شعارسال: احمد توکلی ، رئیس هیأت مدیره سازمان مردم نهاد "دیدبان شفافیت و عدالت"، طی نامه ای به محمد شریعتمداری معاون رئیس جمهور نسبت به تلاش وزارت صنعت و معدن و تجارت برای خارج شدن محصولات پتروشیمی از بورس هشدار داد.
متن این نامه به شرح زیر است:
«بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای دکتر شریعتمداری
معاون محترم ریاست جمهور و جانشین رئیس ستاد هدفمندی یارانهها
سلام علیکم
وزارت صنعت، معدن و تجارت مدت هاست خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا را پیگیری میکند. بعد از نامه مورخ ۴/۶/۱۳۹۴ آقای نعمت زاده به معاون اول محترم، جلسه مورخ ۳۱/۰۶/۱۳۹۴ کارگروه تنظیم بازار به ریاست جنابعالی، به مصوبه مورخ ۰۶/۰۷/۱۳۹۴ منجر شده است. در این باره توجه شما را به نکات زیر جلب میکنیم :
۱-سیر ماجرا
چنان که مطلع هستید در سال ۱۳۹۰ پس از اعتراضات زیاد به رانت ویژه ای که تولیدکنندگان پتروشیمی از آن برخوردار بودند، سرانجام در۲۸/۱۲/۱۳۹۰ ستاد هدفمندی یارانه ها عرضه مجصولات پتروشیمیایی در بورس را اجباری میکند. متاسفانه برخلاف مقررات قانونی، در تاریخ ۱۲/۰۴/۱۳۹۳ قائم مقام وزیر صمت در امور تجارت طی نامه شماره ۸۵۵۱۴/۶۰ به مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران، مقرراتی را حسب نظر وزیر ابلاغ میکند. در قسمتی از این مقررات غیرقانونی آقای خسروتاج به تولیدکننده اجازه میدهد اگر در دو مرحله متوالی عرضه کالایش بی مشتری ماند میتواند آن را خارج از بورس بفروشد. ۱۰ ماه بعد در تاریخ ۱۶/۰۲/۱۳۹۴ در جلسه دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار درخواست وزیر صمت برای مخیر شدن تولیدکنندگان پتروشیمی بین عرضه در بورس و بیرون بورس مطرح میشود. جلسه، کار غیرقانونی آقای خسروتاج را موجب "فرار از شفافیت موجود در بازار بورس برای عده ای" از تولیدکنندگان دانست. و تمام اعضای حاضر جز نماینده وزاررت صنعت معدن و تجارت با درخواست مخالفت کردند. استدلال کارشناسی به این جمع بندی رسید که "به منظور جلوگیری از ایجاد رانت برای افرادی خاص و امکان پایش عملکرد این شرکت ها، عرضه در بورس در حال حاضر بهترین گزینه خواهد بود" غیر از استدلال کارشناسی، استناد دبیرخانه به بسته ضد رکود مصوب دولت بود که در بند بعد خواهد آمد.
پس از دستور غیرقانونی قائم مقام وزیر، عرضه محصولات پلیمری در بورس از ۶۹ درصد تولید در ۵ ماه نخست ۹۳ به ۴۱ درصد تنزل میکند. وزیر صمت مجددا در تاریخ ۰۴/۰۶/۱۳۹۴ از معاون اول درخواست میکند که اجازه داده شود بخشی از تولید در بازار آزاد فروخته شود. درخواست به ستاد تنظیم بازار ارجاع میگردد. در جلسه مورخ ۳۱/۰۶/۹۴ وزیر در دفاع از نظر خود عرضه در بورس را خاص کشورهای کمونیستی میخواند و معاذیری مانند عدم تأمین در حجم پائین از طریق بورس و ایجاد فضای سوءاستفاده دلالان بیان میدارد. وزارت اقتصاد این کار را عقبگرد میخواند و دبیرخانه ستاد طی گزارشی بازار محصولات پتروشیمی را انحصاری اعلام میکند و میگوید اگر این تصمیم گرفته شود باید بر اساس دستورالعمل مورخ ۲۵/۰۵/۹۳ دولت مشمول مقررات تنظیمی و قیمتگذاری شوند. در انتها نیز اعلام میدارد که تولیدکنندگان خوراک خود را با ارز مبادله ای معادل ۲۲۸۵ تومان دریافت میکنند و با ارز آزاد میفروشند. سرانجام ستاد با قبول اصل پیشنهاد وزیر کارگروهی را مسئول اتخاذ تصمیم میکند. در عین حال کارگروه"تدوین مقررات، قیمتگذاری و نظارت بر محصولات پتروشیمیایی" تشکیل میدهد تا تمام فرایند تولید، توزیع، قیمتگذاری و صادرات را کنترل کند! این تصمیمات در ۰۶/۰۷/۹۴ ابلاغ میگردد.
۲- تعارض با قانون
" ۱۲- قیمتگذاری کالاهایی که امکان پذیرش و خرید و فروش آنها در بورس انرژی یا کالا وجود دارد به جز کالاهای اساسی و انحصاری، ممنوع است. دستگاههای اجرایی ظرف یک سال از تاریخ ابلاغ این تصویب نامه نسبت به پذیرش کالاهای مذکور در بورس مربوط اقدام نمایند. "
حالا برعکس این الزام، وزیر محترم میخواهد کالایی را که بیش از سه سال است که در بورس معامله میشده است، از بورس خارج سازد؛ بازگشت از اسلام به جاهلیت!
۳- تضاد خروج پتروشیمی ها از بورس کالا با سیاست های اقتصاد مقاومتی
سیاست های اقتصاد مقاومتی در مواردی که به افزایش سهم درآمدهای مالیاتی، جلوگیری از فعالیتها و زمینه های فسادزا، روانسازی نظام توزیع و قیمتگذاری، افزایش استاندراد و... اشاره دارد به وضوح در بورس کالا تجلی دارد. خروج محصولات از بورس کالا مصداق عدم شفافیت است که با سیاستهای اقتصاد مقاومتی در تضاد است.
۴- عدم نظارت و عدم شفافیت
در شش ماهه اول ۱۳۹۴ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با حمایتهای وزیر صنعت، معدن و تجارت و خودداری سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از ایفای وظیفه قانونی خویش در خصوص ثبات عرضه در بورس، میزان عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا کاهش داشته است، بر اساس محاسبات صورت گرفته شرکتهای پتروشیمی حداقل معادل ۱۴۰۰ میلیارد تومان محصول را خارج از بورس فروخته اند. حال انتظار میرود مسولان توضیح دهند خریداران در خارج از بورس چه کسانی بودند؟ محصول را با چه قیمتی از پتروشیمیها خریده اند؟ مالیات دریافتی دولت از این مجتمع ها به ازای فروش خارج از بورس چه میزان بوده است
۵- تبعات عرضه بخشی از محصول داخل بورس و بخشی خارج از بورس
در صورتجلسه ۰۶/۰۷/۱۳۹۴ذکر شده است تا کارگروهی تشکیل شود و دراین زمینه بررسی انجام دهد که درصدی از محصولات در داخل بورس و درصدی نیز خارج از بورس معامله شود. در این زمینه نکات زیر حایز اهمیت است:
·متاسفانه منطق این امر مشخص نیست. اگر وزارت صنعت معدن و تجارت تمام خریداران واقعی و نیازمند مصرف محصولات پتروشیمی را شناسایی کرده و از طریق بهین یاب جهت خرید به بورس معرفی میکند، پس این تقاضایی که در خارج از بورس وجود دارد بر چه اساسی شکل گرفته است؟
·جناب وزیر بارها بیان کرده اند که دلالان در بورس خرید مینمایند. در حالی که تمام مشتریان را وزارت صمت از طریق نظام بهین یاب برای خرید معرفی میکند، اگر دلالان در بورس خرید میکنند، وزارتخانه باید پاسخگو باشد چون او متهم است نه مدعی.
·در صورتی که این اتفاق رخ دهد قطعا سایر محصولات نیز تدریجا بورس را ترک خواهند کرد و زحمتی که در این چند سال کشیده شده است بی نتیجه خواهد ماند، شفافیت از بین خواهد رفت، تمام شرکتها باید تحت قیمتگذاری دولتی قرار گیرند، هزینه های بازرسی افزایش خواهد یافت، نظامهای اطلاعاتی و آماری حاصل معاملات بورسی که میتواند به مدیریت بازار در زمان رکود و رونق کمک نماید نیز از بین خواهد رفت.
·از خارج ساختن محصولات پتروشیمیایی از بورس اکیدا خودداری شود.
·رانت خواری حاصل از قانون شکنی های سابق الذکر و کاهش درآمد مالیاتی حاصل از این قانون شکنی ارزیابی شود و مسببان و مرتکبان به مراجع ذیربط معرفی گردند.
·سخنگوی محترم دولت به طور شفاف موضوع را توضیح دهد تا دولت از تهمت مبراء شود.»
احمد توکل
رئیس هیأت مدیره سازمان مردم نهاد
"دیدبان شفافیت و عدالت"
با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سایت جامعه ی خبری تحلیلی الف ، تاریخ انتشار سه شنبه 12 آبان 1394 ، کد مطلب : 306943 : www.alef.ir