پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۶۵۷
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۵
با وجود برخي فعاليت ها متاسفانه آن چه مشاهده می شود وعده و وعيدهاي برخي مسئولان است که هم چنان در حد حرف و روي کاغذ باقي مانده است. اهالي، اعضاي شورا و دهيار روستا هم نسبت به مشکلات متعدد گلايه دارند.
شعارسال: روستاي «باغسالار» با هزار و ۲۰۰ نفر جمعيت، در ۳۸ کيلومتري فريمان قرار دارد. مردم اين روستا، مردمي سختکوش، قانع و ولايت مدارند که ۸ شهيد بزرگوار نيز تقديم انقلاب اسلامي کرده اند و در مقاطع و صحنه هاي مختلف نظام، از جمله انتخابات، حضوري فعال و بابصيرت داشته اند. اگر چه نزديکي روستا به شهرک صنعتي کاويان، وجود چندين شن شويي بزرگ و قرار گرفتن اين روستا در مسير پرتردد جاده آسيايي «مشهد- فريمان» و... مزيت هايي ارزشمند براي رونق اقتصادي و کاهش بيکاري در روستاي باغسالار به حساب مي آيد،اما متاسفانه تاکنون آن طور که شايسته اين روستاست به آن توجه نشده است. خبرنگار ما در ارديبهشت سال گذشته با حضور در روستاي باغسالار به بررسي مشکلات، کمبودها و نارسايي هاي روستا در قالب گزارشي تحت عنوان «انبوه مشکلات رونق را از روستاي باغسالار گرفته است» پرداخت و آن را به اطلاع مسئولان و مديران شهرستان رساند. با گذشت بيش از يک سال از درج آن گزارش و با هدف انعکاس فعاليت و کارهاي انجام شده مسئولان، از ساعات اوليه صبح در اين روستا حضور يافتيم. با وجود برخي فعاليت ها متاسفانه آن چه مشاهده شد وعده و وعيدهاي برخي مسئولان بود که هم چنان در حد حرف و روي کاغذ باقي مانده است. اهالي، اعضاي شورا و دهيار روستا هم نسبت به مشکلات متعدد گلايه دارند.

* مشکل جمع آوري زباله ها

يکي از مسن ترهاي روستا که ۶۰ سال دارد در خصوص انباشته شدن زباله ها در اطراف و کنار ديوار رودخانه روستا، از بي توجهي برخي مسئولان گلايه مي کند و به خبرنگار خراسان رضوي مي گويد: متاسفانه ديوار ساحلي روستا به مکاني امن براي رشد انواع ميکروب، بيماري و محل تجمع سگ هاي ولگرد تبديل شده است. خبرنگار ما که به همراه تني چند از مردم و اعضاي شورا به محل انباشت زباله ها مي رود، با صحنه ناخوشايند و بوي نامطبوع ناشي از زباله هاي رها شده در اين محل روبه رو مي شود که حاکي از جولان چندين سگ ولگرد در مسير ديوار ساحلي اطراف روستاست. «يک عضو شوراي اسلامي روستا» در اين باره مي گويد: جمعيت روستاي باغسالار نسبت به روستاهاي همجوار مانند احمدآباد، هدايت آباد و سعدآباد و... بيشتر است. درحالي که اين روستاها داراي خودروي حمل زباله هستند اما از خودروي حمل زباله در روستاي ما خبري نيست و به همين دليل براي جمع آوري زباله هاي روستا با مشکل روبه رو هستيم. «سيدابراهيم اصغري» مي گويد: اداره محيط زيست، مکاني را که در فاصله ۶۰۰ متري روستا براي انباشت و دفن زباله در نظر گرفته اند، تاييد نکرده است. مسئولان معتقدند که اين مکان بايد هزار و ۵۰۰ متر از حريم هاي تعيين شده مانند واحدهاي مسکوني،قنات و... در روستا فاصله داشته باشد. متاسفانه براي يافتن زميني با چنين ويژگي هايي با مشکل مواجه هستيم. چرا که اين روستا از هر طرف توسط روستاهايي همچون سنگ بست، شهرک صنعتي کاويان و... محصور شده است. رئيس اداره محيط زيست فريمان درباره اين مشکل مي گويد: مطابق ماده ۱۲ قانون مديريت پسماند، تعيين محل دفن پسماند بر عهده وزارت کشور است و طبق تبصره يک ماده مذکور، شوراي عالي شهرسازي و معماري موظف است ناحيه اي مناسب را براي دفع پسماند در نظر گيرد.اما متاسفانه در روستاهايي که اجراي طرح هادي آن ها به اتمام رسيده است، هيچ محلي براي دفن زباله از سوي مشاور پيش بيني نشده و براي جانمايي مجدد محل دفن زباله نيز تامين اعتبار نشده است. «مهندس ابوالفضل شعباني» افزود: روستاهاي «سنگ بست» و «باغسالار» نيز از جمله روستاهايي هستند که مشاور براي دفن زباله اين روستاها مکاني را جانمايي نکرده است و براي به حداقل رساندن مخاطرات زيست محيطي، لازم است نسبت به رعايت فواصل مورد نظر سازمان اقدام شود. اين اداره بعد از بازديد محل هاي چهارگانه پيشنهادي، طبق مقررات آخرين زميني را که در اراضي «سنگ بست» واقع شده براي اين کار مناسب تشخيص داد.«مجتبي بزم آرا» فرماندار فريمان نيز با تاکيد بر اين که شورا و دهياري روستا بايد چارچوب مشخص شده توسط محيط زيست و ساير دستگاه هاي مرتبط را رعايت کنند، گفت: مصالح عمومي در اولويت است و نبايد فراتر از آن کاري انجام شود.

* باغسالار، روستايي بدون آرامستان

«محمدي» يکي (ديگر از اهالي روستا) با بيان اين که نبود غسالخانه و آرامستان يک مشکل جدي در روستاست مي گويد: بايد براي غسل و دفن اموات به روستاهاي اطراف يا بهشت رضا(ع)مشهد برويم. رئيس شوراي اسلامي نيز در اين باره مي گويد: براي احداث آرامستان نامه نگاري هايي انجام شده و بخشدار فريمان هم در اين خصوص همکاري خوبي داشته است. «عليرضا کرماني» افزود: اميدواريم پس از تاييد زمين معرفي شده توسط بخشداري و تامين اعتبار، غسالخانه و آرامستان تا پايان سال جاري احداث شود. بخشدار مرکزي فريمان هم دراين باره به خبرنگار ما گفت: اغلب روستاها در شهرستان، اموات خود را براي غسل و تدفين به مرکز شهرستان و يا بهشت رضا(ع) مشهد منتقل مي کنند. اين به معناي نبود آرامستان در روستاها نيست، بلکه آرامستان هاي قديمي در ساير روستاها وجود دارد و اهالي روستاي باغسالار نيز مي توانند اموات خود را در قبرستان قديمي «سنگ بست» و «حسين آباد» دفن کنند. اما به نظر مي رسد که اهالي علاقه اي به دفن اموات خود در آن جا ندارند.برخي اهالي روستاي باغسالار از پخت نامناسب و کيفيت پايين و نامرغوب نان در تنها نانوايي روستا گلايه دارند. يکي از اهالي روستا که مايل به درج نامش در اين گزارش نيست، به خبرنگار ما مي گويد: متاسفانه بي اثر بودن انتقادات و تداوم پخت نان بي کيفيت در اين نانوايي، مردم را به ستوه آورده است. وي مي گويد: از آن جا که اين نانوايي، نان برخي از کارخانه ها و شرکت هاي شهرک صنعتي کاويان را تأمين مي کند، هميشه نان ندارد و در بيشتر مواقع اهالي براي تأمين نان، بايد مسير فريمان و يا شهر فرهاد گرد را طي کنند. وي در خصوص تعطيلي تنها شعبه «پست بانک» روستا نيز به خبرنگار ما مي گويد: بيش از چند ماه است که «پست بانک» روستا تعطيل است و اين امر سبب بروز مشکلاتي براي روستاييان شده است.رئيس شوراي اسلامي روستاي باغسالار در خصوص تعطيلي تنها شعبه پست بانک روستا مي گويد: بيشتر مردم در پست بانک روستا حساب دارند و از خدمات آن بهره مي برند، اما با تعطيلي آن به بهانه به صرفه نبودن، اهالي روستا اکنون سردرگم هستند و بايد براي استفاده از خدمات پست بانک، به «فريمان» يا «سنگ بست» بروند.

* تاريکي ورودي روستا و بروز حوادث مختلف

يکي از روستاييان با بيان اين که ورودي روستا در مسير جاده آسيايي و مهم مشهد به فريمان قرار دارد، مي گويد: متأسفانه هنگام تاريکي شب و به علت نبود نور کافي گاه، حوادث ناگواري در اين مکان رخ مي دهد و برخي مسئولان هم با وجود اطلاع از اين مشکل، کاري انجام نمي دهند. عضو شوراي روستا در خصوص اين مشکل مي گويد: براي روشنايي معبر ورودي روستا چندين بار با اداره هاي برق و راه و ترابري نامه نگاري و صحبت کرديم. اما تاکنون نتيجه اي حاصل نشده است. «محمد جاقوري» مي افزايد: اداره برق به ما مي گويد اگر اداره راه حريم جاده را مشخص کند، حداکثر ظرف ۱۰ روز نسبت به تأمين روشنايي محل اقدام مي کنيم؛ اما اداره راه و ترابري اظهار مي کند که حريم فعلي بايد تخريب و هم سطح شود تا اقدامات لازم انجام شود.

* گلايه هاي مردم از نخاله هاي ساختماني

يکي از روستاييان ضمن تشکر از فعاليت ها و خدمات بنياد مسکن در روستا مي گويد: چرا پس از پايان اين خدمات، نخاله هاي ساختماني و... از سطح برخي معابر جمع آوري و پاکسازي نمي شود؟ «جوادي» مي گويد: حتي در ورودي روستا که در معرض ديد بيشتر رهگذران و مسافران است، نخاله هاي بنايي رها شده است. دهيار روستا در ادامه مي گويد: با توجه به اين که ورودي روستا هميشه محل تجمع آب بود، از بنياد مسکن درخواست کرديم تا حدود ۱۵ مترمربع از قسمت ورودي روستا را جدول کشي و... کند، اما متأسفانه بنياد مسکن ابتدا مسير جدول کشي را گودبرداري و چند متري را جدول کشي کرد و ادامه انجام اين کار با گذشت بيش از يک ماه، بلاتکليف رها شده است. حتي بخشي از جدول کشي ها هم خراب شده است و کسي پاسخگو نيست. از رئيس اداره بنياد مسکن شهرستان فريمان درباره اين مشکلات سوال مي کنيم که وي در پاسخ به اين گلايه ها مي گويد: به طور کلي اجراي طرح هادي روستاي باغسالار هنوز به پايان نرسيده و در حال اجراست، لذا ايراداتي جزئي باقي مانده در هفته هاي آينده به طور کامل برطرف خواهد شد. «مهندس تحصيلدار تهراني» مي افزايد: نخاله هاي ورودي روستا نيز بعد از اتمام اجرا و نصب پل فلزي روي کانال عرضي، به طور کامل جمع آوري و لکه هاي باقي مانده آسفالت نيز اصلاح خواهد شد.

* کمبود امکانات ورزشي

دهيار روستاي باغسالار در ادامه مي گويد: با وجود جوانان مستعد و چندين تيم ورزشي فوتبال و...، جوانان روستا از حداقل امکانات ورزشي بي بهره اند و براي تمرينات ورزشي بايد به شهر «فرهاد گرد» بروند. اين موضوع موجب بروز مشکلاتي از جمله خستگي ناشي از طي مسافت ۲۰ کيلومتري و پرداخت هزينه هايي براي ورزشکاران مي شود. مشکل شبکه توزيع آب روستا هم مشکل ديگري است که يکي از اهالي روستا مطرح مي کند. وي مي گويد: در بيشتر مواقع به ويژه در فصل تابستان ۳ تا ۴ روز با کاهش يا قطعي کامل آب، آن هم بدون اطلاع رساني قبلي روبه رو هستيم. در اين مواقع، مردم از آب قناتي که از وسط روستا مي گذرد، استفاده مي کنند، البته اين آب به خاطر جريان داشتن در مسير روباز کاملاً غيربهداشتي و ناسالم است و شيوع بيماري هاي مختلف را در پي دارد. «ابراهيم حکيمي» که ۷۴ سال سن دارد در ادامه مي افزايد: منبع ذخيره آب روستا منبعي کوچک است و هنگام بروز کوچک ترين مشکل، راه اندازي مجدد آن حداقل ۷ ساعت به طول مي انجامد. رئيس اداره آب روستايي فريمان در پي گيري مشکل موجود، به خبرنگار ما مي گويد: اداره برق، ستون هاي برق سمت چاه فرهادگرد را بدون هماهنگي قبلي تعويض کرده است. اين کار موجب قطعي طولاني مدت آب در باغسالار شده است. «مهندس شاهرخي» با بيان اين که البته تعداد روستاها در مسير باغسالار زياد است، مي افزايد: از ۲ ميليارد و ۵۴۰ ميليون تومان اعتبار مورد نياز تاکنون تنها ۱۰۰ ميليون تومان اختصاص يافته است. به همين دليل در حال حاضر اولويت ما روستاهاي غير برخوردار يا روستاهاي در مرحله بهره برداري شبکه توزيع آب است. اميدواريم با تأمين اعتبار لازم، تا قبل از پايان سال جاري يک خط کمکي به شبکه توزيع آب روستاي باغسالار افزوده شود و شبکه توزيع آب روستاي سنگ بست نيز که از مخزن استفاده مي کند، تعويض شود. فرماندار فريمان نيز با تأييد قطعي و کاهش آب در روستا مي گويد: اميدواريم شبکه توزيع آب تقويت و مشکل اهالي رفع شود. «بزم آرا» افزود: البته مشاهده شده است که برخي روستاييان از ظرفيت آب شرب خود در مصارف غيرشرب و براي کاشت صيفي جات و... استفاده مي کنند که اين کار، بر شبکه توزيع آب فشار مي آورد.

* نبود زائر سرا و مشکل آسفالت

«رئيس شوراي اسلامي روستا» با بيان اين که فقط يک مسجد (مسجد حضرت فاطمه زهرا(س)) با مساحت بسيار کوچک در باغسالار فعال است، مي گويد: باغسالار در مسير عبور کاروان هاي پياده زائران قرار دارد و همه ساله نزديک به ۱۰ هزار نفر، در مناسبت هاي مختلف از اين روستا عبور مي کنند. اما به دليل نبود مسجدي بزرگ يا زائرسرا از زائران و رهگذران در منازل روستاييان پذيرايي مي شود که اين شايسته نيست. فرماندار فريمان در پاسخ مي گويد: با برنامه ريزي انجام شده رباط «سنگ بست» را که در محدوده روستا قرار دارد به زائرسرا تبديل مي کنيم البته بخشي از اين پروژه با اعتبارات امسال انجام مي شود و در طولاني مدت سعي مي شود تا امکانات و خدمات مورد نياز يک زائر سراي مطلوب در آن لحاظ شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تابناک، تاریخ انتشار: 18 شهریور 1391، کدخبر: ۲۷۱۲۳۳، www.tabnak.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین