پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۰۵۱۷۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۸
معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره بی‌ثباتی قیمت خودرو گفت: آنهایی که یک شبه سود صد میلیونی یا بیشتر می‌کنند باید مالیات دهند تا هر کسی به این بازار ورود نکند.

شعار سال: معاون طرح و برنامه‌ریزی وزارت صمت در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما درباره گرانی عجیب و بی‌ثباتی قیمت خودرو گفت: بالاخره حوزه خودرو مثل هر کالای دیگری قیمت تمام شده‌ای دارد و برای محاسبه آن باید اجزای مختلف را بررسی کنیم. در بررسی مشخص می‌شود در عمده محصولاتی که منجر به تشکیل خودرو می‌شود افزایش قیمت رخ داده است هر چند این همه ماجرا نیست. خیلی از قطعات خودرو متاثر از قیمت جهانی است.

سعید زرندی درباره اینکه چرا می‌گوییم خودرو تولید داخل است، اما قیمت آن متاثر از قیمت ارز است، افزود: خودرویی که فرضا ۶ الی ۱۰ هزار دلار وابستگی ارزی دارد و خودرو‌های پر تیراژ بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار وابستگی دارند می‌شود این را تا ۲۲۰۰ دلار وابستگی هم رساند، اما صرفه اقتصادی مهم است. الان در ۶ ماهه نخست سال ۱۹ درصد نسبت مدت مشابه سال گدشته تولید خودرو رشد داشته است. البته غیر از این خودرو‌هایی که در پارگینگ هستند و واردات قطعاتشان با مشکل مواجه شده است. هر چند باید بدانیم که به نفع کارخانه است زودتر خودرو کامل شود و بتواند پولش را بگیرد.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: فضای تقاضا عجیب است خبر دارم روز گذشته در قرعه‌کشی یکی از خودروسازان نزدیک به دو میلیون و نهصد هزار نفر شرکت کردند، همین نشان می‌دهد که نقدینگی که در اختیار مردم است عدد بالایی است. هر چند قیمت‌های دولتی رانت‌هایی را ایجاد کرده و جذابیت ایجاد کرده تا یک شبه صد میلیون سود نصیب افراد شود که همین موجب می‌شود همه بخواهند در این بازار سرمایه‌گذاری کنند. در اقتصاد تولیدمحور هیچ وقت سود بادآورده وجود نخواهد داشت و اگر باشد مالیات هنگفتی برای آن اعمال می‌شود.

وی ادامه داد: در ادبیات دنیا بررسی کنید تا ببینید مالیات خاص برای سود‌های یک شبه وجود دارد، چون باید زحمت بکشی و پول در بیاوری. اگر امروز سود خریدتان چند برابر شد باید مالیات بدهید و همین باعث می‌شود که هر کسی وارد این بازار‌ها نشود. یکی از ضعف‌هایی که در کشور وجود دارد حرکت به سمت بازار‌های موازی تولید است. عمده کشور‌هایی که توانستند به سمت رشد اقتصاد بروند به این دلیل بود که به تولید توجه کردند. نمی‌شود پول را در تولید بیاورید و ۵۰ دستگاه بازخواست‌تان کنند، اما اگر ببرید در بازار‌های موازی تولید اینطوری نشود و سود بدون ریسک ببرید و انتظار داشته باشید سرمایه‌دار‌ها تولید کنند و به سمت بازار ارز و طلا جذب نشوند.

زرندی درباره راهکار دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو برای مهار قیمت خودرو با واردات آزاد، خاطرنشان کرد: در شرایط ایده‌آل در هر بازاری اگر تقاضا و تولید متناسب نبود یکی از راه‌ها واردات است، اما وقتی در کشور مشکل ارز دارید نمی‌شود. کشوری که سخت‌ترین تحریم‌ها را دارد ارز را برای خودرو صرف نمی‌کند هر چند در بحث واردات هنور جمع‌بندی مشخصی صورت نگرفته است. اگر شرایط ارزی بهتر بود می‌شد؛ اما نگاه ما این است ارزی که داریم را هزینه برای ساخت داخل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه خودرو ۵ میلیارد دلار قطعات منفصله واردات داریم که در سال‌های مختلف و کم شده و این رقم در اوایل سال ۹۸ به ۳۲۸۰ دلار رسید؛ بنابراین هدف‌گذاری کردیم تا مابقی را در جای ضروری دیگری هزینه کنیم. در واقع هر کاری که منجر به ارزآوری و یا خروج ارز کمتری از کشور شود را حمایت می‌کنیم.

در پایان زندی قول داد دعوت رسمی برنامه یه روز تازه از علیرضا رزم‌حسینی وزیر صمت که در برنامه زنده صورت گرفت را به وزیر برساند تا بینندگان برنامه به زودی شاهد حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در برنامه یه روز تازه باشند.

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  سایت خبری اقتصادآنلاین ، تاریخ انتشار 20 مهر    99، کد خبر:   473323، www.eghtesadonline.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
0
0
چه عجب برای برخورد با این دلالال ها از روش های مالیاتی کمک گرفته شده ! واقعا کسی که اینطوری سود میکنه باید مالیاتشم بده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
0
0
يعني تو ايران كه قيمت ماشين اين همه ميره بالا براي چي بايد ماليات بدن؟ بريد از كسي كه خونه هاي دست نخورده و خالي تو شمال كشور داره ماليات بگيريد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین