شعارسال: استان خراسان شمالی با حدود 800 هزار نفر جمعیت در مسیر جاده آسیایی شمال مشهد قرار گرفته است و سالانه بیش از 12 میلیون مسافر و زائر در مسیر غرب به شرق از استان خراسان شمالی تردد می نمایند.
لذا بر اساس آمار اعلام شده میزان ماندگاری مسافرین در استان کمتر از 4 ساعت است و از طرفی قرارگرفتن پارک های بزرگ باباامان و بش قارداش در خارج از محدوه شهر بجنورد با عث عدم توسعه اقتصادی استان شده است و تا کنون نتوانسته ایم از این مزیت بهره لازم را ببریم .
اگر چه در حدود 8 سال پیش با تلاش مسئولین استان و نمایندگان قبلی طرح احیای جاده ابریشم (قوچان بام اسفراین – سنخواست – میامی شاهرود)با دلایل و توجیه های اقتصادی در ردیف بودجه ملی قرار گرفت اما به دلیل عدم پیگیری مسئولین اجرای آن تاکنون به تعویق افتاده است و به صورت لاک پشتی پیش می رود.
احداث این محور بنا به دلایل ذیل بسیار مهم و اساسی تلقی می شود:
1- حوزه گردشگری :
قرار داشتن بسیاری از آثار تاریخی استان در مسیر جاده ابریشم از شاهرود به اسفراین –بام و قوچان به ترتیب آثار تاریخی و طرح های صنعتی ذیل را مشاهده می کنیم
قلعه جلال الدین جاجرم – مجتمع آلومینای جاجرم - منطقه حفاظت شده سالوک – محوطه تاریخی توی –مجتمع صنعتی اسفراین – شهر تاریخی بلقیس – روستای گردشگری روئین – قلعه تاریخی دولت آباد-منطقه حفاظت شده ساریگل – امامزاده بابا قدرت بام و ...
در واقع احداث این محور تمامی مناطق تاریخی استان را تحت پوشش قرار می دهد و این امر سبب حضور مسافرین در شهرهای مسیر و افزایش زمان ماندگاری و در نتیجه توسعه اقتصادی منطقه خواهد شد.
2- عدم مهاجرت بی رویه روستاییان به شهرها :
احداث این محور باعث ایجاد اشتغال برای جوانان میشود به طوری که تردد مسافرین از این مسیر لزوم ایجاد مراکز رفاهی خدماتی – مراکز گردشگری - .... را می طلبد.
3- کاهش حجم بار ترافیکی : احداث این محور باعث کاهش بار ترافیکی مسیر شمال بجنورد و تهران سبزوار مشهد می شود و درنتیجه کاهش تصادفات و هزینه ها را در پی دارد.
4- کوتاه شدن مسیر اسفراین تهران حدود 3 ساعت و اسفراین مشهد 2 ساعت که یکی از مهمترین دلایل احداث این محور است.
نکته حائز اهمیت ان است که در حالی که مسئولین و نمایندگان محترم می بایست با دید فرا منطقه ای پروژه های ملی را در دستور کار قرار دهند قبل از اجرا و اتمام این پروژه های از پیش تعریف شده اقدام به ارائه طرح های جدید و توجیه ناپذیر می نمایند.
4 بانده شدن محور اسفراین بجنورد صرفا به دلیل کاهش تصادفات امری غیر منطقی می باشد و از طرفی احداث آن در گردنه های پلمیس و اسدلی سالها به طول خواهد انجامید.
از طرفی در طی سال جاری شاهد آغاز عملیات اجرایی بزرگراه(سبزوار- سلطان آباد - قوچان )که منطقه صفی آباد را تحت پوشش قرار میدهد و همچنین اجرای آزادراه حرم تا حرم (قم -سبزوار- مشهد)بودیم که در واقع با احداث این محورها شهرستان اسفراین بار دیگر در بن بست ارتباطی قرار می گیرد .( دید فرا منطقه ای)
در حالی که احداث مسیرهای بجنورد- اسفراین -سبزوار و قوچان اسفراین شاهرود (میامی) به گونه ای طراحی و پیش بینی شده بود که شهر اسفراین و روستاهای ایرج ، فریمان، برج مرکز ثقل این محورها می شد( به نقشه توجه کنید ) و توسعه اقتصادی و روند پیشرفت این مناطق را تسریع می بخشید .
سوال :
چرا رسانه های استان اجرای طرح های از پیش تعریف شده را هیچ گاه پیگیری ننموده و از طرفی طرح های جدید را که اجرای آنها در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی صرفا جنبه تبلیغاتی دارد را سر خط خبر های خود قرار می دهند؟؟؟؟
با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبلاگ رویین نیوز، www.rooieen.blogfa.com