پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۳۰۵۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۵
استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به عدم تعادل عرضه و تقاضا برای ارز به عنوان دلیلی برای افزایش قیمت آن عنوان کرد: باید توجه داشت این شرایط نتیجه سیاست‌های ما در عرصه بین المللی است و تا زمانی که این روند ادامه داشته باشد فشارها افزون‌تر نیز می‌شود.

شعار سال: لطفعلی بخشی در مورد دلایل افزایش نرخ دلار اظهار داشت: قیمت هر کالایی منوط به عرضه و تقاضای آن است، دلار و پول هم از این قاعده مستثنی نیست. باید توجه داشت اکثر درآمدهای ارزی ما مربوط به نفت بود که  آن نیز تقریبا صفر شده است بخش دیگری از درآمدهای ارزی و حتی مطالبات پیشین نیز به دلیل مشکلات بانکی قابل انتقال به کشور نیست.

وی ادامه داد: بنابراین در این شرایط عرضه دلار محدود اما تقاضای آن که بیشتر مربوط به ماشین‌آلات، مواد اولیه، گندم، گوشت .... است، هنوز پابرجاست. طبیعتا در این شرایط نرخ دلار افزایش می‌یابد و تا زمانی که این روال ادامه داشته باشد شاهد افزایش آ‌ن خواهیم بود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد:‌ هر کسی که در جامعه ایران است به خوبی از تاثیرات منفی این نرخ بالا آگاه است البته دولت نیز نمی‌تواند کاری انجام دهد. باید توجه داشت این شرایط نتیجه سیاست‌های ما در عرصه بین المللی است و تا زمانی که این روند ادامه داشته باشد فشارها افزون‌تر نیز می‌شود.

بخشی، اختیارات بانک مرکزی را برای کنترل شرایط محدود دانست و افزود: بانک مرکزی با این اختیارات نمی‌تواند جلوی این روند را بگیرد تنها با تاکتیک‌های خود می‌تواند این روند را به تاخیر بیاندازد.

این اقتصاددان در مورد افزایش یارانه نقدی و  کالایی جهت جبران قدرت خرید مردم اظهار داشت: البته قدرت خرید از دست رفته مردم بسیار بیشتر از یارانه‌های نقدی و کالایی است که دولت می‌تواند بپردازند. وقتی در کشور ما بیکاری زیاد است و بسیاری از افراد کسب و کارهای خود را به دلیل کرونا از دست داده‌اند کسی جرات مخالفت با یارانه را ندارد چون به نوعی زندگی مردم در خطر است مگر اینکه راه بهتری برای یارانه ارائه دهد.

بخشی افزود: بنده به خوبی آ‌گاهم که امکانات دولت به شدت محدود است، از همین روی گمان نمی‌کنم که تعهدات خود را عملی کند. در واقع مشکلات اقتصادی ناشی از مشکلات سیاسی است و باید در این تصمیمات تجدیدنظر کنیم. 

 

شعار سال با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایلنا، تاریخ انتشار خبر: ۲۱ مهر ۱۳۹۹، کد خبر: ۹۸۱۱۳۹، www.ilna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
0
0
از اين بهانه ها كه بگذريم همه ما ميدونيم كه اين حرف ها تهش هيچي نيست و هيچ كسي نميتونه راهي به جايي بره با اين وضعيت دلار ها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین