الدقم در عمان که در دو سوی خلیج عمان واقع هستند اشاره کردچین تنگه هرمز را در کنار تنگه مالاکا (بین مالزی و جزیره سوماترای اندونزی) و باب المندب، برای رشد اقتصادی و نظامی خودش حیاتی می‌دان چراکه بخش زیادی از واردات انرژی خود را از طریق این تنگه‌های استراتژیک انجام می‌دهد.

در حالی که روابط چین و آمریکا رو به افول می‌رود، پکن اولویت را بر این گذاشته تا کنترل خود بر این راه‌های آبی را افزایش داده و توان آمریکا برای قطع دسترسی چین به آن‌ها در صورت بروز درگیری را کاهش دهد. به همین دلیل است که چنین ناوگان دریایی بزرگی ساخته که نه تنها عظیم‌تر از ناوگان آمریکا است، بلکه ممکن است از آن پیشرفته‌تر هم باشد.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از ساعت ۲۴، تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۹، کد خبر:.saat۲۴.news، ۵۱۲۳۶۶
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین